EPN-V2

BLH3250 Fairytales and creativity - Nordic Childhoods Course description

Course name in Norwegian
Fairytales and creativity - Nordic Childhoods
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Fairytales and creativity - Nordic Childhoods
Fairytales and creativity - Nordic Childhoods
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Fairytales and Creativity is one of the courses under Nordic Childhoods. It focuses on Nordic culture where nature plays an important role in society, aesthetics and in work with children. Joint events with the other Nordic Childhoods courses, are integrated as overnight trips and outdoor excursions. We also visit schools, kindergartens and other institutions. We focus on play, learning by doing, experience and workshops.

In the Fairytales and Creativity course we ask: Why do stories appeal to modern man? In what way can stories contribute to increasing knowledge about today's cultural expressions, and about ourselves? How can we use stories in contexts relevant to different pedagogical approaches? The objective of the course is to introduce students to the storytelling tradition of western culture and the main theories of myths and basic mythology. Important elements in the course are: the difference between myths, fairytales and legends; structural theories, psychological theories, eclectic theories; myths and religion.

Recommended preliminary courses

Skriftlig masteroppgave utføres i gruppe på 2- 3 studenter. Oppgaven skal skrives etter gjeldende Masterhåndbok. Monografier skal ha et omfang på 15 000 ord (+/- 20 %). Velges artikkelmanus, skal fordypningsnotatet/kappen ha et omfang på 3000 ord (+/- 20 %). Velges et annet format som informasjonsbrosjyre eller en informasjonsvideo, skal omfanget til fordypningsnotatet/kappen være på 9000 ord (+/- 20 %).

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes, defined as knowledge,in terms of skills and general competence:

Knowledge

The student

· has developed knowledge of myths, fairytales and legends

· has achieved an understanding of the content of the narratives, both the structure and motives and the psychological ramifications

· has acquired insight into the role of oral society for the emergence of fairy tales

Skills

The student is able to

· understand how narrative patterns can be used in aesthetic productions

· work creatively with music, art, drama etc.

· create different story based performances

General competence

The student

· has developed an awareness of cultural heritage

· is able to write an individual paper on a chosen topic within the main subject of the course

· is able to use myths, fairy tales and legends in a didactic context

· can reflect on and produce authentic texts and media products aimed at authentic target groups

· can reflect on and contribute to entrepreneurship related to the course contents

Content

Gradert skala A-F. Det gis felles karakter for alle studentene i gruppen.

Teaching and learning methods

  • Literature studies/theory
  • Lectures and supervision
  • Excursions
  • Workshops
  • Seminars/discussions
  • Cultural exchanges and real life encounters
  • Reflective journal
  • Individual and group papers/performances

Course requirements

Studentene skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Arbeidet må ta utgangspunkt i spesialsykepleierens ansvars- og funksjonsområder. I arbeidet med masteroppgaven skal studentene videreføre den kompetansen studentene har tilegnet seg gjennom de øvrige delene av studiet. Masteroppgaven skal vise selvstendighet, forståelse, modning og refleksjon. Før arbeidet med masteroppgaven kan starte, må det foreligge en oppdatert og godkjent prosjektbeskrivelse.

Masteroppgaven kan være:

  • et eget forskningsarbeid eller inngå som en avgrenset del av et pågående forskningsarbeid ved universitetet eller andre samarbeidende institusjoner.
  • et kvalitetsarbeid i form av et kvalitetsforbedringsarbeid eller et kvalitetskontrollarbeid.
  • en litteraturstudie (tidligere kalt systematisk oversikt) over forskning innen relevant tema (på grunn av metodekrav må oppgaven skrives i en gruppe på minimum 2 studenter)

Masteroppgaven kan leveres i form av en monografi, som et artikkelmanus, en retningslinje, standard for en prosedyre, informasjonsbrosjyre eller en informasjonsvideo. Innlevering av masteroppgaven i artikkelform forutsetter at artikkelen er utviklet i tråd med kriteriene (guidelines) for det valgte og faglig relevante vitenskapelige tidsskriftet (fagfellevurdert). Leveres masteroppgaven i et annet format enn en monografi, må det i tillegg skrives et fordypningsnotat/en kappe.

Masteroppgaven skrives i gruppe på 2-3 studenter. Hensikten med å arbeide i gruppe er å utvikle samhandlingskompetanse, slik det er beskrevet under generell kompetanse i læringsutbyttet for hele programmet. Å utøve spesialsykepleie krever i stor grad samhandlingskompetanse i behandlingsteamet, og samhandlingskompetanse er derfor en viktig del av handlingskompetansen som spesialsykepleier.

