Programplaner og emneplaner - Student
BLH3140 Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Children in need of special care and follow-up measures
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studietilbudet Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging omfatter 30 studiepoeng og tilbys som et fordypningstilbud i bachelorstudiet barnehagelærerutdanning.
Studiet skal gi pedagogisk kunnskap og kompetanse innen inkludering, mangfold og læring i barnehagen. Studiet skal også bidra til å heve faglig og profesjonell kompetanse for tilrettelegging av utviklings- og læringsfremmende prosesser i barnehagen. Prinsippet om et tilpasset opplæringstilbud i barnehage og skole, innebærer at barn med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger skal møte et mangfold av utfordringer tilpasset sine evner og forutsetninger, samt ulike utviklings- og læringsfremmende aktiviteter. Prinsippet baserer seg på grunnleggende samfunns- og utdanningspolitiske utfordringer knyttet til utvikling, læring, likeverd, inkludering- og mangfoldstenkning, og livskvalitet. For å kunne møte barn med tilpasningsbehov som ikke ivaretas i ordinær pedagogisk virksomhet trenger studentene å tilegne seg spesialpedagogisk kompetanse. Spesialpedagogisk kompetanse omfatter sentrale tilnærminger og arbeidsmåter både for å kunne legge til rette for et inkluderende og romslig fellesskap for alle barn og for å møte barn med særlige tilpasningsbehov. Det vil bli lagt vekt på inkluderende pedagogikk, forebyggende arbeid og tidlig innsats.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om spesialpedagogisk grunnlagstenkning og fagets teoretiske tradisjoner
- har kunnskap om sentrale begreper som inkludering og normalitet
- har kunnskap om oppvekstsvilkår i et inkluderende fellesskap
- har kunnskap om inkluderende prosesser og spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet
- har kunnskap om barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging av ulik og sammensatt art
Ferdigheter
Studenten
- er i stand til å identifisere særlige behov, igangsette tiltak og arbeide forebyggende
- er i stand til å kunne ivareta alle barn i gruppa - både de yngste, barn med nedsatt funksjonsevne, barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging, og barn utsatt for omsorgssvikt
- kan legge til rette både ut fra den enkeltes evner og forutsetninger og barnegruppas behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan fremme inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter for alle barn i en mangfoldig og kompleks barnehage
- kan forebygge ulikhetsskapende prosesser
- kan utvikle gode og inkluderende språk- og læringsmiljøer for alle barn
- kan forebygge mobbing og utestengning av enkeltbarn og grupper av barn
- kan lede inkluderende prosesser både blant barn og personale
Innhold
Innholdet i emnet er organisert i følgende fem hovedtemaer:
1. Overordnete perspektiver på inkludering og mangfold
- Inkludering og mangfold, normalitet og avvik, likeverdig og tilpasset opplæring
- Individ og fellesskap, deltaker og medborger - oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
- Prinsipper for forebyggende arbeid og tidlig innsats, forebygging av ulikhetsskapende prosesser
- Perspektiver på læring og utvikling
- Lovverk, retningslinjer og sentrale føringer
- Prinsipper for inkluderende ledelse
2. Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging
- De «ville» og de «stille» barna - samspill og relasjoner
- Barn som faller utenfor - utestengning og mobbing, inkluderende samspills- og lekprosesser
- Barn med ulike former for nedsatt funksjonsevne og forsinket utvikling
- Barn i vanskelige livssituasjoner - omsorgssvikt, mishandling, overgrep og vold, og barn utsatt for traumer og stressrelatert problematikk
3. Begreper, språk og tale
- Begreps- og tallforståelse, språklig bevissthet og betydningen av gode språkmiljøer, språkvansker
- To- og flerspråklige barns språk- og begrepsutvikling og -forståelse, ekstra norskopplæring før skolestart
- Forebygging av lese-, skrive- og matematikkvansker
