EPN-V2

BOPP6100 Begynneropplæring 1, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Early Literacy and Mathematics 1, Subject 1
Studieprogram
Begynneropplæring 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Sentrale temaer i emne 1 er overgangen fra barnehage til skole, lek og læring, utforskende arbeidsmåter, læringsressurser, tall og tallforståelse og barns skriftspråksutvikling.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om overgangen fra barnehage til skole
  • har kunnskap om progresjon i begynneropplæring i matematikk, med særlig med vekt på relasjonell tallforståelse, addisjon og subtraksjon
  • har kunnskap om argumentasjon og kommunikasjon i begynneropplæringen
  • har kunnskap om teorier og forsking om lese- og skriveutvikling i en flerspråklig skole
  • har kunnskap om metoder og prinsipper i matematikk, lese- og skriveopplæring
  • har kunnskap om barns lek, praktisk- estetiske og utforskende arbeidsmåter i lesing, skriving og matematikk
  • har kunnskap om læremidler for begynneropplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om overgangen barnehage skole for å skape fleksible overgangsprosesser for barn og foreldre
  • kan utvikle og bruke arbeidsmåter og læringsaktiviteter som fremmer undring, kreativitet og evne hos elevene til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter
  • kan tilrettelegge for lekende og utforskende opplæring i lesing, skriving og matematikk og reflektere muntlig og skriftlig over egen praksis i lys av teori og forsking
  • kan analysere og vurdere kritisk styrker og svakheter ved ulike typer læremidler i begynneropplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre om elevers læring og utvikling de første skoleårene
  • kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon

Innhold

The practical training lasts for six weeks; four days at the placement and one study day a week. The student will normally follow the working hours of the occupational therapist at the practical training establishment, 7 ½ hours per day and 30 hours per week.

Arbeids- og undervisningsformer

Se informasjon i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Formålet med arbeidskravene er å få praktisk erfaring med ulike arbeidsmetoder og læringsressurser i begynneropplæringen og reflektere rundt disse i lys av teori. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Skriftlig plan for undervisningsopplegg med observasjon av lekpreget aktivitet med matematikk og norsk. Lage digital historiefortelling med drøfting og refleksjon rundt gjennomføringen i skolen. Gruppevis, omfang 5-7 minutter.
  • Analyse og vurdering av en lærebok eller et sett læringsressurser for lese- og skriveopplæring på småskoletrinnet og en digital læringsressurs i matematikk (arbeid i gruppe). Muntlig framlegg som en utdanningsmesse og skriftlig framstilling i brosjyreformat. Omfang: om lag 15 minutter pr. gruppe + 1 A4-ark per ressurs.
  • Planlegge, gjennomføre, drøfte og reflektere rundt et undervisningsopplegg med utforskende arbeidsmåter der matematikk og norsk er integrert. Skriftlig i gruppe, omfang 2000-3000 ord.

Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeidet kan gjennomføre arbeidskravet individuelt etter avtale med faglærer.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse, se programplanen.

Vurdering og eksamen

Dette er det første studieemnet i norsk tegnspråk og har et undervisningsomfang tilsvarende 7 uker. Det omfatter både praktisk ferdighetstrening i norsk tegnspråk og grunnleggende kunnskap om døves kultur og historie.

Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Hjelpemidler ved eksamen

Forberedt del: Alle hjelpemidler tillatt.

Utspørringsdel: Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

The practical training can be in all arenas where occupational therapists work. Practical training takes place in an interprofessional context in the municipality, specialist health service or in other arenas where occupational therapists work. The programme's location in the city provides opportunities for close cooperation with university hospitals and city districts.

A supervisor from the practical field follows up the student throughout their practical training in cooperation with the contact lecturer from the university. During the first part of the placement, the student, in cooperation with the supervisor, will write a cooperation agreement where the learning outcomes for the placement are specified in relation to how the student achieve them. The cooperation agreement must show how the student will apply theory in practice, and it must be approved by the supervisor and the contact lecturer at the university. The learning outcome descriptions must be concrete, relevant, realistic, and measurable.

The student follows the placement’s rules for clothing. The various establishments may also have special requirements for tests and vaccinations.

Opptakskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav 1: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
  • Arbeidskrav 2: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av to studenter.

Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.

Se programplan for generelle regler om arbeidskrav.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.