Programplaner og emneplaner - Student
BLH3000 Ledelse, samarbeid og utvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Management, Cooperation and Development
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Barnehagesektoren har i dag stort mangfold i eierskap, størrelse, organisering, personal- og barnegrupper. Dette mangfoldet stiller ulike krav til ledelsen i barnehagen. Kunnskapsområdet vektlegger den pedagogiske lederrollen og tar opp ledelse, samarbeid og utvikling. Ledelse inkluderer pedagogisk ledelse, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsarbeid. Pedagogisk ledelse innbefatter lærings- og utviklingsprosesser i personalgruppen og i barnegruppen i samarbeid med personalet. Samarbeid omfatter også møter med foresatte og eksterne instanser.
Forkunnskapskrav
For mer informasjon om veiledet praksisopplæring - se programplanen, praksisstudier
Læringsutbytte
Praksisopplæringen er knyttet til innholdet i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse.
Innhold
I emnet drøftes følgende tema:
- Førstegangsledelse
- Ledelse av personalgrupper, barn og barnehage
- Organisasjonskunnskap
- Utviklings- og fornyingsarbeid i barnehagen
- Veiledning
- Dokumentasjon for refleksjon
- Konfliktstyring og konflikthåndtering
- Profesjonsutvikling med vekt på mestring av barnehagelærerrollen
- Samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisopplæringens innhold skal gjennomføres i nært og forpliktende samarbeid mellom praksisbarnehager, praksislærere i barnehagen, studenter og faglærere på universitetet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksisopplæringen er en obligatorisk del av studiet og det er krav om 100 % tilstedeværelse.
Vurdering og eksamen
25 dager obligatorisk praksisopplæring med fokus på ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid i sjette semester.
Ny praksisperiode
Studenter som blir vurdert til ikke bestått i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet. Hvis praksisperioden blir vurdert til ikke bestått ved andre gangs forsøk, må studiet avbrytes.
Hjelpemidler ved eksamen
Praksisopplæringen vurderes til bestått/ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Det er praksislærer som vurderer praksisperiodene.
Sensorordning
I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisperiodene bli beskrevet nærmere. Heftet publiseres på universitetets digitale læringsplattform.