EPN

BPAL6000 Grunnlagstenkning og introduksjon om palliasjon, samarbeid og samhandling mellom tjenestenivåer Emneplan

Engelsk emnenavn
Palliative Care - Introduction to Palliative Care, Interdisciplinarity and Cooperation in Health Care
Studieprogram
Tverrfaglig videreutdanning i barnepalliasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet introduserer grunnlagstenkning om palliasjon og palliasjon til barn, tverrfaglig samarbeid og samhandling mellom tjenestenivåer. Emnet vektlegger palliasjonens historie begrepers definisjoner, terminologi og de ulike profesjonenes bidrag inn fagfeltet barnepalliasjon. Orientering om tjenestetilbud og hvordan palliasjon til barn organiseres i ulike deler av helsetjenesten i Norge og i andre land, tilegnes blant annet gjennom hospitering ved en selvvalgt institusjon/tjeneste.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten

  • kan vurdere forhold som er nødvendig for å ivareta barnet og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov og som kan forbedre barnets og familiens livskvalitet
  • kan analysere barns behov i ulike aldersgrupper; det ufødte barnet, det nyfødte barnet, småbarn, ungdom og unge voksne
  • kan beskrive teori, begreper og retningslinjer knyttet til livsbegrensende og livstruende tilstander (eks ACT kategorier), smerteproblematikk og ulike symptomer
  • kan gjøre rede for tverrfaglig samarbeid, organisering og samhandling mellom tjenestenivåer, og hvordan helsetilbud har som formål å fungere i et gjensidig samspill mellom spesialist- og kommunehelsetjenesten
  • kan vurdere behovet for et tverrfaglig perspektiv i utviklingen av palliasjon i helse- og omsorgstjenester til barn og deres familier

Ferdigheter: Studenten

  • kan identifisere pasienter med palliative behov på eget arbeidssted
  • kan identifisere behov for helhetlig og livslang palliasjon til barn og familie
  • kan identifisere pasienter med behov for palliasjon, og kan utvikle en tiltaksplan i tråd med pasientforløpsmodellen
  • har ferdigheter i å følge opp familier og søsken samt identifisere familienes behov etter barnets død

 

Generell kompetanse: Studenten

  • kan analysere, begrunne og formidle brukerbehov og etiske dilemmaer knyttet til interaksjon mellom menneske, teknologi, deltagelse og miljø og mellom ulike nivåer utenfor-, og innenfor helsetjenesten
  • ser viktigheten av og behovet for kompetanseheving og kunnskapsformidling innenfor feltet barnepalliasjon
  • har oppmerksomhet rettet mot et utvidet familieperspektiv og forstår verdien ved å inkludere personer som er viktige støttespillere og omsorgspersoner for familien
  • kan samarbeide med kollegaer i ulike deler av helsevesenet i Norge og internasjonalt

Arbeids- og undervisningsformer

Samlinger og nettbasert undervisning. Hospitering/observasjonspraksis. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • Observasjonspraksis 2 dager
  • På bakgrunn av observasjonspraksis utarbeider studentene et fagnotat som knyttes til et selvvalgt tema og relateres til klinisk virksomhet, tverrfaglighet eller organisatoriske faktorer. Arbeidet presenteres på samling og danner grunnlag for diskusjon i gruppen. Arbeidskravet kan gjøres individuelt eller i grupper på 2-3 personer. Arbeidet skal knyttes til ett eller flere av arbeidskravene og pensumlitteratur skal benyttes.
  • 80% tilstedeværelse på samling

Vurdering og eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager. Individuell eller i gruppe med inntil 3 studenter.

Ordramme 3000 (+/- 20 %).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor.