Emneplan forBLH2500 Forsterkning i kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse

Innledning

Emnet er en forsterkning i kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse. Undervisningen gis i vårsemesteret i andre studieår. Kunnskapsbase bygger på fagene fysisk fostring, naturfag og pedagogikk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har utvidet didaktisk kunnskap om hvordan de kan legge til rette for leke- læring- og utforskningsprosesser i ulike læringsarenaer
  • har utvidet kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
  • har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
  • har økt kunnskap om veiledningsmetoder

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennom godt samspill, utnytte spontane læringssituasjoner og planlegge, lede og evaluere formelle læringssituasjoner
  • kan gjennomføre måltider i ulike kontekster og ivareta måltidet som pedagogisk arena
  • kan tilrettelegge for de barns kroppslige lek i ulike kontekster og situasjoner
  • kan reflektere rundt ulike forståelser av natur, friluftsliv, kosthold og helse, og gjennom dette legge til rette for inkludering og deltakelse for alle barn
  • kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
  • kan veilede i gruppe med fokus på en til en veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere rundt sammenhenger mellom mat og kosthold, naturopplevelser, fysisk aktivitet, helse og bærekraftig utvikling
  • kan utnytte og se muligheter for kroppslig lek på utelekeplassen for alle barn
  • kan bruke barns undring og utforskning samt naturopplevelse til arbeid med språkutvikling
  • har en begynnende forståelse for hvordan barns motorikk kan observeres og testes
  • kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek

Innhold

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder:

  • Utelekeplassen og naturen som læringsarena.
  • Helse i relasjon til fysisk aktivitet, mat og måltider.
  • Didaktikk: samspill mellom barn-barn og barn-voksne.
  • Kroppslig lek i ulike situasjoner og sammenhenger.
  • Motorisk utvikling og læring, bruk av observasjon og tester.
  • Eksperimentell lek med fysiske fenomener.
  • Økologi og bærekraftig utvikling.
  • Språkutvikling knyttet til naturopplevelser.
  • Dokumentasjon av barns lek.
  • Veiledning.

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv. Studentene skal arrangere en barnefestival i tema sirkus/barns kroppslige lek/fysikklek.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

  • Individuell artsprøve - praktisk prøve i artskunnskap om stein, planter, dyr og sopp.
  • Individuelt praktisk arbeid knyttet til observasjon i naturfag.
  • Individuelt skriftlig arbeid knyttet til helse, omfang 1000 ord +/- ti prosent.
  • Praktisk og skriftlig gruppearbeid knyttet til barns kroppslige lek på utelekeplassen, omfang 2000 ord +/- ti prosent.

Mer informasjon om arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Deltakelse i barnefestival. De studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i visningen av gruppens praktiske produksjon til barnefestivalen, skal levere et skriftlig notat, omfang om lag 1000 ord +/- ti prosent.
  • Veiledningsseminar knyttet til dokumentasjon av barns lek. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i veiledningsseminaret, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.
  • Deltagelse i aktiviteter med barnegrupper i skogen. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.

For utfyllende informasjon om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng). 

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Eksamen består av en faglig samtale med utgangspunkt i at eksaminator trekker ut to av emnets hovedområder. Kandidaten redegjøre for trukket hovedområde og knytter dette til relevant litteratur. Eksaminasjonen kan også omfatte de andre hovedområdene. 

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer på eksamen. Tilsynssensor utarbeider vurderingskriterier.

Om emnet

Engelsk emnenavn
Nature, Health and Physical Activity (in-depth)
Studieprogram
Høst: Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Studiepoeng
20 stp.
Studieår
2019
Pensum
pensum
Timeplan
VÅR 2020
Programplan
Høst 2019: Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Emnehistorikk