EPN-V2

BPAL6510 Pediatric Palliative Care - Collaborative Competence in Professional Relations Course description

Course name in Norwegian
Barnepalliasjon - samhandlingskompetanse i profesjonelle relasjoner
Study programme
Advanced Interdisciplinary Education in Palliative Care for Children
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Barnepalliasjon omhandler helhetlig tilnærming der ulike profesjoner på hver sin måte og i samarbeid imøtekommer barnet, ungdommen og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov. Samarbeid i praksis inkludert ledelse, organisering av tjenester og kommunikasjonsferdigheter. Emnets hensikt er å gi studentene kompetanse i å lede og organisere palliative omsorg for barn, ungdom og deres familier. Studentene anvender relevante kommunikasjonsferdigheter i møte med barn, ungdom, søsken og foreldre i sorg og krise og ved livets slutt. Studiet vil særlig fokusere på hvordan palliative team kan bidra til en sammenhengende helsetjeneste til barn, ungdom og familier med palliative behov og vektlegger ulike kulturers betydning for et tilpasset tilbud. Ivaretagelse av seg selv som hjelper er vesentlig for å kunne ivareta pasientgruppen.

Required preliminary courses

In this course, the student will learn about nursing for patients with chronic diseases, loss of function after injury or disease, intellectual disabilities and other complex diseases. The students will encounter patients in their own homes or in residential care homes. They will gain experience of communicating and interacting with patients and next-of-kin. Challenges related to key patient phenomena, functional impairment, mastery, dignity and user participation will be central aspects of the course. Different perspectives on nursing in a care and rehabilitation context are analysed with the home as the arena, at the intersection between paternalism and autonomy, as well as different cultural values. Interprofessional and intersectoral cooperation and service development and innovation are also included in the course.

In addition, the students taking this course in the spring semester will participate in the interdisciplinary teaching activity INTER1300 ‘Interprofessional collaboration on and with children, young people and their families’, with a scope corresponding to 1.5 credits carried out in the beginning of January. The theme will be how different professions can cooperate on and with children and adolescents. This includes a theoretical understanding of and research-based knowledge about interprofessional cooperation about and with children, adolescents and their families. Examples of the students’ practical training periods in particular, and from interprofessional cooperation in different practical fields of practice in general, will be part of the work. The learning outcomes expected after completion of INTER1300 are marked with *. See INTERACT’s website for a more detailed description of the content of INTER1300 https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Learning outcomes

Passed course:

  • SYKP/SYKP1000 Theoretical Foundations of Nursing, 13 credits
  • SYKK/SYKP1100 Anatomy, Physiology and Biochemistry, 12 credits
  • SYKK/SYKP1200 Microbiology and Infection Control, 5 credits
  • SYKK/SYKP1300 Pharmacology and Drug Administration, 5 credits
  • SYKK/SYKP1400 Diseases and Health Deficits, 10 credits
  • SYKK/SYKPPRA10 The Fundamentals of Nursing, 15 credits
  • SYKK/SYKPPRA20 Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases, 20 credits
  • SYKK/SYKPPRA30K Decision-making in Nursing and Patient Safety, 10 credits

or equivalent.

Teaching and learning methods

Samlinger, gruppearbeid og nettbasert undervisning. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Gruppeoppgave

 

Ta utgangspunkt i et tema fra praksis og formuler en problemstilling som er knyttet til ett eller flere av læringsutbyttene for emnet. Drøft problemstillingen med utgangspunkt i en til to selvvalgte forskningsartikler relevant for problemstillingen.

 

  • Utføre i gruppe på inntil 2-3 studenter
  • Omfang 1500 ord (+/- 20 %)
  • Pensum skal anvendes i besvarelsen
  • Selvvalgt litteratur merkes med stjerne
  • Muntlig fremlegg i gruppe
  • Studenter får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer

Assessment

Skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager. Individuell eller i gruppe med inntil 3 studenter. Ordramme 3000 (+/- 20 %).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Pass/fail.;

Overlapping courses

Contact lecturer approves grade after recommendation from practical training supervisor. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.