EPN-V2

BOPP6200 Begynneropplæring 1, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Early Literacy and Mathematics 1, Subject 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Sentrale temaer i emne 2 er kommunikasjon i klasserommet, argumentasjon, sosial kompetanse, bildebøker og tilrettelegging av undervisningen i en mangfoldig elevgruppe.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått emne 1.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om variert tilrettelegging for læring og tidlig innsats
    • har kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon i klasserommet
    • har kunnskap om tilpasset opplæring og kunnskap om å avdekke og forebygge lese- skrive- og matematikkvansker
    • har kunnskap om de fire regningsartene og relasjoner mellom regningsartene
    • har kunnskap om bildebøker relevant for begynneropplæring
    • har kunnskap om leseforståelse

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og vurdere elevers innspill, argumentasjon og løsningsmetoder i matematikk forankret i forskning, teori og praksis
    • kan analysere, vurdere og drive systematisk arbeid med bildebøker og fagtekster for barn
    • kan kartlegge og vurdere elevers matematikkompetanse, leseferdigheter og skriveutvikling og legge til rette for tilpasset opplæring for alle elever
    • kan planlegge og evaluere matematikk-, lese- og skriveundervisning med utgangspunkt i relevante kompetansemål i læreplaner for fag, samt bruke vurdering for å fremme læring
    • kan legge til rette for vennskap og utvikling av sosial kompetanse i et trygt og inkluderende læringsmiljø

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har et reflektert og faglig grunnlag for dialog med kollegaer, elevene og deres foresatte om den faglige, personlige og sosiale læringen og utviklingen til elevene
    • kan organisere og drive tilpasset lese-, skrive- og matematikkopplæring etter faglig begrunnede prinsipper og i samsvar med gjeldende læreplan i en mangfoldig skole
  • Innhold

    Et sentralt tema i emne 2 er tilrettelegging for læring for alle elever. Kommunikasjon og argumentasjon i klasserommet er et sentralt tema. Læringsmiljø, og utvikling av vennskap og sosial kompetanse blir også vektlagt. Det matematikkfaglige i emne 2 vil handle om elevers løsningsforslag knyttet til de fire regningsarter, abstraksjon og generalisering i begynneropplæringen. Det norskfaglige i emne 2 vil handle om arbeid med bildebøker, leseforståelse og skrive- og lesestimulering. I tillegg vil læringsstøttende vurdering og forebygging av lese- og skrivevansker vektlegges.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se informasjon i programplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Minst ett av arbeidskravene skal danne grunnlag for kunnskapsdeling i eget kollegium. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Individuell fagtekst med analyse av en kommunikasjonssituasjon i norsk i klasserommet. (Omfang om lag 1500 ord.)
    • Planlegging, gjennomføring med analyse og drøfting av elevbesvarelser knyttet multiplikasjon eller divisjon, gruppe. (Omfang 2000-3000 ord.)
    • Analyse av nyere bildebok og bruk av denne i undervisning med tema sosial kompetanse. Dette skal deles i kollegium. Presentasjon og refleksjonslogg skal leveres. Individuelt arbeid. Omfang: presentasjon ca. 10 minutter og refleksjonslogg om lag 1000 ord.)
    • Planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med rike oppgaver i matematikk og norsk (dvs. oppgaver som kan løses på flere måter og ikke har ett gitt svar). Oppgaveformuleringen skal drøftes. Skriftlig gruppeoppgave. (Omfang 2000-3000 ord.)

    For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig gruppeeksamen med planlegging, gjennomføring, observasjon, refleksjon og drøfting av alle fasene i arbeidet. To ukers (10 arbeidsdager) skriftlig eksamen. Oppgaven skal ha et omfang på 5000 - 6000 ord.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe, gjennomføres eksamen individuelt.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Se programplanen.