EPN-V2

BPAL6510 Pediatric Palliative Care - Collaborative Competence in Professional Relations Course description

Course name in Norwegian
Barnepalliasjon - samhandlingskompetanse i profesjonelle relasjoner
Study programme
Advanced Interdisciplinary Education in Palliative Care for Children
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

Barnepalliasjon omhandler helhetlig en tilnærming der ulike profesjoner på hver sin måte og i samarbeid imøtekommer barnet, ungdommen og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov. Samarbeid i praksis inkludert ledelse, organisering av tjenester og kommunikasjonsferdigheter. Emnets hensikt er å gi studentene kompetanse i å lede og organisere palliative omsorg for barn, ungdom og deres familier. Studentene anvender relevante kommunikasjonsferdigheter i møte med barn, ungdom, søsken og foreldre i sorg og krise og ved livets slutt. Studiet vil særlig fokusere på hvordan palliative team kan bidra til en sammenhengende helsetjeneste til barn og familier med palliative behov og vektlegger ulike kulturers betydning for et tilpasset tilbud.

Required preliminary courses

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om forutsetninger for god samhandling og ledelse som fremmer god beslutningstaking i tverrfaglige team
  • kan vurdere profesjoners ulike kompetanseområder i tverrfaglige sammensatte team
  • har inngående kunnskap om kommunikasjon i tverrfaglige relasjoner
  • har kunnskap om kommunikasjon med mennesker i ulike aldre som er i sorg og krise
  • har kunnskap om retningslinjer, lovverk, organisering og funksjonen til barnepalliative team i helsetjenesten
  • har kunnskap om ulikhet i andre kulturers forståelse av helse, sykdom og død

Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende egen fagkompetanse i tverrfaglige team
  • har ferdigheter i å kommunisere med mennesker i sorg og krise
  • kan på selvstendig grunnlag planlegge og gjennomføre samtaler med barn, ungdom, søsken og familier
  • kan anvende kommunikasjonsferdigheter i profesjonelle relasjoner
  • kan anvende kommunikasjonsferdigheter med barn, ungdom og deres familie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere faglige problemstillinger om helhetlige helse- og omsorgstilbud innenfor fagområdet barnepalliasjon
  • kan samarbeide med personer fra egen og andre faggrupper både nasjonalt og internasjonalt i den hensikt å videreutvikle fagfeltet

Teaching and learning methods

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med i 1P-Y og 1T-Y - Vg1 yrkesfaglege program
  • har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i matematikk
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i matematikk
  • har bred kunnskap om yrkesretting og regning i yrkesfaglige program
  • har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
  • kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske og matematikkdidaktiske prinsipper
  • kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
  • kan gjennomføre vurderingsarbeid i samsvar med lover, forskrifter, og nyere forskning på feltet
  • kan anvende relevante digitale læremidler og læringsressurser, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og relevante nettressurser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
  • behersker fagområdets begreper og uttrykksformer, og kan kommunisere matematikk skriftlig og muntlig
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i matematikk
  • kan yrkesrette undervisningen, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
  • kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene
  • kan reflektere over-, og kritisk vurdere egen faglig utøvelse i matematikkundervisningen

Course requirements

Følgende yrkesdidaktiske og pedagogiske prinsipper ligger til grunn for valg av arbeidsformer: Praksisorientering, problemorientering, eksemplarisk læring, erfaringslæring, opplevelsesorientering, verdiorientering og studentinnflytelse.

Det gjøres bruk av varierte og fleksible undervisningsformer, blant annet dialogbaserte forelesninger, erfaringsdeling i grupper og plenum, omvendt undervisning, gruppearbeid, gi og få veiledning, prosjektarbeid med tilhørende presentasjoner, individuelt arbeid, selvstudium, muntlige fremlegg, bruk av digitale verktøy, samt bruk av universitetets elektroniske plattformer (for eksempel Canvas og Teams). Til nettundervisningen benyttes Zoom.

Mellom samlingene skal studentene gjennomføre arbeidsoppgaver og arbeidskrav på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på og utenom samlinger, og at de bidrar med refleksjon og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør.

Assessment

Studiet er orientert mot internasjonal forskning i tillegg til nasjonal forskning i fagfeltet. Internasjonalisering ivaretas ved bruk av internasjonal litteratur og forskning.

Permitted exam materials and equipment

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår i lov om universiteter og høgskoler, samt forskrift for studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften. Vurderingsformer og sensorordninger er nærmere beskrevet i hver enkelt emneplan. Vurderingsuttrykkene som anvendes er Godkjent/Ikke godkjent på arbeidskrav, og bokstavkarakterer (A-F) på eksamen.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor.

Overlapping courses

BPAL6510 er faglig overlappende med tidligere emner BPAL6400 Palliasjon- en helhetlig og tverrfaglig praksis, 5 stp. og BPAL6500 Samhandlingskompetanse i profesjonelle relasjoner og til personer i sorg og krise, 10 stp.