Programplaner og emneplaner - Student
BLH3170 Music, Interaction and Leadership Course description
- Course name in Norwegian
- Musikk, samspill og ledelse
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bacheloroppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Required preliminary courses
Ved siden av å dele innhold med emnet for teoribaserte bacheloroppgave (UTVB3300), fokuserer dette emnet på spesifikke temaer knyttet til hospitering:
- Hovedtrekk og arbeidsmåter i den globale utviklingsindustrien
- Norsk utviklingspolitikk - herunder arbeidet til frivillige organisasjoner
- Nye tema, aktører, arbeidsmåter og partnerskap - herunder næringslivets samfunnsansvar
- Representasjon og selvpresentasjon i utviklingsindustrien
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har videreutviklet sin musikkfaglige kunnskap, teoretisk og praktisk
- har kunnskap om hvordan barns møter med musikk, både i og utenfor barnehagen, bidrar til varierte erfaringer og opplevelser, og danner grunnlag for barns egne musikalske uttrykk
- harkunnskap om musikalske lærings- og danningsprosesser hos barn i barnehage
- har kunnskap om pedagogisk ledelse av barn og personale, knyttet til musikkdidaktisk arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske og anvende ulike musikalske uttrykksformer, formidlingsmåter, instrumenter, teknikker og lyttemåter
- kan initiere, tilrettelegge og lede variert pedagogisk arbeid i musikalske prosesser og samspill for og med barn
- kan improvisere i musikalsk samspill med barn og fremme barns musikkglede, musikalsk utvikling, undring og lek
- kan formidle og dokumentere erfaringer knyttet til musikkdidaktisk arbeid og musikalsk opplevelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egen betydning og posisjon som formidler, medskaper, leder og som rollemodell for barns musikalske væremåter og virksomhet
- viser reflektert faglig, didaktisk og pedagogisk forståelse, og møter barn som kompetente musikalske aktører
- evner å se, respektere og bruke barnas og personalets mangfoldige musikalske og kulturelle erfaringer og kompetanser
- har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens arbeid med musikk
Content
Two internal examiners. External examiner is used periodically.
Teaching and learning methods
Undervisningen vektlegger musikalske variasjonsmuligheter med rom for personlig kunstneriske uttrykk og utføring, samspill, tilrettelegging, ledelse og instruksjon. Dette forutsetter en prosessorientert undervisning hvor mye av læringen skjer gjennom et tett samarbeid mellom student og lærer og innad i studentgruppen.
Tilbud om studietur
Som en del av studieopplegget inngår tilbud om en studietur på inntil én uke. Studentene må selv dekke utgiftene til reise og opphold. Studenter som ikke har anledning til å reise på studietur, vil få alternativt opplegg.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse
- Deltakelse i veiledningsprosjektet
- Innlevering av musikkanmeldelse (ca1000 ord)
- Prøve i musikkteori og hørelære
- Deltakelse på to huskonserter i løpet av semesteret, hvorav én er beregnet for en barnegruppe
- Akkompagnere fem sanger på et akkordinstrument
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning
Det er krav om minimum 80 prosent tilstedeværelse. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vilkunnefå alternative oppgaver som kan gi eksamensrett. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og krav om tilstedeværelse finnes i programplanen for barnehagelærerutdanningen, heltid.
Assessment
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- a draft text of the Phase 1 submission
- a peer review of another students draft text of the Phase 1 submission
- a Process memo (reflection on the feedback received).
Permitted exam materials and equipment
The Phase 1 submission is an individual written text of between 5,000 and 10,000 words that amounts to the two first chapters of the thesis: the Introduction and Literature Review. The text should clearly formulate the problem statement and research questions, and include a plan of the research to be conducted in Phase 2 and 3 of the masters thesis.
It is understood that the contents of the Phase 1 submission does not necessarily constitute the final versions of the text in the master's thesis.
The exam grade can be appealed.
New/postponed exam: in case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
Grading scale
All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.
Examiners
Assessment is pass or fail.