Programplaner og emneplaner - Student
BSBP6000 Barnehagepedagogikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedagogical Work in Preschool
- Studieprogram
-
Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk - kompetanse for framtidens barnehage - Barnehagepedagogikk (del 2)Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng) er en videreutdanning og inngår som del av tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (TIB) (30 + 30 studiepoeng). Tilleggsutdanningen i barnehagepedagogikk har et omfang på til sammen 60 studiepoeng og består av emnene Småbarnspedagogikk (30 studiepoeng) og Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng). Utdanningen gjennomføres over to år på deltid.
Studieprogrammet kan inngå som del av masterprogrammet i barnehagepedagogikk. Interesserte må da søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for masterstudiet (inkl. karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomført og bestått videreutdanning i barnehagepedagogikk (30 studiepoeng). Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.
Målgruppe
Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk er et studium for personer med annen treårig pedagogisk utdanning enn førskolelærer-/barnehagelærerutdanning. Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (30+30 studiepoeng) skal kvalifisere personer med annen pedagogisk utdanning til arbeid som pedagogisk leder i barnehagen, jfr. barnehagelovens §§ 17 og 18.
Utdanningen skal gi kompetanse på de mest aktuelle områdene knyttet til arbeid i barnehagen. Gjennom studiet får studentene oppdatert kunnskap som samsvarer med rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2011).
Ansatte i barnehage som har relevant treårig pedagogisk utdannelse og som skal kvalifisere seg til pedagogiske lederoppgaver i barnehagen, må ta begge emnene:
- Småbarnspedagogikk (30 studiepoeng)
- Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng)
Videreutdanningstilbudene er delvis nett- og samlingsbaserte med tre fysiske samlinger per semester. Hver samling er på to dager.
Opptakskrav
Kvalifiserte søkere må være ansatt i barnehage og ha pedagogisk utdanning som grunnskolelærer, allmennlærer, faglærer, spesialpedagog, barnevernspedagog, kateket, Steinerhøyskolens bacherlorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk er også kvalifisert.[1] For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende utdanning fra utlandet. I tillegg må søkere ha minst 20 prosent arbeidstilknytning til en barnehage i studietiden. Barnehagelærere som arbeider i barnehage kan også søke studiet som videreutdanning.
Søkere som arbeider i barnehagelærerstilling i barnehage med dispensasjon fra utdanningskravet og som har tatt det ene emnet av tilleggsutdanningen, har fortrinn ved opptak til det andre emnet.
Fra og med opptaket til studieåret 2016/2017 gjelder følgende for søkere med utenlandsk lærerutdanning: Slike søkere må ha godkjenning fra Utdanningsdirektoratet.
For mer informasjon, se www.udir.no. Søkere med utenlandsk lærerutdanning må i tillegg dokumentere undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, og må også ha minst 20 prosent arbeidstilknytning til en barnehage i studietiden.
[1] Redaksjonell endring 17.01.2017.
Læringsutbytte
Etter fullført modul har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om rammeplanens innhold og fagområder og viser hvordan disse kan komme til uttrykk og anvendes på nye måter i barnehagens pedagogiske arbeid
- har inngående kunnskap om teori om lekens betydning i barns liv og om sammenhenger mellom omsorg, lek, læring og danning i barnehagen
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i sentrale teorier knyttet til barnehagens helhetlig læringssyn og knytte dette til barnehagens samfunnsmandat
- har utvidet kunnskap om ledelse, veiledning og etiske problemstillinger i arbeid med ansatte og foreldre
- har utvidet kunnskap om teori og metode for tidlig og god språkstimulering og grunnleggende begrepsutvikling
Ferdigheter
Studenten viser
- evne til analytisk tenking om, og innsikt i hva det vil si å være leder og veileder i en barnehage
- evne til å bruke relevante metoder til å observere og dokumentere barnehagens arbeid som grunnlag for refleksjon og videreutvikling av det pedagogiske arbeidet
- evne til å dokumentere og utvikle kvaliteter ved det pedagogiske miljøet
- evne til å reflektere kritisk over ulike perspektiv og utfordringer ved barns medvirkning i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
- har avansert didaktisk kompetanse for å vurdere, planlegge og gjennomføre pedagogisk arbeid med bakgrunn i barnehagens rammeplan
- har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid, og kan gi analytiske bidrag til nytenkning og innovasjonsprosesser for framtidens barnehage
- har utvidet kompetanse i bruk av digitale verktøy og medier i barnehagen og i studiet
- har avansert digital kompetanse, herunder digital dømmekraft, til å bidra til nytenking om faglig kommunikasjon med foreldre og andre samarbeidspartnere
- faglig og relasjonell kompetanse i å utøve ledelse i tråd med barnehagens verdigrunnlag og inngående kunnskap om ledelses- og organisasjonsutvikling
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker uttrykksformer knyttet til barnehagepedagogikk
Innhold
Emnet består av følgende tre hovedtemaer:
- Lek, læring, danning, og omsorg i barnehagen
- Didaktiske perspektiv og barns medvirkning i barnehagen
- Barnehagen - en lærende organisasjon
Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med særlige behov belyses innenfor de ulike emnene.
Rammeplan for barnehagen gir forpliktende mål for arbeidet i barnehagen. Det stilles krav til kvalitet i det sosiale samspillet og det legges vekt på sosial handlingsdyktighet, språk, kommunikasjon og barns medvirkning, samtidig som barn i barnehagen skal møte et kultur- og faginnhold.
Studiet i barnehagepedagogikk er spesielt rettet mot arbeidet med barn over tre år med fokus på lek og læring, samt barnas opplevelser og medvirkning i barnehagehverdagen. Barnehagen må gi barna tid og muligheter til utforsking, lek og læring med jevnaldrende i et trygt og utfordrende leke- og læringsmiljø der både det enkelte barn og barnegruppen bli sett og gitt spillerom.
God pedagogisk ledelse er en forutsetning for kvalitet i barnehagens innhold. Å lede en pedagogisk virksomhet for barnehagebarn, krever evne til å utvikle et kvalitativt godt pedagogisk miljø for både barn og personale. For at barnehagen skal være en lærende organisasjon, må ledere i barnehagen kunne skape en kultur for læring og endring. Ledere må derfor ha bevissthet om kvalitet og hvilke kvalitetskriterier som gjelder spesifikt for den enkelte barnehage. Studiet vektlegger evnen til å vurdere og dokumentere praksis som en forutsetning for kvalitetsutvikling. Ledelse sees på som et relasjonelt fenomen med vekt på alles deltakelse og medvirkning. Et inkluderende arbeidsfellesskap gjennom konstruktivt samarbeid blir derfor et sentralt tema.
Hovedtema 1: Lek, læring, danning og omsorg i barnehagen
I dette hovedtemaet blir lagt vekt på den rolle leken har i barnehagebarnas liv. Studentene skal tilegne seg kunnskap om sentrale leketeorier, lekens fenomenologiske og pedagogiske betydning, og hvordan lek og danning er sentrale deler av det pedagogiske innholdet i barnehagen. Sammenheng mellom lek og læring og hvordan man i barnehagen kan skape et spennende og stimulerende læringsmiljø inngår. Herunder også fokus på mellommenneskelige relasjoner og de fysiske omgivelsenes betydning.
Hovedtema 2: Didaktiske perspektiv og barns medvirkning i barnehagen
Hovedtemaet innebærer arbeid med didaktisk teori, barns medvirkning og pedagogisk dokumentasjon, og tverrfaglige tema- og prosjektarbeider med barn i barnehagen. Rammeplanen for barnehagen har en sentral plass, og det vil bli lagt vekt på å vise valg og overveielser som må gjøres før den praktiske planlegging og gjennomføring finner sted.
Hovedtema 3: Barnehagen - en lærende organisasjon
I hovedtema 3 er kvalifisering for personalledelse og samarbeid sentralt. Det vil bli lagt vekt på valg og overveielser knyttet til ledelse av endrings- og utviklingsarbeid og faglig ledelse, både for styrer og for pedagogisk leder. Videre vil det legges vekt på hvordan barnehagen fungerer som organisasjon, med utgangspunkt i sentrale prosesser i organisasjoner, samt barnehagens faglige innhold og oppgaver.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsmåtene vil variere mellom fysisk forelesning, videoforelesning, seminar/workshop, gruppearbeid, individuelle arbeidsoppgaver, blogg, digital historiefortelling, veiledning og selvstudium. Samlingene er heldagsseminarer organisert som faglige introduksjoner med etterfølgende arbeid i prosessgrupper og veiledning i gruppe. Høgskolens digitale læringsplattform benyttes til innlevering og vurdering av arbeidskrav. Kommunikasjon med lærere og medstudenter og mellom samlingene foregår via studiets digitale læringsplattform.
Mellom samlingene foregår veiledning, diskusjoner og oppgaveinnleveringer via Internett basert både på egen lesning og på observasjon, utprøvning og praksis i barnehagen. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene og at digitale medier og verktøy brukes. Studentene må påregne høy egeninnsats og selvstudium.
Integrering av teori og praksis skal skje gjennom eget arbeid i barnehage (fokus på barn over tre år) arbeid med litteratur og refleksjoner individuelt og sammen med medstudenter og lærere.
Deltakerne organiseres i nettverk, og deles inn i mindre arbeidsgrupper (fire til seks). Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppen bidra til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til utviklingsarbeid i egen barnehage.
Lederpraksis på egen arbeidsplass
Studentene skal gjennomføre fem ukers lederpraksis på egen arbeidsplass med fokus på personalledelse og organisasjonsutvikling i tilknytning til hovedtema 3, Barnehagen - en lærende organisasjon. Lederpraksisen er ikke veiledet. Denne lederpraksisen vil ha særlig fokus på endrings- og utviklingsarbeid med vekt på veiledning og styrking av personalets kompetanse. Lederpraksisen skal dokumenters og godkjennes i for av et arbeidskrav. For nærmere informasjon, se arbeidskrav 3. Mer informasjon vil i tillegg bli gitt på samling.
Studenter med mindre enn 60 prosent ansettelsesforhold må levere bekreftelse fra arbeidsgiver om at de vil arbeide 100 prosent i praksisukene. Sykefravær i perioden må bekreftes av lege og tas igjen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen:
Arbeidskrav 1
- Del 1: En individuell, skriftlig fagtekst (ca. 2000 ord). Oppgaven skal handle om lek og læring basert på observasjoner, teori og refleksjon. En kort oppsummering (maks 200 ord) skrives i tillegg, som et blogginnlegg.
- Del 2: Hver student skal kommentere minst to blogginnlegg (oppsummeringer). Kommentaren skal være på mellom 200 - 400 ord. Kommentaren gjennomføres som kommentarer til medstudentens blogg-innlegg (del 1). Arbeidet gjennomføres innenfor egen arbeidsgruppe.
Arbeidskrav 2
- En skriftlig individuell refleksjonsrapport (ca. 2500 ord). Oppgaven skal ha fokus på et didaktisk arbeid i form av et tema-/prosjektarbeid med barn. Refleksjonsrapporten skal vise studentens tenkning, erfaringer og prosesser i tilknytning til didaktisk arbeid med barn i barnehagen.
Arbeidskrav 3
- Del 1: Et skriftlig, individuelt refleksjonsnotat (ca. 1500 ord) basert på lederpraksis på egen arbeidsplass. Notatet knyttes til lederpraksis og ledelse av et pedagogisk utviklingsarbeid, som involverer personalet i egen barnehage. Utviklingsarbeidet skal ha fokus på ledelse, veiledning og kompetanseutvikling i barnehagen. I tillegg til obligatorisk pensum skal studenten velge 100 sider selvvalgt pensum med fokus på ledelse og kompetanseutvikling. Det selvvalgte pensumet skal godkjennes av lærer. Refleksjonsnotatet utgjør en del av en muntlig presentasjon sammen med del 2, digital historiefortelling. Nærmere informasjon vil bli gitt på samling.
- Del 2: Individuell digital historiefortelling (omfang maks. tre minutter) basert på en hendelse / situasjon omtalt i refleksjonsnotatet om lederpraksis på egen arbeidsplass (del 1). Den digitale historiefortellingen utgjør en del av en muntlig presentasjon (inntil 30 minutter) sammen med del 1, refleksjonsnotatet.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. I arbeidskrav som skal leveres i gruppe kan det, dersom det ikke kan dannes ny gruppe, leveres individuelt - i omfang etter avtale med faglig leder. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglige aktiviteter med krav om deltagelse
Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på HiOA. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper med relevans for profesjonsrollen som barnehagelærer og pedagogisk arbeid i barnehagen.
Dersom kravet om tilstedeværelse ikke er oppfylt, mister studenten retten til å gå opp til avsluttende vurdering.
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering gjennomføres i andre semester. Eksamen er en individuell skriftlig eksamen under tilsyn (seks timer).
Vurderingskriterier
A: Fremragende: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Viser stor grad av selvstendighet.
Har et fremragende kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en særlig god evne til selvstendig bruk av kunnskap hhv. ferdigheter som inkluderer god analytisk evne (det betyr at kandidaten må vise oversikt over feltet, kunne sette ulike perspektiver opp mot hverandre, kunne begrense seg og gå i dybden). Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
B: Meget god: Meget god prestasjon som ligger over gjennomsnittet. Viser evne til selvstendighet.
Har et meget godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet som inkluderer analytisk evne. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
C: God: Gjennomsnittlig prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder.
Har et godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en godt evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
D: Nokså god: Prestasjon under gjennomsnittet, men en del vesentlige mangler.
Har begrensede kunnskaper/ferdigheter. Refererende og lite sammenhengende framstilling og lite relevant stoff. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
E: Tilstrekkelig: Prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer.
Meget begrensede kunnskaper/ferdigheter. Manglende sammenheng mellom teoretisk kunnskap og bruk av kunnskap i praksis. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
F: Ikke bestått: Prestasjon som ikke tilfredsstiller minimumskravene.
Utilstrekkelige kunnskaper/ferdigheter. Viser manglende oversikt og detaljkunnskaper. Manglende bruk av kunnskaper og /eller utelukkende praktisk uten forankring i litteraturen. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler
Vurderingsuttrykk
Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.