EPN-V2

BLH3180 Oppvekst og bærekraft Emneplan

Engelsk emnenavn
Childhood and Sustainability
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2026/2027
Emnehistorikk
Programplan
  • Innledning

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskaper

    Studenten

    • kan gjøre rede for barns muntlige språkutvikling, matematiske begrepsdanning og utforskning av symboler, skrift og digitale medier
    • har kunnskap om et tekstlig mangfold, både skjønnlitteratur og sakprosa for barn på begge de norske målformene
    • har kjennskap til samisk fortellertradisjon
    • har kunnskap om barnekulturens betydning for barn og kan anvende denne til å vurdere kvalitet i barnelitteratur
    • har kunnskap om barns tallutvikling, måling og regnestrategier, og har innsikt i hvordan denne kunnskapen kan anvendes i tilrettelegging av barnehagens læringsmiljø
    • har kunnskap om lekens betydning for barns språk-, tekst- og matematikkforståelse, og om hva som påvirker disse områdene

    Ferdigheter

    Studenten

    • har erfaringer med å gjennomføre tiltak for å skape et godt miljø for språk, tekst og matematikk og kan skape gode leke- og læringsmiljøer for språklig og matematisk utforskning
    • kan drøfte og reflektere kritisk over verdien av observasjon og kartlegging
    • kan planlegge, lede og gjennomføre faglige prosesser innenfor språk, tekst og matematikk
    • kan gi barn erfaring med ulike sjangre og formidle litteratur for barn i ulike aldersgrupper
    • kan legge til rette for medvirkning og skapende prosesser i møte med språk, tekst og matematikk
    • kan bruke fagspråk i kommunikasjon med personalet og foresatte

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med lek, språk, tekst og matematikk med utgangspunkt i gjeldende rammeplan
    • har et helhetlig perspektiv på barns læring
    • har kunnskaper om aktuelle faglig-pedagogiske problemstillinger og debatter
    • er en kompetent og bevisst språklig formidler, muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk)¿
  • Forkunnskapskrav

    Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Det vil i undervisningen legges vekt på formidling og diskusjon av forskningsresultater innenfor aktuelle fagfelt. Temaene som tas opp til undervisningen er profesjonsrettete. Studentene vil tilegne seg kunnskaper og utvikle sine ferdigheter gjennom studiet i et vekselspill mellom erfaringene de får med seg fra praksisopplæringen og fagstoffet som gjennomgås på forelesninger og seminarer på universitetet.

    Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer (blant annet forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, individuelt og i gruppe, samt praksisopplæring) og ulike læringsarenaer (universitetet og barnehage) for å binde forskning og teori sammen med praksisfelt og for å aktivere studenten. Undervisningen i kunnskapsområdet vil i stor grad basere seg på dialog, særlig gjennom seminarer, erfaringsdelinger og faglige diskusjoner. I tillegg får studentene lesehjelp i form av en digital kunnskapsprøve.

    I emnet ligger også temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1). Temaet videreføres i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (RPP2).

    Veiledet praksisstudier

    Praksisstudiet i andre studieår er veiledet og består av 35 praksisdager. Fem av disse dagene har fokus på overgangen fra barnehage til skole.

    Fravær fra praksis i emnet må være tatt igjen innen utgangen av vårsemesteret. Praksislærer vurderer praksisostudiet til bestått eller ikke bestått.

    Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksisstudietog i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden

    For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

  • Læringsutbytte

    Arbeidskrav:

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. En skriftlig gruppetekst, ca 500 ord, basert på individuelle digitale fortellinger og diskusjoner i gruppe. Målform: sidemål.
    2. Nettseminar om matematikk i barnehagen, basert på individuelle observasjoner, pedagogisk refleksjon i gruppe og en studietest.
    3. Individuell fagtekst om barns språk med utgangspunkt i en eller flere samtaler som involverer barn. Fagteksten skal ha et omfang på ca. 1200 ord. Eventuell transkripsjonen og/eller annet materiale kommer i tillegg.

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Studentene må ha deltatt i følgende faglige aktiviteter før eksamen kan avlegges:

    • Gruppeframlegg om barnelitteratur. Omfang: Om lag 15 minutter per gruppe.
    • To seminarer om barns språkutvikling.
    • To seminarer i matematikk: Spillseminar og målingsseminar.
    • Temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1)

    Utfyllende informasjon om undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

    Det er krav om 70 prosent deltakelse i all undervisning.

  • Innhold

    Innholdet i fordypningen består av følgende fire hovedtema :

    1. Natur og økologi

    • økologi
    • biologisk mangfold
    • ulike naturmiljøer
    • natursyn

    2. Ressurs- og materialbruk

    • materialforståelse og håndverkstradisjoner
    • kreativt gjenbruk
    • kunst i natur og natur i kunst

    3. Demokrati og rettferdig fordeling

    • global forståelse
    • solidaritet og rettferdig fordeling
    • barns rettigheter og medvirkning
    • interessemotsetninger og konflikthåndtering

    4. Ledelse og veiledning

    • pedagogisk ledelse
    • pedagogiske tilnærminger til bærekraftig utvikling
    • veiledning i faglige prosesser av personale i barnehagen
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Skriftlig eksamen under tilsyn, fem timer.

    Ny og utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Tospråklig ordbok.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er en mappeeksamen som består av:

    • Individuell fagtekst der studenten velger et tema for pedagogisk arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen, omfang 3000 ord +/- 10%
    • Individuelt refleksjonsnotat fra praktisk gruppeprosjekt i barnehagen, omfang 1500 ord +/- 10%
    • Individuelt refleksjonsnotat fra individuelt praktisk-estetisk prosjekt, omfang 1500 ord +/- 10%

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen leveres en bearbeidet versjon av de tre oppgavene i mappen. Ved senere forsøk leveres ny mappe med nye oppgaver.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.

  • Vurderingsuttrykk

    Kunnskapsområdet består av følgende syv temaer:

    • Barns muntlige og skriftlige språkutvikling.
    • Barnekultur og barnelitteratur.
    • Flerspråklighet
    • Måling og sammenlikning.
    • Tall og tallforståelse.
    • Pedagogens rolle i arbeid med språk, tekst og matematikk.
  • Sensorordning

    Oppgavene i mappen vil bli vurdert av tre interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordningen.