EPN-V2

BOPP6200 Begynneropplæring 1, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Early Literacy and Mathematics 1, Subject 2
Studieprogram
Begynneropplæring 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Sentrale temaer i emne 2 er kommunikasjon i klasserommet, argumentasjon, sosial kompetanse, bildebøker og tilrettelegging av undervisningen i en mangfoldig elevgruppe.

Forkunnskapskrav

Bestått emne 1.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om variert tilrettelegging for læring og tidlig innsats
  • har kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon i klasserommet
  • har kunnskap om tilpasset opplæring og kunnskap om å avdekke og forebygge lese- skrive- og matematikkvansker
  • har kunnskap om de fire regningsartene og relasjoner mellom regningsartene
  • har kunnskap om bildebøker relevant for begynneropplæring
  • har kunnskap om leseforståelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og vurdere elevers innspill, argumentasjon og løsningsmetoder i matematikk forankret i forskning, teori og praksis
  • kan analysere, vurdere og drive systematisk arbeid med bildebøker og fagtekster for barn
  • kan kartlegge og vurdere elevers matematikkompetanse, leseferdigheter og skriveutvikling og legge til rette for tilpasset opplæring for alle elever
  • kan planlegge og evaluere matematikk-, lese- og skriveundervisning med utgangspunkt i relevante kompetansemål i læreplaner for fag, samt bruke vurdering for å fremme læring
  • kan legge til rette for vennskap og utvikling av sosial kompetanse i et trygt og inkluderende læringsmiljø

Generell kompetanse

Studenten

  • har et reflektert og faglig grunnlag for dialog med kollegaer, elevene og deres foresatte om den faglige, personlige og sosiale læringen og utviklingen til elevene
  • kan organisere og drive tilpasset lese-, skrive- og matematikkopplæring etter faglig begrunnede prinsipper og i samsvar med gjeldende læreplan i en mangfoldig skole

Innhold

Alle

Arbeids- og undervisningsformer

Se informasjon i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Minst ett av arbeidskravene skal danne grunnlag for kunnskapsdeling i eget kollegium. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuell fagtekst med analyse av en kommunikasjonssituasjon i norsk i klasserommet. (Omfang om lag 1500 ord.)
  • Planlegging, gjennomføring med analyse og drøfting av elevbesvarelser knyttet multiplikasjon eller divisjon, gruppe. (Omfang 2000-3000 ord.)
  • Analyse av nyere bildebok og bruk av denne i undervisning med tema sosial kompetanse. Dette skal deles i kollegium. Presentasjon og refleksjonslogg skal leveres. Individuelt arbeid. Omfang: presentasjon ca. 10 minutter og refleksjonslogg om lag 1000 ord.)
  • Planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med rike oppgaver i matematikk og norsk (dvs. oppgaver som kan løses på flere måter og ikke har ett gitt svar). Oppgaveformuleringen skal drøftes. Skriftlig gruppeoppgave. (Omfang 2000-3000 ord.)

For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Vurdering og eksamen

Skriftlig gruppeeksamen med planlegging, gjennomføring, observasjon, refleksjon og drøfting av alle fasene i arbeidet. To ukers (10 arbeidsdager) skriftlig eksamen. Oppgaven skal ha et omfang på 5000 - 6000 ord.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe, gjennomføres eksamen individuelt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen ut over opptakskrav

Vurderingsuttrykk

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til myndighetenes krav vedr. sikkerhet ved anlegg som omsetter energi
  • forstår for sammenhengen mellom tekniske anlegg og din integrerte styring, regulering og overvåkning
  • kjenner til algoritmene for den tradisjonelle reguleringen og prinsippene for moderne DDC regulatorer og PLS enheter.
  • forstår pådragsorganer og aktuatorer
  • kjenner til BUS systemer og de ulike nivåene i moderne byggautomasjon
  • kjenner til bruken og omfanget av SD-anlegg
  • kan vurdere anvendelsen av ulike alternativer til bygg automasjon ut fra økonomisk synspunkt
  • forstår systemdefinisjon, delsystemer, systemgrenser, systemanalyse, enkel modellering og numeriske beregning
  • forstår grunnleggende sammenhenger mellom enkeltelementer og systemer som helhet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • prosjektere et feltbus anlegg
  • programmere PLS/DDC anlegg
  • programmere et enkelt HMI system
  • tegne og beskrive blokkdiagrammer for reguleringssløyfer og styrekretser
  • tegne og beskrive styrings strategier for bygnigsautomasjon
  • velge mellom ulike signaltyper ut fra nøyaktighetskrav og lokale hensyn
  • foreta en generell og enkel stabilitetsanalyse av et reguleringssystem
  • utøve faglig ledelse

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • vurdere omfang og kvalitetsnivå på byggautomasjonen i en bygning med energitekniske anlegg
  • planlegge og gjennomføre et prosjekt der byggautomasjon inngår
  • fungere som prosjektmedarbeider med hensyn til planlegging, bygging, og drift av byggautomasjon som er integrert i energitekniske anlegg

Sensorordning

Forelesninger, læringsnotat og øvinger.

Opptakskrav

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • 12 indivudelle lærings-/refleksjonsnotat.
  • 3 individuelle innleverings oppgaver, skriftlig eller anvendelse av programvare. Ca 3 timer hver.

I mappevurdering gis en helhetlig vurdering med en karakter.

Eksamensresultat kan påklages.