Masteroppgaven skal ha en systematisk og vitenskapelig oppbygning og skal baseres på aktuell og relevant vitenskapelig litteratur som besvarer den problemstillingen studentene selv har utviklet.

Masteroppgaven skal utarbeides i henhold til Masterhåndbok for gjeldene kull, og kan etter avtale med veileder skrives på engelsk.

Assessment

  • Godkjent prosjektbeskrivelse
  • Bestått emne:

    • MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitesarbeid, 15 stp. eller ABIO6050/MAABI4050 Vitenskapsteiori og forskninsgmetode, 10 stp. og MASY4150 Forarbeid til master i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter, 5 stp.
    • xxPRA10 Praksisstudier i xx-sykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp.
    • xxPRA20 Praksisstudier i xx-sykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 25 stp.

Alle øvrige emner i studiet, teori- og praksisemner, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

Permitted exam materials and equipment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere et avgrenset område relevant for utøvelse av spesialsykepleie
  • kan drøfte hvordan vitenskapelig teori og metoder kan søkes, utvikles og anvendes
  • kan kritisk vurdere forskningsprosessen
  • kan vurdere analyse av forskningsdata
  • kan drøfte forskningsetikk
  • kan drøfte metoder for kvalitetsarbeid i helsetjenesten
  • kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i akutt-, anestesi-, barne-, intensiv-, kardiologisk - eller operasjonssykepleierens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og anvende teori og metoder til å strukturere og formulere faglige og teoretiske problemstillinger innen spesialsykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen spesialsykepleie
  • kan analysere og forhold seg kritisk til eksisterende teori og metoder
  • kan arbeide selvstendig med valgt problemstilling
  • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor spesialsykepleie
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid, under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere og reflektere over forholdet mellom de ulike stegene i forskningsprosessen
  • kan anvende relevante metoder for kunnskapsformidling
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter innen spesialsykepleie for å bidra til implementering av fag og forskning i klinisk praksis
  • kan kritisk analysere og vurdere ulike vitenskapsteoretiske, metodiske og forskningsetiske tilnærminger ved planlegging og gjennomføring av forsknings- eller kvalitetsarbeid
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen spesialsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor spesialsykepleie både med spesialister og til allmennheten
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen spesialsykepleie
  • kan anvende og formidle forsknings- eller kvalitetsarbeid for å bidra til utvikling av spesialsykepleie og helsetjenesten

Grading scale

Det arrangeres seminarer der studentene presenterer og diskuterer utkast til masteroppgavetekst i et større forum. På disse seminarene kan også sentrale emner tilknyttet arbeidet med masteroppgaven tas opp etter behov.

Veiledning er en vesentlig komponent i arbeidet med masteroppgaven og innebærer en nødvendig kvalitetssikring, blant annet av at arbeidet foregår innenfor forskningsetiske retningslinjer. Ved forskningsarbeid er veileder forskingsansvarlig. Studenten(e) får oppnevnt en veileder. Det gis tilbud om 10 timer veiledning pr. masteroppgave. I tillegg får studenten(e) veiledning i forbindelse med masteroppgaveseminarene. En time veiledning med veileder er obligatorisk ved oppstart og fire av veiledningstimene må gjennomføres i løpet av 4.semester.

Dersom veiledningsforholdet blir vanskelig, skal studenten(e) først ta dette opp med veileder og eventuelt videre henvende seg til studieleder for masterstudiet.

Studenten(e) plikter å holde veileder orientert om sitt arbeid. Det gjelder også praktiske forhold som kan være av betydning for fremdriften i prosjektet. Relevante etiske prinsipper må ivaretas. All ekstern korrespondanse skal være godkjent av veileder. Søknader til godkjenningsinstanser som REK - Regional etisk komité for medisin og helsevitenskapelig forskningsetikk og SIKT - Kunnskapssektorens tjenesteleverandør (tidligere NSD - Norsk senter for forskningsdata) etc., må være godkjent av veileder før det sendes inn.

Ved ikke bestått masteroppgave, tilbys det 3 nye veiledningstimer.

Examiners

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minst ett fremlegg av eget arbeid og en opposisjon til andres arbeid på masterseminarer
  • Selvvalgt litteratur 2000 sider

Admission requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.