EPN-V2

BLH3150 Forming, kunst og håndverk i barnehagen Emneplan

Engelsk emnenavn
Visual arts, craft and making in kindergarten
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. Juni 2012.

Emnet «ledelse av kunst, håndverk og kultur» kvalifiserer til ledelse av og gjennomføring av kunstfaglige og kunstpedagogisk arbeid i barnehagen og bygger på kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet. I emnet undervises det praktisk med individuell veiledning på verksteder. I emnet fordyper studenten seg i et selvvalgt tema som godkjennes av faglærer. Emnet skal videreutvikle studentens kompetanse i å lede og medskape i lek, læring og danning med fokus på barns kunstneriske og kulturelle inntrykk- og uttrykksmåter. Sentralt i emnet er samtidskunst, billedkunst, visuell kommunikasjon, skulptur, kunsthåndverk, film, arkitektur og design. Samiske kunst- og kulturtradisjoner er forsterket i barnehagens rammeplan og vil ha en tydelig plass i studiet.

Emnet vektlegger skapende, praktisk-estetiske ferdigheter og økt faglig refleksjon, samt bidrar til å trygge deres identitet som fremtidige ledere og pedagoger. Ledelse for å ivareta barnehagens samfunnsmandat, formål og innhold basert på idealer om likeverd, demokrati og mangfold vil knyttes opp til emnet.

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (KD 2017) og fagområdet Kunst, kultur og kreativitet favner kunstfaglig praksis. Opplevelse og erfaring i kunst og kultur legger grunnlag for tilhørighet, deltagelse og eget skapende uttrykk med rom for utforskning, fordypning og progresjon (Kunnskapsdepartementet, 2017) Det meningsskapende oppstår i dialog og samspill i aktiv utforskning, via sanselige og kroppslige opplevelser.

Barnehagen har en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for et bærekraftig samfunn. Bærekraft er en viktig del av barnehagen for fremtidsrettede forståelser og nytenkning. I fordypningen vil studenten tilegne seg innsikt og kunnskaper i å skape bærekraftige miljøer som inviterer til materialbevissthet, selvstendighet, utforsking og kreativitet.

Forkunnskapskrav

Se progresjonsregler i programplan for barnehagelærerutdanning.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har videreutviklet kunnskap om ledelse i kunstfaglige og kunstpedagogisk prosesser, samt

praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid.

  • har utvidet kunnskap om dokumentasjon, multimodale, kunstneriske og kulturelle uttrykksformer
  • har økt kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til bærekraftig utvikling
  • har utvidet innsikt og kjennskap til håndverks- og kulturtradisjoner herunder samiske tradisjoner
  • har videreutviklet kunnskap om barns lek og varierte kunstneriske og formgivende uttrykk

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede kunstfaglige og kunstpedagogiske prosesser med barn og personalet i barnehagen
  • videreutvikle evne til å eksperimentere med håndverk, teknikker, materialer, verktøy og teknologi
  • utvikler evne til å aktivisere fantasi, kreativ tenkning og skaperglede
  • har utvidet kunnskap om ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen
  • har utvidet materialkunnskap innen bærekraft og varierte kunst og kulturuttrykk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over kunstpedagogisk arbeid
  • kan reflektere over egen posisjon som formidler og medskaper, leder, veileder og rollemodell.
  • viser økt faglig, didaktisk og pedagogisk refleksjon og forståelse for egen rolle i formidling av kulturelt mangfold i arbeid med barnekultur, herunder barns samisk kulturtradisjoner
  • kan i stor grad legge til rette for varierte verkstedformer for lek, eksperimentering, utforskning
  • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagen innen kunst og kultur
  • kan i stor grad reflektere kritisk over ulike skapende rom og miljøer i et mangfoldig samfunn

Innhold

Samtidskunst, film, og billedkunst

  • installasjon, skulptur og prosjektrom
  • to - og tredimensjonale materialer, teknikker og uttrykk
  • interaksjon med digitale verktøy
  • tverrestetiske multimodale uttrykksformer

