Programplaner og emneplaner - Student
BLH3320 Aesthetics and Special Needs – Nordic Childhoods Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Aesthetics and Special Needs – Nordic Childhoods
- Studieprogram
-
Aesthetics and Special Needs – Nordic Childhoods
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Individuell muntlig presentasjon på inntil 15 minutter og inntil 15 minutters samtale som skal fremføres for medstudenter og sensorer. Studenten skal utarbeide en skriftlig tekst som utdyper de valgte metodologiske perspektivene og som leveres sensorene på eksamensdagen, omfang 900 ord (+/- 10 %). Teksten skal danne grunnlaget for presentasjonen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan studenten fremlegge en bearbeidet versjon av den skriftlige teksten som danner grunnlag for presentasjonen. Ved senere forsøk fremlegges ny oppgave. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Anbefalte forkunnskaper
The language of all teaching and supervision is English, and the students should therefore have a working knowledge of both spoken and written English.
Læringsutbytte
Studentene vil i emnet gjennomføre et avgrenset utviklingsarbeid i en barnehage. I arbeidsformene i studiet vil ulike kreative tilnærminger til utvikling av økt kompetanse som pedagog, leder og veileder bli vektlagt. I studiet vil det også gjennomføres litteraturseminar med utgangspunkt i pensumlitteratur, der studenter presenterer og drøfter faglige tekster med hverandre. I emnet vektlegges en tett kobling mellom teoretiske perspektiver og pedagogisk praksis i barnehagen. I prosessen frem mot arbeidskrav vil det bli gitt oppgaver som å presentere erfaringer fra veiledning, møteledelse, et tenkt forskningsdesign eller andre aktiviteter knyttet til ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid.
Innhold
The course have the following contents:
- Special education
- Inclusion
- Children and young people with special needs
- Aesthetics
- Ethics
- Physical and psychological health
- Play, development, identity and relations
- Genres, multimodal texts and digital platforms
- Verbal language, aesthetic perceptions and expressions
- Music, drama, puppet play, storytelling and other performances and aesthetic acts
- Aesthetic communication
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsesarbeidet så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en intern og ekstern sensor.
Vurderingsuttrykk
- Ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid, planlegging, gjennomføring og evaluering
- Ledelse av individuell og kollektiv veiledning i personalgrupper i barnehagen
- Ledelse av faglige møter i profesjonelle læringsfellesskap
- Ulike former for kommunikasjon og dialog i pedagog-, leder- og veilederrollen
- Profesjonsetiske tema knyttet til pedagog-, leder- og veileder rollen
Sensorordning
Part 1 will be reviewed and graded by internal examiner.
The second assessment will be reviewed and graded by internal and external examiners
Opptakskrav
Target group
The course is designed for students who want to learn more about children and young people with special needs in programmes of professional study programs and fields such as Health Sciences, Social Sciences, Educational and International Studies, and Technology, Art and Design.
Admission
For students at the faculties of Health Sciences, Social Sciences, Educational and International Studies, and Technology, Art and Design:
Students must have completed at least one year of their undergraduate degree studies in order to be accepted.
For international exchange students:
- Admission as an international exchange student at Faculty of Education and International Studies. Students from other academic areas may also be accepted. Students must have completed at least one year of their undergraduate degree studies at their home institution in order to be accepted.