EPN-V2

BLH3160 Dramatisk lek og læring Emneplan

Engelsk emnenavn
Dramatic Play and Learning
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studentene har veiledet praksis i et mediehus, deltar i det daglige arbeidet og gjør selvstendige fotojournalistiske oppdrag i redaksjonen. Studentene forplikter seg til å ta den praksisplassen utdanningen stiller til rådighet. Praksisperioden varer hele 5. semester.

Eventuell undervisning foregår fysisk, på campus.

Læringsutbytte

Praksisperioden er obligatorisk. Ved fravær i løpet av praksisperioden som skyldes sykdom eller annen tvingende grunn aksepteres inntil 20 prosent fravær. Ved fravær utover dette kan utdanningen i samarbeid med praksisstedet gjøre en vurdering og avklare om studenten skal få fullført sin praksis.

Studenten skal levere en rapport midtveis i perioden. Rapporten skal inneholde eksempler på arbeid fra ulike sjangre og stoffområder etter nærmere anvisning fra faglærer. Omfang: 2-3 sider tekst, og eksempler i tillegg.

Etter at praksisperioden er avsluttet, skal alle studenter delta i en obligatorisk praksisoppsummering over tre dager med en individuell presentasjon for hele kullet.

Godkjente arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter er en forutsetning for å kunne levere praksisrapport til eksamensvurdering. Studenten har inntil to forsøk på å få arbeidskrav godkjent.

Frister oppgis i undervisningsplanen ved studiestart.

Innhold

Innholdet i fordypningen består av følgende tre hovedtemaer:

1. Dramatisk lek- læring og erkjennelse

  • Lek i et historisk, kulturelt og samtidig perspektiv
  • Dramatisk lek som et estetisk uttrykk
  • Dramatisk lek i lys av læring, omsorg og erkjennelse
  • Barns lekekultur

2. Drama og dramatisering som inspirasjon til dramatisk lek

  • Ulike uttrykksformer i teater
  • Dramafaglig egenutvikling
  • Ulike dramapedagogiske arbeidsformer
  • Vurdere teater for barn

3. Dramatisk lek i barnehagens hverdag

  • Ledelse av det pedagogiske arbeidet på avdelingen for å fremme barns dramatiske lek i barnehagens hverdagsliv, inne og ute.
  • Lede prosesser som beriker barns dramatiske lek
  • Barnehagen som kulturarena
  • Leketøy og rom som inspirasjon til dramatisk lek

Arbeids- og undervisningsformer

Etter praksisperioden og obligatorisk praksisoppsummering skal studentene levere en individuell praksisrapport der de evaluerer praksisperioden som helhet og egen innsats underveis. Rapporten skal inneholde to-tre eksempler på eget fotojournalistisk arbeid med analyse og metoderapport av dette arbeidet fra studenten selv. Studentene skal også analysere relevante, oppståtte metodiske, etiske og/eller kildekritiske problemer og kommentere hvordan disse ble løst. Praksisrapporten bør være på 5-8 sider (skrifttype Arial eller Calibri, 12pkt, linjeavstand 1,5). Vurderingen fra veileder i mediehuset og eventuelle andre vedlegg kommer i tillegg til denne sidenormen.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av praksisrapporten til sensur én gang.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Bestått / ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes en intern sensor til sensurering av oppgavene.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Det gis én samlet karakter for del 1 og 2. De to delene vektes likt (50/50).

Sensorordning

Del 1 vurderes av to interne sensorer. Del 2 vurderes av to interne og én ekstern sensor.