Visuell kommunikasjon, arkitektur og design

  • bygg- og konstruksjon - form, teknikk og sammenføyning
  • lekende designprosesser.
  • arkitektur, design, sted og rom
  • fornyelse og tradisjon

Tegning, maling, animasjon og digitale verktøy

  • barnetegning, tegning og maling, tilblivelse og tekst
  • forskningshistorie og materialkunnskap
  • billedanalyse - kritisk erfaringspedagogisk
  • animasjonsverktøy og bevegelige bilder

Kunsthåndverk herunder samiske tradisjoner

  • leire, tre, tekstil og gjenbruksmaterialer
  • blandingsteknikker, varierte redskaper og materialer
  • samiske kunsthåndverk, kunst og kultur
  • kunsthåndverk og brukskunst

Ledelse og veiledning

  • ledelse, roller og ansvar i barnehagen som kulturarena
  • pedagogiske tilnærminger til ledelse og veiledning av kunst, håndverk og kultur i barnehagen
  • veiledning av personale i i faglige prosesser av personale i barnehagen
  • refleksjon, progresjon og dokumentasjon knyttet til kunstfaglige ledelser

Arbeids- og undervisningsformer

Studentaktive undervisningsformer og prosessorientert undervisning anvendes for å styrke studentens praktiske ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Gjennom utprøving i verksted og praksis, skal studenten videreutvikle kunstfaglig trygghet som leder og rollemodell. Arbeidet skal samles i en mappe med dokumentasjon av kunstnerisk utviklingsarbeid innen valgte individuelle fordypningstemaer. Mappen medtas til individuell praktisk eksamen

Arbeidsmåtene omfatter varierte undervisningsformer som praktisk skapende arbeid i verksted, forelesninger, seminarer og ekskursjoner. Aktiv bruk av universitetets digitale plattform inngår som en del av også studiet.

Studietur

Som en del av studieopplegget inngår tilbud om inntil én uke studietur. Studentene må selv dekke utgiftene til reise og opphold på inntil 5000 kroner. Studenter som ikke har anledning til å reise, får alternativt opplegg.

Praksisstudier

Praksisstudier i femte semester består av 10 dager praksis i tilknytning til valgt fordypningsemne.

Fravær fra praksisstudier i emnet må være tatt igjen innen utgangen av høstsemesteret.

Læringsutbyttebeskrivelser og praksisoppgaver er nærmere beskrevet i heftet «Informasjon om praksisopplæring». Heftet publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.

For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter 80 % tilstedeværelse og deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

Praktisk arbeid på verksted og studentledet begreps- og litteraturseminar. Semesterplanen angir hvilke deler av undervisningen som inngår i faglige aktiviteter som krever deltagelse

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuell presentasjon om ledelse av fordypningstema for medstudenter, omfang 10 minutter.
  • Individuelt kunstfaglig notat knyttet til selvalgtvalgt fordypningstema, 1000 ord +/- 10 %
  • Minimum to dokumenterte veiledninger med faglærer tilknyttet fordypningstema

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler: innlevering av mappe og muntlig presentasjon.

Mappen skal bestå av fem selvvalgte praktisk - estetiske skriftlige fagnotater på hver 250 ord +/- , til sammen 1250 ord +/- som beskriver arbeide i de fem innholdskomponentene i emneplanen.

Den muntlige presentasjonen er knyttet til de selvvalgte arbeidene, varighet inntil 30 minutter, hvorav om lag 20 minutter presentasjon (Visuell mappe: relevant visningsform som film, foto, konkreter i dokumentasjon og utstilling) og om lag 10 minutter etterfølgende individuell faglig samtale, der studenten innleder til en faglig diskusjon om utfordringer og muligheter.

Ny/utsatt eksamen:

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved stryk/dokumentert gyldig fravær avlegges ny eksamen i den aktuelle delen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid for nærmere informasjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Det gis bokstavkarakterer med A til F på begge deleksamener. Det gis én samlet karakter for avsluttende vurdering. Hver eksamensdel vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.

Sensorordning

Begge eksamensdeler vurderes av intern og ekstern sensor.