EPN-V2

BMB6000 Barn, medier og bibliotek Emneplan

Engelsk emnenavn
Children, Media and Libraries
Studieprogram
Barn, medier og bibliotek
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i kultur- og litteraturformidling med barn som målgruppe. Emnets første del tar opp barndommens vilkår i samfunnet, og ser dette i sammenheng med barns mediebruk og formidling til barn. Annen del konsentrerer seg om studiet av barns medier, med vekt på barnelitteratur. Tredje del tar opp spesifikke sider ved bibliotekarbeid blant barn, bl.a. samlingsutvikling, aktivitetstilbud og samarbeid med skole og barnehage.

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende kunnskaper om sjanger, tekstanalyse og biblioteket som institusjon.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan synet på barn og barndom har endret seg i vårt samfunn
  • har innsikt i barns mediebruk
  • har kunnskap om språkutvikling og lesestimulering i en flerkulturell kontekst

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle muntlig og skriftlig til barn på ulike alderstrinn
  • kan etablere og utvikle en barneavdeling i et folkebibliotek
  • kan analysere og vurdere medier for barn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta i faglige diskusjoner på et profesjonelt nivå
  • kan reflektere over, og anvende teori på faglige problemstillinger
  • kan planlegge og gjennomføre tiltak i tråd med overordnede mål og strategier

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, gruppediskusjoner, oppgavearbeid og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må to oppgaver være levert innen angitt frist og godkjent av emneansvarlig:

  1. En muntlig presentasjon av en eller flere barnelitterære tekster for en valgt målgruppe. En kort skriftlig rapport innleveres i etterkant. Omfanget skal være på ca. 1 side.
  2. En skriftlig formidlingstekst for barn, skrevet for et biblioteks nettsider. Omfanget skal være på ca. 200-400 ord.

Ved ikke godkjent arbeidskrav kan studenten levere en ny og forbedret versjon innen angitt frist. Dersom arbeidskravet igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en todelt mappeeksamen som består av ett individuelt, skriftlig arbeid over oppgitt emne fra emneansvarlig (omfang ca. 3000 ord) og ett individuelt, skriftlig arbeid ut fra selvvalgt emne som skal godkjennes av emneansvarlig (omfang ca. 3000 ord).

De to delene karaktersettes hver for seg. Begge eksamensdelene må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått. Det individuelle arbeidet ut fra selvvalgt emne og det individuelle arbeidet over gitt tema fra emneansvarlig teller 50% hver i den samlede karakteren i emnet.

Studenter som har gyldig fravær eller som ikke består hele eller deler av eksamen har rett til ny/utsatt eksamen i den delen som ikke er bestått. Ny/utsatt eksamen har lik utforming som ordinær eksamen, og arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelsene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25% av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.

Opptakskrav

Målgruppe er ansatte i et folkebibliotek.

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Emneansvarlig

Åse Kristine Tveit.