EPN-V2

BLH2410 Art, Culture and Creativity Course description

Course name in Norwegian
Kunst, kultur og kreativitet
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Det benyttes to interne sensorer.

Learning outcomes

Se programplanen.

Content

Innholdet i emnet er organisert i følgende temaer:

Barns skapende lek

  • Lek og improvisasjon
  • Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk
  • Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og medarbeidere
  • Iscenesettelse av skapende og inspirerende miljøer inne og ute

Utforskning

  • Utforskning av stemme, kropp, språk, materialer, redskaper, teknikker, instrumenter og kunstfaglige begreper
  • Egne skapende uttrykksformer

Kunst og kultur

  • Nasjonale og internasjonale kunst- og kulturuttrykk
  • Digitale og andre samtidsaktuelle medier
  • Kunstteori og estetisk teori

Teaching and learning methods

Det matematikkfaglige arbeidet i emne 1 vil være sentrert omkring barnetrinnets matematikk; spesielt tall og tallforståelse, de fire regningsartene og algebraisk og algoritmisk tenkning. Dette knyttes nært til praktisk tilrettelegging av undervisning, til det å forstå og beskrive barns måter å bruke matematikk på, og til barns utvikling av matematisk forståelse.

Studiet er forskningsbasert både i design og i innhold og har et solid matematisk og matematikkdidaktisk innhold og forberede studentene til å arbeide i tråd med Fagfornyelsen. Det matematikk-didaktiske arbeidet vil gi studentene innsikt og kompetanse i å planlegge, gjennomføre, reflektere over og vurdere undervisning med tanke på en bred utvikling av elevers faglige kompetanse. Realistisk matematikkundervisning, matematisk kompetanse, problemløsning og undersøkende virksomhet er blant de fagdidaktiske temaene som inngår i dette emnet. Tverrfaglige perspektiver blir et gjennomgående tema, og studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse skal utvikles på en måte som beriker matematikkundervisningen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Drama og norsk: En praktisk gruppeoppgave som danner grunnlaget for et individuelt skriftlig refleksjonsnotat, omfang 1200 ord (+/- 10 %). Gruppestørrelse 4-6 studenter.
  • Forming: En praktisk gruppeoppgave som danner grunnlag for et muntlig fremlegg etterfulgt av respons/diskusjon i klassen. Total tid 30 minutter. Gruppestørrelse 4-6 studenter.
  • Musikk: Praktisk individuelt arbeidskrav i ledelse og samspill, omfang 15 minutter. Skriftlig refleksjonsnotat, 500 ord (+/- 10%).

Arbeidskravene gjennomføres i høstsemesteret.

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.

Assessment

Avsluttende vurdering består av tre selvstendige og likeverdige deler, med fokus på musikalske, formgivende og dramatiske uttrykksmåter. Hver eksamensdel teller én tredjedel av samlet karakter. Alle eksamensdelene må være bestått for å få samlet karakter. Det gis individuell, gradert karakter A-F.

Eksamen del 1 - Forming:

Individuell praktisk eksamen. Presentasjon av et individuelt arbeid i en felles utstilling. Individuell vurdering.

Eksamen del 2 - Drama:

Praktisk eksamen i gruppe. Individuell vurdering. Omfang 15 minutter. Gruppestørrelse 4-6 studenter.

Eksamen del 3 - Musikk:

Praktisk eksamen i gruppe. Individuell vurdering. Omfang 15 minutter. Gruppestørrelse 4-6 studenter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt. Dersom det ikke kan dannes grupper til ny og utsatt eksamen i drama og musikk, vil eksamen arrangeres individuelt. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Hver eksamensdel vurderes av intern og ekstern sensor.