Programplaner og emneplaner - Student
BSBP6000 Pedagogical Work in Preschool Course description
- Course name in Norwegian
- Barnehagepedagogikk
- Study programme
-
Pedagogical Work in PreschoolPedagogical Work in Preschool Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng) inngår som del av tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng). Emnet er samlingsbasert og går over to semestre med eksamen siste semester. Gjennom studiet får studentene oppdatert kunnskap i sentrale fagområder som samsvarer med rammeplan for barnehagen.
Required preliminary courses
This course will give the student insight into the different parts that comprise the internet's architecture and how one can monitor, assess and characterise them. This involves a diverse set of topics that includes but is not limited to routing and addressing, content distribution, data centre networks, key services and application such as DNS and web and mobile broadband. The course will focus particularly on quantification of the robustness and reliability of the internet's architecture and services. Furthermore, the course will draw upon new advancments in the fields of machine learning and network science to extend and expand the toolset available for anlayzing Internet measurements.
The course will be offered once a year, provided 3 or more students sign up for the course. If less than 3 students sign up for a course, the course will be cancelled for that year.
Learning outcomes
Etter fullført modul har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om rammeplanens innhold og fagområder og viser hvordan disse kan komme til uttrykk og anvendes på nye måter i barnehagens pedagogiske arbeid
- har inngående kunnskap om teori om lekens betydning i barns liv og om sammenhenger mellom omsorg, lek, læring og danning i barnehagen
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i sentrale teorier knyttet til barnehagens helhetlig læringssyn og knytte dette til barnehagens samfunnsmandat
- har utvidet kunnskap om ledelse, veiledning og etiske problemstillinger i arbeid med ansatte og foreldre
- har utvidet kunnskap om teori og metode for tidlig og god språkstimulering og grunnleggende begrepsutvikling
- har kunnskap om barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et samfunn preget av mangfold
Ferdigheter
Studenten viser
- evne til analytisk tenking om, og innsikt i hva det vil si å være leder og veileder i en barnehage
- evne til å bruke relevante metoder til å observere og dokumentere barnehagens arbeid som grunnlag for refleksjon og videreutvikling av det pedagogiske arbeidet
- evne til å dokumentere og utvikle kvaliteter ved det pedagogiske miljøet
- evne til å reflektere kritisk over ulike perspektiv og utfordringer ved barns medvirkning i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
- har avansert didaktisk kompetanse for å vurdere, planlegge og gjennomføre pedagogisk arbeid med bakgrunn i barnehagens rammeplan
- har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid, og kan gi analytiske bidrag til nytenkning og innovasjonsprosesser for framtidens barnehage
- har utvidet kompetanse i bruk av digitale verktøy og medier i barnehagen og i studiet
- har avansert digital kompetanse, herunder digital dømmekraft, til å bidra til nytenking om faglig kommunikasjon med foreldre og andre samarbeidspartnere
- faglig og relasjonell kompetanse i å utøve ledelse i tråd med barnehagens verdigrunnlag og inngående kunnskap om ledelses- og organisasjonsutvikling
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker uttrykksformer knyttet til barnehagepedagogikk
Content
Emnet består av følgende tre hovedtemaer:
- Lek, læring, danning, og omsorg i barnehagen
- Didaktiske perspektiv og barns medvirkning i barnehagen
- Barnehagen - en lærende organisasjon
Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med særlige behov belyses innenfor de ulike emnene.
Rammeplan for barnehagen gir forpliktende mål for arbeidet i barnehagen. Det stilles krav til kvalitet i det sosiale samspillet og det legges vekt på sosial handlingsdyktighet, språk, kommunikasjon og barns medvirkning, samtidig som barn i barnehagen skal møte et kultur- og faginnhold.
Studiet i barnehagepedagogikk er spesielt rettet mot arbeidet med barn over tre år med fokus på lek og læring, samt barnas opplevelser og medvirkning i barnehagehverdagen. Barnehagen må gi barna tid og muligheter til utforsking, lek og læring med jevnaldrende i et trygt og utfordrende leke- og læringsmiljø der både det enkelte barn og barnegruppen bli sett og gitt spillerom.