- Materiell for å fremme språklig bevissthet, tall- og begrepsforståelse og kartleggingsmateriell
4. Didaktiske overveielser og spesialpedagogiske tiltak, observasjon og kartlegging
- Utarbeiding og bruk av IOP og utviklingsplaner
- Didaktiske og metodiske tiltak både overfor enkeltbarn og barnegrupper
- Bruk av observasjon, ulike observasjonsmetoder, kartlegging som grunnlag for utarbeiding av IOP og IP
- (Spesial-)pedagogiske tiltak i arbeid med barn med særlige behov, individ- og systemrettet arbeid
5. Samarbeid med foreldre og andre instanser
- Samarbeid med hjemmet - med spesielt fokus på samarbeid med foreldre til barn med særlige behov og i vanskelige livssituasjoner - empowerment, resiliens og mestring
- Samarbeid barnehage - barnevern og tverretatlig/-faglig samarbeid
- Veiledning og rådgiving overfor foreldre og personale
- Etiske problemstillinger, refleksjon og overveielse
Arbeids- og undervisningsformer
I tillegg til forelesninger, vil det bli gjennomført gruppediskusjoner, gruppearbeid, seminarer, studentforedrag, øvelser og arbeid med case. Seminarbasert arbeid vil bli gjennomført for å belyse pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og forskningsmetoder. På seminarene vil studentene presentere og drøfte sitt arbeid med hverandre og faglærer. Studentene må bruke tid utover undervisningstiden til selvstudier, gruppe- og kollokviearbeid. Studentene kan få ansvar for å legge fram dagsaktuelle saker fra media, koblet til det faglige innholdet i fordypningen. Digitale verktøy brukes aktivt i læringsprosessene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- Har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
- Har innsikt i situasjonen for barn, lokale barnehagepraksiser og pedagogisk tenkning i området hvor studieoppholdet finner sted
- Har kunnskap om interkulturell kommunikasjon, komparativ og flerkulturell pedagogikk
- Har kunnskap om og innsikt i samfunnsforhold og kulturen i vertslandet
Ferdigheter
Studenten
- Har evne til å formulere og avgrense en pedagogisk og/eller fagdidaktisk problemstilling
- kan anvende noe vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere erfaringer og sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
- Kan kommunisere faglig om egne og andres kulturelle og især pedagogiske tradisjoner og verdier i en interkulturell kontekst
- Viser ferdigheter i akademisk skriving og kan visuelt fremstille og reflektere kritisk over interkulturelle erfaringer fra perioden
- Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere kritisk og etisk over interkulturell kommunikasjonsteori i lys av praksis
- Kan diskutere sammenhenger mellom flerkulturell pedagogikk og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- Kan reflektere kritisk og etisk over kulturelt og språklig mangfold i norske barnehager
Vurdering og eksamen
Bacheloroppgaven kan dokumenteres og utføres på ulike måter underveis. Problemstilling for bachelor oppgaven skal godkjennes av veileder, og metoden må henge sammen med valgt problemstilling.
Hele utenlandsoppholdet varer i minimum to måneder. Alle studenter skal:
- delta i forberedelsesprogram hvor studentene får innsikt i temaer knyttet til det forestående utenlandsoppholdet
- delta på oppgave og metodeseminar før utreise
- gjennomføre tre veiledninger med tildelt veileder. Veiledningen kan skje via skype eller annet egnet medium, og kan gjennomføres enkeltvis eller i gruppe
- loggføre daglige erfaringer som utgangspunkt for ukentlige refleksjonssamtaler med medstudenter
- fordype seg i selvvalgt pensum
- gjennomføre et tre til fire ukers lokalt praksisopphold etter avtalt plan.
- delta i studieopplegg ved samarbeidsinstitusjonen, tilsvarende om lag én uke, og eventuelt workshops for ansatte innen barnehagefeltet, arrangert av samarbeidsinstitusjonen.
- undersøke, observere og dokumentere fenomener som er interessante for kommende profesjonsutøvelse
- delta i eventuelle relevante møter med lokale samarbeidspartnere.
Perioden avsluttes med innlevering av bacheloroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.