Programplaner og emneplaner - Student
BLH2500 Forsterkning i kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nature, Health and Physical Activity (in-depth)
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en forsterkning i kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse. Undervisningen gis i vårsemesteret i andre studieår. Kunnskapsbase bygger på fagene fysisk fostring, naturfag og pedagogikk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har utvidet didaktisk kunnskap om hvordan de kan legge til rette for leke- læring- og utforskningsprosesser i ulike læringsarenaer
- har utvidet kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
- har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
- har økt kunnskap om veiledningsmetoder
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennom godt samspill, utnytte spontane læringssituasjoner og planlegge, lede og evaluere formelle læringssituasjoner
- kan gjennomføre måltider i ulike kontekster og ivareta måltidet som pedagogisk arena
- kan tilrettelegge for de barns kroppslige lek i ulike kontekster og situasjoner
- kan reflektere rundt ulike forståelser av natur, friluftsliv, kosthold og helse, og gjennom dette legge til rette for inkludering og deltakelse for alle barn
- kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
- kan veilede i gruppe med fokus på en til en veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere rundt sammenhenger mellom mat og kosthold, naturopplevelser, fysisk aktivitet, helse og bærekraftig utvikling
- kan utnytte og se muligheter for kroppslig lek på utelekeplassen for alle barn
- kan bruke barns undring og utforskning samt naturopplevelse til arbeid med språkutvikling
- har en begynnende forståelse for hvordan barns motorikk kan observeres og testes
- kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek
Innhold
Part 1 The grade scale will be in accordance with the ECTS grading scale, with A - E as pass grades and F as a fail grade.
Part 2 The grade scale will be pass/fail.
Arbeids- og undervisningsformer
The Nordic countries have a long tradition of outdoor education. This course focuses on play and movement, and experimental work related to a variety of environments in educational contexts. The course will have a theoretical and practical approach to the topics. The students’ own experiences from acting, moving and living in nature are a key element in the course. Field trips and hiking tours are embedded in the course.
The course content is based on the two disciplines natural science and physical education. With kindergartens and schools as the target area, the course seeks to provide insight into and competency in outdoor education, play and movement and how to organise didactic courses and activities for children. Furthermore, the students will compare the knowledge they acquire with the pedagogical traditions in their own country. The pedagogical project has a problem-based focus on play, movement, nature and/or outdoor education.
Joint events with the other Nordic Childhoods courses are integrated as overnight trips and outdoor excursions. The courses focus on play, learning by doing, experience and workshops and also visits to schools, kindergartens and other institutions.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervsining.
Arbeidskrav
- Individuell artsprøve i form av praktisk arbeid knyttet til artskunnskap og observasjon i naturfag. Det foretas et uttrekk på om lag 30 arter fra en artsliste på om lag 140 arter.
- Praktisk og skriftlig gruppearbeid knyttet til barns kroppslige lek på utelekeplassen, omfang 2000 ord +/- ti prosent.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
- Deltakelse i barnefestival. De studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i visningen av gruppens praktiske produksjon til barnefestivalen, skal levere et skriftlig notat, omfang om lag 1000 ord +/- ti prosent.
- Veiledningsseminar knyttet til dokumentasjon av barns lek. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i veiledningsseminaret, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.
- Deltagelse i aktiviteter med barnegrupper i skogen. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisning se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Vurdering og eksamen
Different teaching methods will be used, such as lectures, dialogue in the classroom, activities, and
hands -on training, reflective practice, self-directed work in groups, individual work, text
reading, field study, paper writing and presentations. English is the language of instruction in
lectures.
Hjelpemidler ved eksamen
The following coursework requirements must be met before the student can sit the exam:
- Carry out a one-day hike or overnight stay in the forest and an oral presentation of experiences from the hike.
- Group work (four to six participants): A written paper based on a subject addressed in the course in agreement with the teacher (1,500- 1,900 words).
- Make a poster in groups (four to six participants) on a selected topic in agreement with the teacher. The poster will be presented at a presentation day with the class. Each group has to give a presentation of the poster to the class (approx. 10 minutes).
Coursework requirements must be met by the deadlines. Coursework requirements are evaluated as pass/fail. Valid absence documented by a medical certificate or similar is not an excuse for not meeting the coursework requirements. Students who, due to illness or other valid and documented reasons, do not meet the coursework requirements by the deadlines, may be given longer deadlines. A new deadline for meeting the coursework requirements is agreed with the relevant teacher in each case.
Coursework requirements are evaluated with a pass/fail. Students who meet the coursework requirements by the deadline, but are awarded a fail grade, shall be given another attempt to meet the coursework requirements. A new deadline for meeting the coursework requirements is agreed with the relevant teacher in each case.
Vurderingsuttrykk
The final assessment is based on two parts.
- Individual oral exam (approx. 30 minutes). Each student has to prepare an individual presentation from one of the listed topics (maximum 12 minutes). The exam is evaluated by two internal examiners.
- The second part consists of an individual paper on a chosen subject addressed in the course in agreement with the teacher (2,500- 3,000 words).
The individual paper should
- have an individually chosen topic from the subject areas presented in the course
- be a more in-depth study of this individually chosen subject
- focus on the target group relevant to the student’s own educational system.
The paper can
- be a purely theoretical study/analysis
- include practical studies
- test out educational ideas linked to the subject
The topic must be approved by the student’s supervisor.
Resit/rescheduled exams
Resit/rescheduled exams shall take place within reasonable time after the ordinary exam. The regulations on sitting a resit/rescheduled exam are set out in the ‘Regulations relating to studies and examinations at Oslo Metropolitan University’. The student is responsible for registering for a resit/rescheduled exam.
Sensorordning
Part two: All examination suppert materials are permitted. However, Sources musts be stated in accordance with
applicable rules for source References.