God pedagogisk ledelse er en forutsetning for kvalitet i barnehagens innhold. Å lede en pedagogisk virksomhet for barnehagebarn, krever evne til å utvikle et kvalitativt godt pedagogisk miljø for både barn og personale. For at barnehagen skal være en lærende organisasjon, må ledere i barnehagen kunne skape en kultur for læring og endring. Ledere må derfor ha bevissthet om kvalitet og hvilke kvalitetskriterier som gjelder spesifikt for den enkelte barnehage. Studiet vektlegger evnen til å vurdere og dokumentere praksis som en forutsetning for kvalitetsutvikling. Ledelse sees på som et relasjonelt fenomen med vekt på alles deltakelse og medvirkning. Et inkluderende arbeidsfellesskap gjennom konstruktivt samarbeid blir derfor et sentralt tema.
Hovedtema 1: Lek, læring, danning og omsorg i barnehagen
Dette hovedtemaet vektlegger den rolle leken har i barnehagebarnas liv. Studentene skal tilegne seg kunnskap om sentrale leketeorier, lekens fenomenologiske og pedagogiske betydning, og hvordan lek og danning er sentrale deler av det pedagogiske innholdet i barnehagen. Sammenheng mellom lek og læring og hvordan man i barnehagen kan skape et spennende og stimulerende læringsmiljø inngår - herunder også fokus på mellommenneskelige relasjoner og de fysiske omgivelsenes betydning.
Hovedtema 2: Didaktiske perspektiv og barns medvirkning i barnehagen
Hovedtemaet innebærer arbeid med didaktisk teori, barns medvirkning og pedagogisk dokumentasjon, og tverrfaglige tema- og prosjektarbeider med barn i barnehagen. Rammeplanen for barnehagen har en sentral plass, og det vil bli lagt vekt på å vise valg og overveielser som må gjøres før den praktiske planlegging og gjennomføring finner sted.
Hovedtema 3: Barnehagen - en lærende organisasjon
I hovedtema 3 er kvalifisering for personalledelse og samarbeid sentralt. Det vil bli lagt vekt på valg og overveielser knyttet til ledelse av endrings- og utviklingsarbeid og faglig ledelse, både for styrer og for pedagogisk leder. Videre vil det legges vekt på hvordan barnehagen fungerer som lærende organisasjon, samt barnehagens faglige innhold og oppgaver.
Teaching and learning methods
None.
Course requirements
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1:
- En individuell, skriftlig fagtekst (ca. 2000 ord). Oppgaven skal handle om lek og lekens betydning og forutsetninger basert på observasjoner, teori og refleksjon.
Arbeidskrav 2:
- En skriftlig individuell refleksjonsrapport (ca. 2000 ord). Oppgaven skal ha fokus på et didaktisk arbeid i form av et tema-/prosjektarbeid med barn. Refleksjonsrapporten skal vise studentens refleksjoner, erfaringer og prosesser i tilknytning til didaktisk arbeid med barn i barnehagen.
Arbeidskrav 3:
- Del 1: Et skriftlig, individuelt refleksjonsnotat (ca. 3000 ord) basert på lederpraksis på egen arbeidsplass. Notatet knyttes til lederpraksis og ledelse av et pedagogisk utviklingsarbeid, som involverer personalet i egen barnehage. Utviklingsarbeidet skal ha fokus på ledelse, veiledning og kompetanseutvikling i barnehagen. I tillegg til obligatorisk pensum skal studenten velge 100 sider selvvalgt pensum med relevans for ledelse av utviklingsarbeidet.
- Del 2: Individuell digital historiefortelling (omfang maks. tre minutter) der studenten reflekterer over en hendelse/situasjon/erfaring fra lederpraksisen på egen arbeidsplass (del 1).
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglige aktiviteter med krav om deltagelse
For informasjon om faglige aktiviteter med krav om deltagelse, se programplanen.
Assessment
Avsluttende vurdering gjennomføres i fjerde semester. Eksamen er en individuell skriftlig eksamen under tilsyn (seks timer).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Module 1 will take the form of lectures. Module 2 will take the form of lab and homework assignments. Module 3 will take the form of seminars. In module 3, the student will present a case to the other students. We will also invite guest lecturers from research groups that focuses on machine learning and network science to introduce the students to potential tools and analysis methods.
Practical training
The students will participate in lab experiments to explore how once can measure various aspects of internet's robustness and performance. The students will write a summary of one of the tools that were introduced in the lab and discuss its benefits and limitations.
Grading scale
None.
Examiners
Both the presentation of the case in Module 3 of the course and the tool summary document in the practical training part the course will form basis of assessment.
Both exams must be passed in order to pass the course.
The oral presentation cannot be appealed.
Admission requirements
Se programplanen.