Emneplan forBLH3000 Ledelse, samarbeid og utvikling

Innledning

Barnehagesektoren har i dag stort mangfold i eierskap, størrelse, organisering, personal- og barnegrupper. Dette mangfoldet stiller ulike krav til ledelsen i barnehagen. Kunnskapsområdet vektlegger den pedagogiske lederrollen og tar opp ledelse, samarbeid og utvikling. Ledelse inkluderer pedagogisk ledelse, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsarbeid. Pedagogisk ledelse innbefatter lærings- og utviklingsprosesser i personalgruppen og i barnegruppen i samarbeid med personalet. Samarbeid omfatter også møter med foresatte og eksterne instanser.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • Har kunnskap om barnehagen som organisasjon, personalledelse samt samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
  • Har kunnskap om pedagogisk ledelse, ledelse av barnegrupper og personalet
  • Har kunnskap om ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen med vekt på veiledning og pedagogisk dokumentasjon for refleksjonsprosesser
  • Har kunnskap om yrkesetiske problemstillinger forbundet med lederrollen

Ferdigheter 

Studenten

  • Kan selvstendig og i samarbeid med andre planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere det daglige pedagogiske arbeidet
  • Kan selvstendig lede veilednings- og samarbeidsprosesser i pedagogisk arbeid og i utviklingsarbeid
  • Kan velge egnede tilnærminger og metoder i arbeidet med utviklings, endring- og læringsprosesser
  • Kan lede faglige prosesser for å utvikle barnehagen som lærende organisasjon

Generell kompetanse 

Studenten    

  • Kan selvstendig formidle faglig kunnskap til personalet, foresatte og eksterne parter som er forankret i relevant forskning og barnehagens samfunnsmandat
  • Har innsikt i hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammene for og innvirker på ledelse, endring- og utviklingsarbeid og gjennom dette å bidra til god praksis
  • Kan kritisk vurdere betydningen av relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
  • Har evne til å reflektere etisk over egen lederrolle, barnehagens rolle i samfunnet og organisasjonens balanse mellom tillit og kontroll

Innhold

I emnet drøftes følgende tema:

  • Førstegangsledelse

  • Ledelse av personalgrupper, barn og barnehage

  • Organisasjonskunnskap

  • Utviklings- og fornyingsarbeid i barnehagen

  • Veiledning

  • Dokumentasjon for refleksjon

  • Konfliktstyring og konflikthåndtering

  • Profesjonsutvikling med vekt på mestring av barnehagelærerrollen

  • Samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i studiet er:

  • Forelesninger

  • Ferdighetstrening i mindre grupper

  • Individuelt arbeid

  • Seminarer

Til emnet ligger også temadagen Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV2) som bygger på BIV 1 i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk.

 

Veiledet praksisstudier

Praksisstudiet i sjette semester er veiledet og består av 20 dager obligatorisk praksisstudier med fokus på ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid.

Ved fravær fra praksisperioden, se nærmere informasjon i"Retningslinjer for praksisstudier" . I heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden finner du mer informasjon om praksisoppgaven.

 For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

 Arbeidskrav

  • Et gruppeframlegg (20 minutter) knyttet til veilednings- og ledererfaringer i praksisperioden.

  • Skriftlig individuelt refleksjonsnotat knyttet til praksisperioden (1200 ord +/- 10%). Studenter som ennå ikke har gjennomført praksisperioden i sjette semester vil få alternative arbeidskrav.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng). For deltid, se informasjon om studiemodellene heltid og deltid.

 

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

 

  • Temadag Refleksjon, profesjon og praksis 3, (RPP3), krav om 100 prosent deltakelse

  • Temadager og undervisningsøkter om Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV 2), krav om 100 prosent deltakelse

  • Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering, krav om 100 prosent deltakelse

  • I tillegg kreves 80 prosent deltakelse i all ferdighetstrening i grupper - se undervisningsplanen

Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng). For deltid, se informasjon om studiemodellene heltid og deltid.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell skriftlig, semesteroppgave (3000 ord +/- 10 %).

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

 Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Karakterskala A - F

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. 

Om emnet

Engelsk emnenavn
Management, Cooperation and Development
Studieprogram
Høst: Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Studiepoeng
15 stp.
Studieår
2019
Pensum
pensum
Timeplan
VÅR 2020
Programplan
Høst 2019: Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Emnehistorikk