Programplaner og emneplaner - Student
BLH3180 Oppvekst og bærekraft Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Childhood and Sustainability
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått eksamen.
Vurderingskriterier
Kriterier for karaktersetting ved muntlig prøve i praktisk tolking av en institusjonell dialog:
A, Fremragende: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg gjennom svært god gjengivelse med nyanser intakt på begge språk, samt naturlig flyt i forhold til originalen både mht. tempo og sekvenslengde. Kandidatens turtaking, stemmebruk (volum og valør), sittestilling, mimikk og gester er naturlig og forstyrrer ikke kommunikasjonen. Kandidatens bruk av hjelpemidler er hensiktsmessig og kandidatens notater, ordlister og ordveksling med partene forstyrrer aldri kommunikasjonen.
B, Meget god: Meget god prestasjon med gjennomgående god gjengivelse og de fleste nyanser intakt på begge språk, samt overveiende grad av naturlig flyt i forhold til originalen mht. til tempo og sekvenslengde. Kandidatens turtaking, stemmebruk, sittestilling, mimikk og gester er i overveiende grad naturlig og forstyrrer sjelden kommunikasjonen. Kandidatens bruk av hjelpemidler er overveiende hensiktsmessig og kandidatens notater, ordlister og ordveksling med partene forstyrrer i liten grad kommunikasjonen.
C, God: God prestasjon med generelt god gjengivelse på begge språk, men enkelte unøyaktigheter, samt noe avvik i forhold til originalens tempo og sekvenslengde slik at kandidaten skaper enkelte pauser eller enkelte ganger virker nølende/dominerende. Turtaking, stemmebruk, sittestilling, mimikk og gester gjør at kandidaten innimellom framstår som nølende/dominerende i situasjonen. Kandidaten bruker for det meste hjelpemidler på en hensiktsmessig måte.
D, Nokså god: En akseptabel prestasjon som har enkelte vesentlige mangler bl.a. gjennom flere unøyaktigheter i gjengivelsen på ett eller begge språk, samt avvik i forhold til originalens tempo og sekvenslengde slik at kandidaten innimellom skaper markerte pauser og bidrar til at kommunikasjonen blir oppstykket. Kandidatens turtaking, stemmebruk, sittestilling, mimikk og gester gjør at kandidaten framstår som såpass nølende/usikker eller overivrig/dominerende at det forstyrrer kommunikasjonen. Kandidatens bruk av hjelpemidler er såpass dominerende/fraværende at det forstyrrer kommunikasjonen.
E, Tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller de faglige minimumskravene men gjengivelsen på ett eller begge språk preges av flere/ større unøyaktigheter samt sjenerende avvik i forhold til originalens tempo og sekvenslengde. Kandidatens turtaking, stemmebruk, sittestilling, mimikk og gester er sjenerende og forstyrrer kommunikasjonen generelt. Kandidatens bruk av hjelpemidler dominerende/fraværende og avleder eller hindrer kommunikasjonen.
F, Ikke bestått: Prestasjonen tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene og kandidaten behersker ikke verken språklige eller tolketekniske ferdigheter til å mestre situasjonen.
Forkunnskapskrav
Design competence are requested and found valuable in many different professional arenas in society today. Thus requires that design student`s needs to develop their knowledge, skills and general competences in different professional environments through working with a variety of tasks and projects in collaboration with designers and professionals from different fields.
Læringsutbytte
Admission to the Master's programme.
Innhold
Innholdet i fordypningen består av følgende fire hovedtema :
1. Natur og økologi
- økologi
- biologisk mangfold
- ulike naturmiljøer
- natursyn
2. Ressurs- og materialbruk
- materialforståelse og håndverkstradisjoner
- kreativt gjenbruk
- kunst i natur og natur i kunst
3. Demokrati og rettferdig fordeling
- global forståelse
- solidaritet og rettferdig fordeling
- barns rettigheter og medvirkning
- interessemotsetninger og konflikthåndtering
4. Ledelse og veiledning
- pedagogisk ledelse
- pedagogiske tilnærminger til bærekraftig utvikling
- veiledning i faglige prosesser av personale i barnehagen
Arbeids- og undervisningsformer
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- knows how to adjust and implement design knowledge into a dynamic and professional environment
- understands the organizational structures and roles within a business, public or private institution or organization
Skills
The student
- can work with projects under pressure from deadlines and given design project criterias
- can collaborate professionally with work colleagues, team members, clients etc. on a design brief/project
- manage to critically reflect on experiences gained from the practical training in relation to own learning
General competence
The student
- can engage and apply their knowledge and skills to carry out design related work tasks within a professional environment
- can, based on theory and research, critically evaluate own and others practice
- has developed an understanding about the role to come as a professional designer, different possibilities within the discipline and own preferences.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The students will complete practical training in a design business, public institution or organization over a period of twelve weeks. During this time, students will take part in professional projects. Practice will be related to reflecting processes and theory through course assignments. Guidance will come from both the staff working at the place of practical training as well as the University teaching staff.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en mappeeksamen som består av:
- Individuell fagtekst der studenten velger et tema for pedagogisk arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen, omfang 3000 ord +/- 10%
- Individuelt refleksjonsnotat fra praktisk gruppeprosjekt i barnehagen, omfang 1500 ord +/- 10%
- Individuelt refleksjonsnotat fra individuelt praktisk-estetisk prosjekt, omfang 1500 ord +/- 10%
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen leveres en bearbeidet versjon av de tre oppgavene i mappen. Ved senere forsøk leveres ny mappe med nye oppgaver.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid for nærmere informasjon.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
No restrictions.
Sensorordning
Pass/fail.