EPN-V2

BLH2600 Pedagogikk i barnehagelærerprofesjonen Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogy and the Kindergarten Teaching Profession
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 med endringer 2023 og programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Emnet Pedagogikk i barnehagelærerprofesjonen vektlegger økte kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse tilknyttet barnehagelærerprofesjonen. Emnet har en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning, hvor pedagogikk vektlegges som sentralt og sammenbindende fag.

Emnet har et særlig fokus på ledelse av barn og personale i didaktiske prosesser, herunder er prosjektarbeid som arbeidsmåte vektlagt spesielt. Emnet vektlegger etisk og kritisk tenkning rundt relasjonelle samspill, syn på lek og syn på læring, med særlig fokus på kartleggingsverktøy og programmer. I arbeid med ledelse av prosjektarbeid tilknyttet barnehagens leke- og læringsmiljø, vil utvidet kunnskap om observasjon, pedagogisk dokumentasjon og didaktikk vektlegges. Særlig pedagogisk dokumentasjon som analytisk og kritisk arbeidsverktøy utforskes i forbindelse med prosjektarbeidet. Emnet skal videre bidra til å videreutvikle studentens kunnskap om veiledning, samt bidra til øvelse i ulike veiledningsmetoder. Hjem-barnehagesamarbeid og øvelse i foreldresamtaler vektlegges også i emnet, samt kunnskap om overganger med særlig vekt på overgang barnehage-skole. Barn i vanskelige livssituasjoner (BIV1) inngår som eget seminar i emnet. Kunnskaper om barnehagens leke- og læringsmiljø bygger videre på innhold fra emner knyttet til kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring i første studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap om barnehagelærerprofesjonen, pedagogikk, politikk og kritikk
  • har utvidet kunnskap om pedagogisk dokumentasjon som refleksjons- og analyseverktøy i tilknytning til didaktiske prosesser og prosjektarbeid
  • har begynnende kunnskap om pedagogisk ledelse av personale og veiledning av personale i barnehagen, samt utvidet kunnskap om hjem - barnehagesamarbeid
  • har fordypet kunnskap om barnehagens leke- og læringsmiljø, og barnehagen som omsorgs- og danningsarena med vekt på barns medvirkning
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner og gjeldene lovverk
  • har utvidet kunnskap om overganger, med særlig vekt på overgang barnehage-skole

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge og arbeide med barnehagens innhold på en faglig reflektert, helhetlig og sammenhengende måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
  • kan planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere etisk og kritisk over pedagogisk arbeid og tematiske prosjekter i lys av praksiserfaringer, teori og forskning
  • kan lede og veilede pedagogiske prosesser og prosjektarbeid i samarbeid med barn og personale i barnehagen, samt vise evne til å utøve, undersøke og utvikle pedagogisk praksis
  • har handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kan identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep
  • kan samarbeide med foreldre og foresatte i åpne dialoger
  • kan vise evne til ledelse av seg selv i studentrollen både relasjonelt, etisk, faglig og praktisk
  • kan vurdere egen væremåte og samspill med barn, barnehagepersonalet, foreldre/foresatte, medstudenter, samt ansatte på campus i lys av fremtidig yrkesrolle

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve profesjonelt skjønn gjennom å anvende pedagogisk kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon rundt barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd, likestilling og livssituasjon
  • kan analysere og tenke kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet tilpedagogisk arbeid med barns ulike forutsetninger og oppvekstforhold
  • kan artikulere, formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn
  • kan vise profesjonsfaglig skjønn, respekt og lydhørhet i relasjon til foreldre og foresatte, samt legge til rette for faglig samarbeid med kolleger

Innhold

  • Barnehagelærerprofesjonen
  • Pedagogisk ledelse og veiledning
  • Barnehagens leke- og læringsmiljø
  • Didaktikk og prosjektarbeid
  • Pedagogisk dokumentasjon
  • Kartlegging, metoder og manualer
  • Overgang barnehage-skole
  • Hjem-barnehagesamarbeid
  • Barn i vanskelig livssituasjoner (BIV1)

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet krever faglig fordypning og inngår i studentenes danning til barnehagelærerprofesjonen. Studentene utvikler kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor dette emnet både gjennom teoretisk og praktisk tilnærming. Arbeidsmåtene vil variere mellom forelesninger, praktiske oppgaver, øvelser, selvstudium, gruppearbeid, seminarer, prosjektarbeid og veiledning, inkludert profesjonsveiledning.

Obligatorisk veiledet og vurdert praksis 2. studieår (3. og 4. semester)

Praksisstudiene har et omfang på totalt 35 dager i 2. studieår. Det er 20 dager praksis i 3. semester, del 1, og 15 dager i 4. semester, del 2. Del 1 og del 2 gjennomføres i samme barnehage, og vurderes under ett.

Egne fraværsregler og krav om tilstedeværelse gjelder i praksisperioder. Studenter må ha gjennomført 35 dager og bestått praksis for å kunne gå videre til 3. studieår.

Mer informasjon om praksisstudiet finnes i «Retningslinjer for praksisstudier ved barnehagelærerutdanningen» og i heftet «Informasjon om praksisoppgaver» som publiseres på OsloMets digitale plattform før oppstart av praksisperioden. Se også programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om praksisstudiene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav høst

  • Skriftlig gruppeoppgave om barnehagelærerprofesjonen, omfang 1500 ord (+/- 10%). Gruppestørrelse om lag 4 personer.

Formålet med arbeidskravet er å videreutvikle studentens kunnskap om barnehagelærerprofesjonens kompleksitet og ansvarsområder.

Arbeidskrav vår

  • Prosjektarbeid i gruppe med muntlig presentasjon, om lag 15 minutter. Prosjektarbeidet skal omhandle pedagogisk ledelse av prosjektarbeid tilknyttet barnehagens leke- og læringsmiljø. Gruppestørrelse om lag 4 personer.

Formålet med arbeidskravet er å utvikle studentens kunnskap om ledelse av pedagogiske prosesser og prosjektarbeid i barnehagen.

Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse

  • Veiledningsseminar med veiledningsøvelser (høst)
  • Temadager og undervisningsøkter om barn i vanskelig livssituasjoner (BIV1) (vår)
  • Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering (høst og vår)
  • Deltakelse i INTER1200: Seminar over 2 dager (vår)

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager, 2000 ord (+/-10 %).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenter som ikke består ordinær hjemmeeksamen, leverer ny oppgave på grunnlag av ny oppgavetekst til ny/utsatt eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tilgjengelig så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.