EPN-V2

BLH2500 Forsterkning i kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Nature, Health and Physical Activity (in-depth)
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det er opptak én gang i året med studiestart hver høst. Opptak skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Grunnlaget for opptak er bachelorgrad, cand.mag.- grad eller tilsvarende. Det faglige grunnlaget for opptak er enten bachelorgrad i administrasjon og ledelse, eller en bachelorgrad med minimum 80 studiepoeng i alt fra minst to av de tre fagområdene statsvitenskap/organisasjonsvitenskap, juss og/eller økonomi. Det kreves minimum ti studiepoeng innen samfunnsvitenskapelig metode, som kan inngå i dette grunnlaget. Emner som inngår i de 80 studiepoengene kan eventuelt være tatt i tillegg til bachelorgraden.

Søker må ha karaktersnitt C eller bedre i det faglige grunnlaget.jf. § 2 (6) i forskrift om opptak til studier ved OsloMet ¿ storbyuniversitetet

Kvoter

Søkerne deles inn i to grupper:

  • Søkegruppe 1 : 60 prosent av studieplassene forbeholdes søkere som kun konkurrerer på grunnlag av karakterpoeng. Søkere som ikke når opp i søkegruppe 1 konkurrerer videre i søkegruppe 2.
  • Søkegruppe 2 : Forbeholdes søkere som tildeles tilleggspoeng for dokumentert relevant utdanning og/eller praksis ut over minstekravet, jf.§ 13 forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet. Med relevant utdanning menes fag innen humaniora, samfunnsvitenskap, realfag og jus. Med relevant praksis menes heltidsarbeid innen saksbehandling, utredningsarbeid, organisasjonsutvikling, prosjektstyring, ledelse eller annet administrativt arbeid. Arbeidet må ha vært minimum seks måneder sammenhengende for at en skal få uttelling.

Rangering av søkere reguleres av § 11 i forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet

I enkeltemner kan det åpnes opp for opptak av eksterne deltakere hvis det er ledig kapasitet. Normalt stilles det samme opptakskrav som for ordinære søkere til masterstudiet. Eventuelle andre krav fastsettes i den enkelte emneplan.

Forkunnskapskrav

Automasjonssystemer i bygninger har som hovedmål å sørge for riktig inneklima til lavest mulig energibruk. Faget vil gi en dyp forståelse av reguleringsprinsipper på ulike nivå innen bygningsautomasjon. Videre vil det gjennomgås generelle og spesielle systemløsninger som sammenbinder varme, kjøle, varmepumpe og grunnvarme/kjøling i en felles integrert løsning. 

Det vil bli benyttet aktuelle programmeringsspråk/verktøy til utvikling av simuleringsmodeller til ulike reguleringsanalyser for «eksakt regulering» og til bruk av Proporsjonal Integral Derivat (PID) regulering. 

Læringsutbytte

Ingen ut over opptakskrav

Innhold

Del 1 En intern sensor.

Del 2 To interne sensorer.

Ekstern sensur brukes jevnlig.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om styring -og reguleringsteknikk
  • spesialisert kunnskap om algoritmene for P, PI og PID regulatorer
  • kjennskap til prinsippene for DDC regulatorer, PLS enheter
  • kunnskap om BUS systemer og sentralt driftskontrollanlegg
  • spesialisert kunnskap om pådragsorganer og aktuatorer.
  • inngående kunnskap om ulike alternative reguleringssystemer for oppvarming, kjøling, ventilasjon og belysning.
  • kunnskap om modellering og simulering av ventilasjon varme- og klima-anlegg med hensyn på styring og regulering

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende vitenskapelige metoder på problemstillinger innen styring, regulering og bygg- automasjon på en selvstendig måte
  • vurdere inneklima, energibruk og driftskostnad relatert til automasjons-systemer integrerte i bygninger
  • velge riktige metoder for styring og regulering av oppvarming, kjøling, ventilasjon, og belysnings - anlegg
  • beregne pådragsorganers maksimalkapasitet og finne karakteristikkenes kurveform
  • beregne og vurdere tidskonstant for ulike komponenter av regulerings-systemer
  • tegne og beskrive blokkskjema og Process og Instrument diagram (P&iD) for regulerings systemer
  • gjennomføre stabilitetsanalyse av regulerings-systemer
  • analysere sentralt driftskontrollanlegg i drift og komme frem til riktige tiltak for å forbedre funksjoner for inneklima samt redusere energibruk og driftskostnad

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre prosjekt der styring, regulering og byggautomasjon inngår
  • bidra til nytenking og være bidragsytere i innovasjonsprosesser

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Flere av studiets emner har arbeidskrav i form av skriftlige oppgaver eller muntlige presentasjoner som må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen. Obligatoriske arbeidskrav framgår av den enkelte emnebeskrivelsen. Gjennom skriftlig arbeid får studentene trent på å analysere, reflektere og argumentere i forhold til ulike faglige teorier og retninger, og i kildebruk og henvisningsskikk. Muntlige presentasjoner og diskusjoner gir studentene trening i å formidle og diskutere faglige problemstillinger. Arbeidskravene er med på å støtte opp om emnets læringsutbytte både ved at studentene blir trenet gjennom selve arbeidet med disse oppgavene og ved å sørge for at studentene tilegner seg ferdigheter og kunnskaper som ikke blir testet under selve eksamen.

Om arbeidskrav som leveres i gruppe

I enkelte emner kan arbeidskrav leveres i gruppe. Hvis en gruppe endrer tema underveis i arbeidet, eller hvis det blir endringer i gruppesammensetningen, skal studentene informere emneansvarlig/ faglærer. Deltagerne forplikter seg til å yte likeverdige bidrag til gruppeoppgaven. Hvis det i løpet av arbeidsprosessen oppstår uenighet i gruppen mht. «likeverdig bidrag» og deltakelse i gruppearbeidet, skal saken umiddelbart tas opp med faglærer. Dersom kravet om likeverdig deltagelse ikke er oppfylt, defineres dette som «ikke bestått arbeidskrav» for den aktuelle studenten, eventuelt «ikke møtt» hvis det gjelder eksamensarbeid. Fordi studenten ikke har rett til å avlegge eksamen før arbeidskravet er bestått, kan det bety at han må vente til neste ordinære eksamen, hvis arbeidskravet ikke kan gjøres individuelt

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

Målet med arbeidskravene er at studentene skal få kunnskaper om, og praktiske ferdigheter i simulering, programmering av simulatorer og praktisk arbeid med reguleringssystemer.

Det gis 3 individuelle arbeidskrav og 2 gruppebaserte arbeidskrav. Hvert arbeidskrav krever en innsats på 8 timer (estimert) fra hver student. 

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1 Individuell skriftlig flervalgseksamen på tre timer, som teller 70 prosent.

Del 2 Prosjektarbeid i gruppe på tre til fem studenter og som teller 30 prosent. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes. Mulighet for individuell vurdering.

Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.

Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.

Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studentene skal kunne få bestått emnet.

Ved en eventuell og ny utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

Vurderingsuttrykk

Eksamensdel 1: Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Eksamensdel 2: Alle.

Sensorordning

Gradert skala A-F.