EPN-V2

BLNF0000 Forberedende naturfag til barnehagelærerutdanning Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan navngi anatomiske strukturer og organer i menneskekroppen
  • kan beskrive organers beliggenhet i forhold til hverandre
  • kan beskrive anatomisk oppbygning i betydningen
    • makroanatomisk: organ og organsystem
    • mikroanatomisk: celler og vev
  • kan beskrive ulike organer og organsystemers oppgaver i kroppen
  • kan gjøre rede for normal fysiologi i de ulike organene og organsystemene
  • kan gjøre rede for reguleringsmekanismer og homeostase i den friske kroppen

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle grunnleggende kunnskap om menneskekroppens anatomi og organsystemer, samt fysiologiske og biokjemiske prosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • erkjenner at kunnskap i emnet har betydning for utøvelse av faglig forsvarlig sykepleie

Innhold

Ytterligere beskrivelse av faglig dybde og nivå i de forskjellige temaene framgår av spesifiseringen av faginnhold i et dokument som legges på universitetets digitale læringsplattform ved studiestart.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, flervalgsoppgaver, og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studiet består av enkeltemner på 10 studiepoeng på til sammen 60 stp. Det fremgår av emneplanene om et emne bygger faglig på et eller flere andre emner.

Kull 2025 – Studieåret 2025-2026

1.semester

DATA1100 Teknologi og samfunn for programmerere

DATA1200 Webutvikling og inkluderende design

DAPE1400 Programmering

ADTS1600 Interaksjonsdesign og Prototyping

2. semester

DATA1500 Databaser

DATA1700 Webprogrammering

DATA1300 Hurtig utvikling med scripting-språk

Vurdering og eksamen

Arbeids- og undervisningsformen vil variere noe fra emne til emne, men ofte vil det bli benyttet en eller annen form for problembasert undervisning. Studentene vil arbeide med problemer, løse oppgaver og utvikle prosjekter av ulik art. Datamaskiner, internett, web og andre elektroniske kanaler og enheter benyttes systematisk til læring, formidling, veiledning, utvikling og kommunikasjon.

Det benyttes forelesninger, øvinger med individuell og gruppevis veiledning, arbeidskrav (obligatoriske oppgaver), gruppeprosjekter, næringslivskontakt (bl.a. gjesteforelesninger) og selvstudier.

Emneplaner for de enkelte emnene inneholder detaljene om emnets arbeids- og undervisningsform.I tillegg blir det ved undervisningstart i hvert emne satt opp en detaljert undervisningsplan med fremdriftsplan, detaljert pensumoversikt, frister for arbeidskrav og informasjon om undervisnings- og øvingsopplegget.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Ordinær eksamen: Nasjonalt sensorkorps (to sensorer). Ny og utsatt eksamen: To sensorer