EPN-V2

BLH3150 Visual arts, craft and making in kindergarten Course description

Course name in Norwegian
Forming, kunst og håndverk i barnehagen
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. Juni 2012.

Emnet «ledelse av kunst, håndverk og kultur» kvalifiserer til ledelse av og gjennomføring av kunstfaglige og kunstpedagogisk arbeid i barnehagen og bygger på kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet. I emnet undervises det praktisk med individuell veiledning på verksteder. I emnet fordyper studenten seg i et selvvalgt tema som godkjennes av faglærer. Emnet skal videreutvikle studentens kompetanse i å lede og medskape i lek, læring og danning med fokus på barns kunstneriske og kulturelle inntrykk- og uttrykksmåter. Sentralt i emnet er samtidskunst, billedkunst, visuell kommunikasjon, skulptur, kunsthåndverkarkitektur og design. Samiske kunst- og kulturtradisjoner er forsterket i barnehagens rammeplan og har en tydelig plass i studiet.

Emnet vektlegger skapende, praktisk-estetiske ferdigheter og økt faglig refleksjon, samt bidrar til å trygge egen identitet som fremtidige ledere og pedagoger. Ledelse for å ivareta barnehagens samfunnsmandat, formål og innhold er basert på idealer om likeverd, demokrati og mangfold.

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (KD 2017) og fagområdet Kunst, kultur og kreativitet favner profesjonsrettet kunstfaglig ledelse og praksis. Opplevelse og erfaring i kunst og kultur legger grunnlag for tilhørighet, deltagelse og eget skapende uttrykk med rom for utforskning, fordypning og progresjon (Kunnskapsdepartementet, 2017) Det meningsskapende oppstår i dialog og samspill i aktiv utforskning, via sanselige og kroppslige opplevelser.

Barnehagen har en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for et bærekraftig samfunn. Bærekraft er en viktig del av barnehagen for fremtidsrettede forståelser og nytenkning. I fordypningen vil studenten tilegne seg innsikt og kunnskaper i å skape bærekraftige miljøer som inviterer til materialbevissthet, selvstendighet, praktisk utforsking og kreativitet.

Required preliminary courses

Eksamen består av en individuell skriftlig skoleeksamen på tre timer.

Learning outcomes

Ingen hjelpemidler tillatt.

Content

Samtidskunst, arkitektur og kunsthistorie

  • installasjon, skulptur og prosjektrom
  • tredimensjonale materialer, teknikker og uttrykk

Visuell kommunikasjon, tegning og maling

  • barnetegning, forskning og samskapning
  • todimensjonale materialer, teknikker og uttrykk

Kunsthåndverk herunder samiske tradisjoner

  • bruksform, teknikk og sammenføyning
  • design, verksted, rom, fornyelse og tradisjon

Ledelse og veiledning

  • veiledning av personale i kunstfaglige prosesser knyttet til barnehagens fagområde kunst, kultur og kreativitet
  • refleksjon, progresjon, fordypning og dokumentasjon av barnehagen som kulturarena

Teaching and learning methods

Studentaktive undervisningsformer og prosessorientert undervisning anvendes for å styrke studentens praktiske ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Gjennom fem moduler med utprøving i verksted og praksis, skal studenten videreutvikle kunstfaglig og pedagogisk ledelse. Arbeidene skal samles i en mappe med dokumentasjon av kunstnerisk utviklingsarbeid innen valgte individuelle fordypningstemaer. Mappen tas med til individuell praktisk eksamen.

Arbeidsmåtene omfatter varierte undervisningsformer som praktisk skapende arbeid i verksted, forelesninger, seminarer og ekskursjoner. Aktiv bruk av universitetets digitale plattform inngår som en del av også studiet.

Studietur

Som en del av studieopplegget inngår tilbud om inntil én uke studietur. Studentene må selv dekke utgiftene til reise og opphold på inntil 5000 kroner. Studenter som ikke har anledning til å reise, får alternativt opplegg.

Course requirements

Det er krav om minimum 80 prosent tilstedeværelse . Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver som kan gi eksamensrett. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuell presentasjon om valgt fordypningstema, omfang 10 minutter. Individuelt kunstfaglig notat knyttet til selvalgtvalgt fordypningstema, 1000 ord +/- 10 %
  • To dokumenterte veiledninger med faglærer tilknyttet individuell verkstedperiode om fordypningstema

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Assessment

Intern sensor vurderer alle besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på alle besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensbesvarelsene. Ekstern sensor benyttes også ved tvil om hvorvidt besvarelser er bestått.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt så lengre regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer med A til F på begge deleksamener. Det gis én samlet karakter for avsluttende vurdering. Del en vektes 60 prosent og del to vektes 40 prosent. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.

Examiners

Begge eksamensdeler vurderes av intern og ekstern sensor.