EPN-V2

BOPP6200 Early Literacy and Mathematics 1, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Begynneropplæring 1, emne 2
Study programme
Early Literacy and Mathematics 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Two examiners will be used. External examiner is used regularly.

Required preliminary courses

The course has 5 ECTS of overlapping content towards STKD6610 Technology and Society, STKD6600 Technology and Society I, BIOB1070 Technology and Society I, ERGOB1070 Technology and Society I, FYB1070 Technology and Society I, RAB1070 Technology and Society I, SYKK1070 Technology and Society I, SYKP1070 Technology and Society I, TAB1070 Technology and Society I, ORI1070 Technology and Society I, PMED1070 Technology and Society I, FARB1070 Technology and Society I

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sosial kompetanse
  • har kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon i klasserommet
  • har kunnskap om abstraksjon og generalisering i begynneropplæringen
  • har kunnskap om tilpasset opplæring i et mangfoldig klasserom
  • har kunnskap om å avdekke og forebygge lese- skrive- og matematikkvansker
  • har kunnskap om de fire regningsartene og relasjoner mellom regningsartene
  • har kunnskap om bildebøker relevant for begynneropplæring
  • har kunnskap om leseforståelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og vurdere elevers innspill, argumentasjon og løsningsmetoder i matematikk forankret i forskning, teori og praksis
  • kan analysere, vurdere og gjennomføre undervisning knyttet til bildebøker og fagtekster for barn
  • kan kartlegge og vurdere elevers matematikkompetanse, leseferdigheter og skriveutvikling og legge til rette for tilpasset opplæring i et mangfoldig klasserom
  • kan planlegge og evaluere matematikk-, lese- og skriveundervisning med utgangspunkt i relevante kompetansemål i læreplaner for fag, samt bruke vurdering for å fremme læring
  • kan legge til rette for utvikling av sosial kompetanse i et trygt og inkluderende læringsmiljø

Generell kompetanse

Studenten

  • har et reflektert og faglig grunnlag for dialog med kollegaer, elevene og deres foresatte om den faglige, personlige og sosiale læringen og utviklingen til elevene
  • kan organisere og drive tilpasset lese-, skrive- og matematikkopplæring etter faglig begrunnede prinsipper og i samsvar med gjeldende læreplan i en mangfoldig skole
  • kan drøfte kritisk temaer som vurdering og tilpasset opplæring

Content

Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språket i bruk, både i skrift og tale
  • har kunnskap om språket som system
  • har kunnskap om språkleg identitet, norsk som andrespråk og fleirspråkleg praksis
  • har kunnskap om kva som kjenneteiknar munnlege tekstar, med vekt på dialog og forteljing
  • har inngåande kjennskap til to vaksenromanar som omhandlar barndom og oppvekst

Ferdigheiter

Studenten

  • kan bruke kunnskap om språk og språkutvikling i språkstimulerande arbeid og gjere greie for fagdidaktiske val som skal fremje munnleg og skriftleg språkutvikling hos elevar
  • kan bruke kunnskap om forteljinga som munnleg og skriftleg tekst i arbeid med å leggje til rette for utvikling av skriftleg og munnleg kompetanse hos elevar
  • meistrar skriftleg bokmål og kan undervise elevar i bokmål

Generell kompetanse

Studenten

  • kan finne fram til, og i, fagleg oppdaterte digitale og trykte språkressursar, til dømes ordbøker og relevante nettstader, og bruke dei som ressursar i det faglege arbeidet
  • kan planlegge og gjennomføre norskundervisning i sentrale språklege emne og gjere greie for elevtilpassa fagdidaktiske val
  • kan legge til rette for at elevane utviklar og vidareutviklar grunnleggande språkferdigheiter

Teaching and learning methods

Se informasjon i programplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Minst ett av arbeidskravene skal danne grunnlag for kunnskapsdeling i eget kollegium. Formålet med arbeidskravene er å anvende læringsressursert tilpasset eget klasserom, bli mer oppmerksom på kommunikasjon i klasserommet i norsk og matematikk samt å formidle til kolleger. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuell fagtekst med analyse av nyere bildebok og bruk av denne i undervisning med tema sosial kompetanse. Undervisningsopplegget skal deles i kollegium på egen arbeidsplass. (Omfang: Fagtekst om lag 1800 ord, presentasjon ca. 10 minutter.)
  • Planlegging, gjennomføring med analyse og drøfting av elevbesvarelser knyttet multiplikasjon eller divisjon, gruppe. (Omfang 2000-3000 ord.)

Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeidet kan gjennomføre arbeidskravet individuelt etter avtale med faglærer.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse, se programplanen.

Assessment

Skriftlig gruppeeksamen (3-4 studenter) med planlegging, gjennomføring, observasjon, refleksjon og drøfting av alle fasene i arbeidet. To ukers (10 arbeidsdager) skriftlig eksamen. Oppgaven skal ha et omfang på 5000 - 6000 ord.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe, gjennomføres eksamen individuelt. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Admission requirements

Ingen.