EPN-V2

BMB6000 Barn, medier og bibliotek Emneplan

Engelsk emnenavn
Children, Media and Libraries
Studieprogram
Barn, medier og bibliotek
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, gruppediskusjoner, oppgavearbeid og selvstudium.

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende kunnskaper om sjanger, tekstanalyse og biblioteket som institusjon.

Forkunnskapskrav

For å kunne framstille seg til eksamen må to oppgaver være levert innen angitt frist og godkjent av emneansvarlig:

  1. En muntlig presentasjon av en eller flere barnelitterære tekster for en valgt målgruppe. En kort skriftlig rapport innleveres i etterkant. Omfanget skal være på ca. 1 side.
  2. En skriftlig formidlingstekst for barn, skrevet for et biblioteks nettsider. Omfanget skal være på ca. 200-400 ord.

Ved ikke godkjent arbeidskrav kan studenten levere en ny og forbedret versjon innen angitt frist. Dersom arbeidskravet igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Læringsutbytte

Eksamen i emnet er en todelt mappeeksamen som består av ett individuelt, skriftlig arbeid over oppgitt emne fra emneansvarlig (omfang ca. 3000 ord) og ett individuelt, skriftlig arbeid ut fra selvvalgt emne som skal godkjennes av emneansvarlig (omfang ca. 3000 ord).

De to delene karaktersettes hver for seg. Begge eksamensdelene må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått. Det individuelle arbeidet ut fra selvvalgt emne og det individuelle arbeidet over gitt tema fra emneansvarlig teller 50% hver i den samlede karakteren i emnet.

Studenter som har gyldig fravær eller som ikke består hele eller deler av eksamen har rett til ny/utsatt eksamen i den delen som ikke er bestått. Ny/utsatt eksamen har lik utforming som ordinær eksamen, og arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F.

Vurdering og eksamen

Åse Kristine Tveit.

Hjelpemidler ved eksamen

Målgruppe er ansatte i et folkebibliotek.

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelsene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25% av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.

Opptakskrav

Målgruppe er ansatte i et folkebibliotek.

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Emneansvarlig

Åse Kristine Tveit.