Studieinfo emne BOPP6100 2018 HØST
BOPP6100 Begynneropplæring 1, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Early Literacy and Mathematics 1, Subject 1
- Studieprogram
-
Begynneropplæring 1
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
HØST
2018
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Sentrale temaer i emne 1 er overgangen fra barnehage til skole; barns utvikling og læring; tall og tallforståelse; barns språkutvikling og lese- og skriveutvikling; arbeidsmåter i begynneropplæringen - herunder lekens betydning og utforskende arbeidsmåter.
Anbefalte forkunnskaper
x
Forkunnskapskrav
Opptak til emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om elevenes kognitive, språklige, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling
- har kunnskap om overgangen fra barnehage til skole
- har kunnskap om progresjon i begynneropplæring i matematikk, med særlig med vekt på relasjonell tallforståelse, addisjon og subtraksjon
- har kunnskap om interaksjonsmønstre og kommunikasjon i klasserommet
- har kunnskap om teorier og forsking om lese- og skriveutvikling i en flerspråklig skole
- har kunnskap om metoder og prinsipper i matematikk, lese- og skriveopplæring
- har kunnskap om barns lek, praktisk- estetiske og utforskende arbeidsmåter i lesing, skriving og matematikk
- har kunnskap om læremidler for begynneropplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om overgangen barnehage skole for å skape fleksible overgangsprosesser for barn og foreldre
- kan utvikle og bruke arbeidsmåter og læringsaktiviteter som fremmer undring, kreativitet og evne hos elevene til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter
- kan tilrettelegge for tilpasset opplæring i lesing, skriving og matematikk og reflektere muntlig og skriftlig over egen praksis i lys av teori og forsking
- kan vurdere styrker og svakheter ved ulike typer læremidler i begynneropplæringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide selvstendig, og sammen med andre om elevers læring og utvikling de første skoleårene
- kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
Innhold
Emnet består av både pedagogiske, matematikkfaglige og norskfaglige emner. Pedagogikk og elevkunnskap i emne 1 vil dreie seg om teorier om barns utvikling, lek og læring. Videre vil forskning om overgangsprosesser fra barnehage til skole ha en sentral plass. Det matematikkfaglige arbeidet i emne 1 vil være sentrert om progresjonen i begynneropplæringen i matematikk med vekt på relasjonell tallforståelse, addisjon og subtraksjon. Kommunikasjon, matematisk kompetanse og undersøkende virksomhet er blant de fagdidaktiske temaene som inngår i dette emnet. Det norskfaglige i emne 1 vil særlig handle om teorier og forskning om lese- og skriveutvikling og metoder i lese- og skriveopplæringen, både for elever med norsk som førstespråk og norsk som andrespråk. I tillegg vil barns språkutvikling og sammenhenger mellom muntlig språk, kommunikasjon og lese og skriveutvikling vektlegges.
Arbeids- og undervisningsformer
Se informasjon i fagplanens hoveddel.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Minst ett av arbeidskravene skal danne grunnlag for kunnskapsdeling i eget kollegium. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Analyse og vurdering av en lærebok eller et sett læringsressurser for lese- og skriveopplæring på småskoletrinnet (arbeid i gruppe). Muntlig framlegg. Omfang: om lag 15 minutter pr. gruppe.
- Lage og gjennomføre et undervisningsopplegg som også innebærer observasjon av elever, knyttet til faglige og didaktiske tema i matematikk. Undervisningsopplegget gjennomføres individuelt, og i etterkant skrives en gruppeoppgave der erfaringene drøftes opp mot teorier i kurset. Skriftlig innlevering i gruppe. Omfang 3000-4000 ord.
- Lage og gjennomføre et undervisningsopplegg som også innebærer observasjon av elever, knyttet til faglige og didaktiske tema i lese- og skriveopplæringen. I etterkant skrives en oppgave der erfaringene drøftes opp mot teorier i kurset. Skriftlig individuell innlevering. Omfang 3000-4000 ord.
Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeidet kan gjennomføre arbeidskravet individuelt etter avtale med faglærer. Se ellers de generelle retningslinjene for arbeidskrav over.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager. Omfang 5500 ord +/- 10 prosent. Tema oppgis én uke før innlevering.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av ekstern og intern sensor.
Opptakskrav
Opptak til emnet. Se fagplanenes hoveddel.