Programplaner og emneplaner - Student
BMB6000 Barn, medier og bibliotek Emneplan
Innledning
Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, gruppediskusjoner, oppgavearbeid og selvstudium.
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende kunnskaper om sjanger, tekstanalyse og biblioteket som institusjon.
Forkunnskapskrav
For å kunne framstille seg til eksamen må to oppgaver være levert innen angitt frist og godkjent av emneansvarlig:
- En muntlig presentasjon av en eller flere barnelitterære tekster for en valgt målgruppe. En kort skriftlig rapport innleveres i etterkant. Omfanget skal være på ca. 1 side.
- En skriftlig formidlingstekst for barn, skrevet for et biblioteks nettsider. Omfanget skal være på ca. 200-400 ord.
Ved ikke godkjent arbeidskrav kan studenten levere en ny og forbedret versjon innen angitt frist. Dersom arbeidskravet igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Læringsutbytte
Eksamen i emnet er en todelt mappeeksamen som består av ett individuelt, skriftlig arbeid over oppgitt emne fra emneansvarlig (omfang ca. 3000 ord) og ett individuelt, skriftlig arbeid ut fra selvvalgt emne som skal godkjennes av emneansvarlig (omfang ca. 3000 ord).
De to delene karaktersettes hver for seg. Begge eksamensdelene må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått. Det individuelle arbeidet ut fra selvvalgt emne og det individuelle arbeidet over gitt tema fra emneansvarlig teller 50% hver i den samlede karakteren i emnet.
Studenter som har gyldig fravær eller som ikke består hele eller deler av eksamen har rett til ny/utsatt eksamen i den delen som ikke er bestått. Ny/utsatt eksamen har lik utforming som ordinær eksamen, og arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F.
Vurdering og eksamen
Åse Kristine Tveit.
Hjelpemidler ved eksamen
Målgruppe er ansatte i et folkebibliotek.
Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelsene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25% av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.
Opptakskrav
Målgruppe er ansatte i et folkebibliotek.
Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Emneansvarlig
Åse Kristine Tveit.