EPN-V2

BLH3000 Management, Cooperation and Development Course description

Course name in Norwegian
Ledelse, samarbeid og utvikling
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler modeller, format og praksiser for metadata og ontologier med fokus på moderne entitetsorienterte modeller og bruk av semantisk web som underliggende rammeverk og plattform for skapning og deling av data. Emnet er praktisk orientert og studentene må påregne å bruke normert tid tilsvarende 1/3 av et fulltidsstudium.

Undervisningsspråk er norsk.

Learning outcomes

Ingen forkunnskapskrav.

Content

Del 1: Det gis en individuell, gradert karakter etter skala fra A-E for bestått og F for ikke bestått.. Karakteren i del 1 teller 60 prosent av samlet karakter.

Del 2: Det gis en individuell karakter, gradert karakter etter skala fra A-E for bestått og F for ikke beståttgradert. Karakteren i del 2 teller 40 prosent av samlet karakter.

Teaching and learning methods

Etter fullført emne skal studenten kunne dokumentere følgende læringsutbytter definert som kunnskap, ferdigheter, generell kompetanse og ledelse:

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i hvordan fagene i kunnskapsområdet bygger på barns lek og bidrar til deres estetiske opplevelser, uttrykksformer, læring og danning.
  • kunnskap om barnekultur, samiske kunst- og kulturtradisjoner, kulturelt mangfold og kulturarv
  • kunnskap om kommunikasjon, samspill og formidling i kunstfaglig arbeid
  • kunnskap om estetiske virkemidler, arbeidsmåter, materialer, instrumenter, verktøy og teknologi i musikk, drama og forming

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende materialer, redskaper, instrumenter og teknikker i eget skapende arbeid, og utforske disse sammen med barn i planlagte og spontane situasjoner
  • stimulere barn til å utforske, leke, lære og skape gjennom digitale uttrykksformer
  • bruke sin faglighet i dramatisk lek, musisk samspill, improvisasjon i lek og skapende prosesser
  • planlegge, gjennomføre og lede læringsprosesser
  • legge til rette for barns møter med et mangfold av kunst- og kulturuttrykk
  • ivareta etisk refleksjon i dokumentasjon og vurdering
  • skape inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek
  • anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeidet med kunst, kultur og kreativitet i barnehager

Generell kompetanse

Studenten

  • ser barn som kompetente deltakere på samfunnets kulturarena og ivaretar barns ytringer og demokratiske rettigheter
  • kan fremme barns estetiske uttrykksmåter
  • kjenner barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns estetiske læringsprosesser
  • kjenner til forskning knyttet til kunstfaglig arbeid med barn
  • kan reflektere over hva pedagogisk ledelse i møte med barn og barnegrupper innebærer
  • kan ta i bruk redskap for refleksjon over egen rolle, barns estetiske væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

  • Skriftlig individuelt refleksjonsnotat knyttet til praksisperioden (1200 ord +/- 10%). Studenter som ennå ikke har gjennomført praksisperioden i sjette semester vil få alternative arbeidskrav.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

  • Temadag Refleksjon, profesjon og praksis 3, (RPP3), krav om 100 prosent deltakelse
  • Temadager og undervisningsøkter om Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV 2), krav om 100 prosent deltakelse
  • Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering, krav om 100 prosent deltakelse
  • Deltakelse i seminar INTER1300
  • I tillegg kreves 80 % deltagelse i seminarer, ferdighetstrening og arbeid i grupper - se undervisningsplanen

Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Assessment

Eksamen er en individuell skriftlig, semesteroppgave (3000 ord +/- 10 %).

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Permitted exam materials and equipment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten få godkjent 3 gruppebaserte arbeidskrav innen fastsatte frister. Arbeidskravene er innleveringene av iterasjoner av datasamlingen og en kort dokumentasjon av den enkeltes bidrag.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Grading scale

Eksamen består av to eksamensdeler.

Del 1)Praktisk eksamen i gruppe med 4- 6 studenter på, omfang 30-40 minutter. Produksjon og formidling av kunstfaglig arbeid, bestående av musikalske, formgivende og dramatiske uttrykksmåter.

Del 2) Praktisk-muntlig eksamen i gruppe med 4-6 studenter, omfang 20-30 minutter, med utgangspunkt i varierte kunstneriske formidlingsmåter.

Det gis en samlet, individuell karakter for del 1 og del 2. Del 1 vektes 60 prosent, del 2 vektes 40 prosent. Begge eksamensdeler må være bestått for at samlet karakter skal kunne gis.

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til ny og utsatt eksamen, vil eksamen arrangeres individuelt. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt.

Examiners

Alle tilgjengelige kilder så lenge retningslinjer for kildehenvisninger følges.