EPN-V2

BLH2500 Nature, Health and Physical Activity (in-depth) Course description

Course name in Norwegian
Forsterkning i kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Etter fullført emne 2 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap i barnetrinnets matematikk
  • har dybdekunnskap om temaene geometri, algoritmisk tenkning, algebra og funksjoner som elevene arbeider med på barnetrinnet
  • har kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning om geometri, algoritmisk tenkning, algebra og funksjoner for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
  • kan oppdage matematikkvansker og kan implementere tiltak anbefalt for å forebygge disse, og kan tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse

Required preliminary courses

Se fagplanen.

Learning outcomes

Eksamensform

Individuell muntlig eksamen. Varighet: 25-30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Content

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder:

  • Utelekeplassen og naturen som læringsarena.
  • Helse i relasjon til fysisk aktivitet, mat og måltider.
  • Didaktikk: samspill mellom barn-barn og barn-voksne.
  • Kroppslig lek i ulike situasjoner og sammenhenger.
  • Motorisk utvikling og læring, bruk av observasjon og tester.
  • Eksperimentell lek med fysiske fenomener.
  • Økologi og bærekraftig utvikling.
  • Språkutvikling knyttet til naturopplevelser.
  • Dokumentasjon av barns lek.
  • Veiledning.

Teaching and learning methods

Ingen hjelpemidler.

Course requirements

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Assessment

Se fagplanen.

Permitted exam materials and equipment

I emne 2 arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, inkludert utforsking, argumentasjon, begrunnelse og kommunikasjon i matematikk. Det legges spesiell vekt på utforskning av sammenhenger mellom tall, og hvordan generalisering av egenskaper ved tall og samvariasjon av størrelser legger til rette for algebraisk tenking. Det arbeides med geometri og algoritmisk tenkning. I tillegg vil det arbeides spesielt med matematisk argumentasjon og matematiske bevis relevant på trinn 1-7, samt med vurdering og diagnostisk undervisning.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer på eksamen og tilsynssensor i henhold til gjeldene retningslinjer.