EPN

BOPP6100 Begynneropplæring 1, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Early Literacy and Mathematics 1, Subject 1
Studieprogram
Begynneropplæring 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Sentrale temaer i emne 1 er overgangen fra barnehage til skole; barns utvikling og læring; tall og tallforståelse; barns språkutvikling og lese- og skriveutvikling; arbeidsmåter i begynneropplæringen - herunder lekens betydning og utforskende arbeidsmåter.

Anbefalte forkunnskaper

x

Forkunnskapskrav

Opptak til emnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om elevenes kognitive, språklige, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling
  • har kunnskap om overgangen fra barnehage til skole
  • har kunnskap om progresjon i begynneropplæring i matematikk, med særlig med vekt på relasjonell tallforståelse, addisjon og subtraksjon
  • har kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon i klasserommet
  • har kunnskap om teorier og forsking om lese- og skriveutvikling i en flerspråklig skole
  • har kunnskap om metoder og prinsipper i matematikk, lese- og skriveopplæring
  • har kunnskap om barns lek, praktisk- estetiske og utforskende arbeidsmåter i lesing, skriving og matematikk
  • har kunnskap om læremidler for begynneropplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om overgangen barnehage skole for å skape fleksible overgangsprosesser for barn og foreldre
  • kan utvikle og bruke arbeidsmåter og læringsaktiviteter som fremmer undring, kreativitet og evne hos elevene til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter
  • kan tilrettelegge for tilpasset opplæring i lesing, skriving og matematikk og reflektere muntlig og skriftlig over egen praksis i lys av teori og forsking
  • kan vurdere styrker og svakheter ved ulike typer læremidler i begynneropplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre om elevers læring og utvikling de første skoleårene
  • kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon

Innhold

Emnet består av både pedagogiske, matematikkfaglige og norskfaglige emner. Pedagogikk og elevkunnskap i emne 1 vil dreie seg om teorier om barns utvikling, lek og læring. Videre vil forskning om overgangsprosesser fra barnehage til skole ha en sentral plass. Det matematikkfaglige arbeidet i emne 1 vil være sentrert om progresjonen i begynneropplæringen i matematikk med vekt på relasjonell tallforståelse, addisjon og subtraksjon. Kommunikasjon, matematisk kompetanse og undersøkende virksomhet er blant de fagdidaktiske temaene som inngår i dette emnet. Det norskfaglige i emne 1 vil særlig handle om teorier og forskning om lese- og skriveutvikling og metoder i lese- og skriveopplæringen, både for elever med norsk som førstespråk og norsk som andrespråk. I tillegg vil barns språkutvikling og sammenhenger mellom muntlig språk, kommunikasjon og lese og skriveutvikling vektlegges.

Arbeids- og undervisningsformer

Se informasjon i fagplanens hoveddel.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Minst ett av arbeidskravene skal danne grunnlag for kunnskapsdeling i eget kollegium. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Analyse og vurdering av en lærebok eller et sett læringsressurser for lese- og skriveopplæring på småskoletrinnet (arbeid i gruppe). Muntlig framlegg. Omfang: om lag 15 minutter pr. gruppe.
  • Lage og gjennomføre et undervisningsopplegg som også innebærer observasjon av elever, knyttet til faglige og didaktiske tema i matematikk. Undervisningsopplegget gjennomføres individuelt, og i etterkant skrives en gruppeoppgave der erfaringene drøftes opp mot teorier i kurset. Skriftlig innlevering i gruppe. Omfang 3000-4000 ord.
  • Lage og gjennomføre et undervisningsopplegg som også innebærer observasjon av elever, knyttet til faglige og didaktiske tema i lese- og skriveopplæringen. I etterkant skrives en oppgave der erfaringene drøftes opp mot teorier i kurset. Skriftlig individuell innlevering. Omfang 3000-4000 ord.

Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeidet kan gjennomføre arbeidskravet individuelt etter avtale med faglærer. Se ellers de generelle retningslinjene for arbeidskrav over.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager. Omfang 5500 ord +/- 10 prosent. Tema oppgis én uke før innlevering.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av ekstern og intern sensor.

Opptakskrav

Opptak til emnet. Se fagplanenes hoveddel.