EPN-V2

BLHP1ÅR Practical Training in Preschool, 1st Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis i barnehage, 1.studieår
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Innholdet i forsterkningen gjenspeiles i følgende temaer og undertemaer:

1. Barns skapende virksomhet

  • Barns lek, undring, utforskning og eksperimentering i kunstnerisk virksomhet.
  • Barns estetiske væremåter og uttrykksformer.
  • Barns møter med kunst.
  • Barnehagelæreren som kulturformidler gjennom samarbeid, kommunikasjon og samspill.

2. Estetisk teori og kunstdidaktikk

  • Egen skapende virksomhet.
  • Estetisk teori og kunstneriske virkemidler.
  • Nyskapende og kreative prosesser, samt arbeid med digitale verktøy og medier.
  • Kunst og kulturuttrykk fra fortid og nåtid, i lokale, nasjonale og internasjonale perspektiver.
  • Utvikle og arrangere en barnekulturfestival.

Learning outcomes

Praksisopplæringen er knyttet til innholdet i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse.

Content

I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskaper fra tidligere deler av studiet og fordype seg i et tema de ser som vesentlig for sitt framtidige arbeid som barnehagelærer. Gjennom perioden skal de erfare at fordypning på et avgrenset område gir utvidet innsikt i og handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn, personale og foreldre med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Bacheloroppgaven stiller høye krav til selvstendighet og evne til å søke veiledning og innhente kunnskap og erfaringer fra ulike kilder.

Undervisningen starter i høstsemesteret og avsluttende vurdering er i vårsemesteret.

Teaching and learning methods

Praksisopplæringens innhold skal gjennomføres i nært og forpliktende samarbeid mellom praksisbarnehager, praksislærere i barnehagen, studenter og faglærere på universitetet.

Course requirements

Praksisopplæringen er en obligatorisk del av studiet og det er krav om 100 % tilstedeværelse.

Assessment

40 dager obligatorisk praksisopplæring:

15 dager høst (del 1)

25 dager vår (del 2)

Det er praksislærer som vurderer praksisperiodene. Praksisopplæringen vurderes til bestått/ikke bestått.

Ny praksisperiode

Studenter som blir vurdert til ikke bestått i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet. Hvis praksisperioden blir vurdert til ikke bestått ved andre gangs forsøk, må studiet avbrytes.