Programplaner og emneplaner - Student
BLH2400 Forsterkning i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Arts, Culture and Creativity (in-depth)
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en forsterkning i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet. Kunnskapsområdet bygger på fagene drama, forming og musikk. Pedagogikk inngår som en integrert del i studiet. Studiet skal gi studenten fordypet kunnskap relatert til kunnskapsområdet og utvikle studentens ferdigheter til faglig og pedagogisk arbeid med kunst, kultur og kreativitet i barnehagen, samt utvikle deres identitet som fremtidige ledere, kunst - og kulturformidlere og barnehagelærere. Samarbeid med ulike aktører i kunstfaglige kontekster vil være et perspektiv i studiet. I dette emnet vil kunnskap om de yngste barna bli særlig vektlagt.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som bygger videre på studentens læringsutbytte fra studier, undervisning og pensum i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet i første studieår.
Kunnskap
Studenten
- har videreutviklet sin kunnskap om improvisasjon, kommunikasjon, lek og læring knyttet til estetiske prosesser, og med særlig fokus på aldersgruppen 0-3 år
- har kunnskap om hvordan barns møter med kunst og kultur, både i og utenfor barnehagen, bidrar til varierte erfaringer, fellesskapsopplevelser og danner grunnlag for barns egne estetiske uttrykk
- har kunnskap om skapende virksomhet, verkstedsforståelse og skapende prosesser fra ide til helhetlige uttrykk i drama, forming og musikk
- har kunnskap om estetiske lærings -og danningsprosesser hos barn i barnehage
- har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
- har økt kunnskap om veiledningsmetoder
Ferdigheter
Studenten
- kan initiere, tilrettelegge og lede varierte kunstdidaktiske prosjekter og estetiske prosesser for og med barn i aldersgruppen 0-3 år
- kan dokumentere og formidle erfaringer knyttet til kunstdidaktisk arbeid
- kan improvisere og eksperimentere i samspill med barn og fremme barns skaperglede, estetiske utvikling, utforskning, undring og lek
- kan utforske og anvende ulike kunstneriske uttrykksformer, instrumenter, verktøy, teknikker, materialer og digitale medier
- kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
- kan veilede i gruppe, med fokus på en-til en veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- viser reflektert faglig, didaktisk og pedagogisk forståelse, og møter barn som kompetente aktører på barnehagens ulike kunst- og kulturarenaer
- har en reflektert holdning til, følsomhet for og innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer, og kan bidra til at barn tilegner seg forståelse for hverandres ulike kulturelle kontekster
- har grunnleggende forståelse og innsikt i de estetiske fagenes betydning for bærekraftige praksiser i globale, nasjonale og lokale sammenhenger
- reflekterer over sin egen betydning og posisjon som kulturformidler, medskaper, aktør og rollemodell i barns lek, utforsking og kunstneriske virksomhet
- kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek
Innhold
Grade scale A-F
Arbeids- og undervisningsformer
None
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of how changes related to digitalization, media innovation and social media affect journalism as an institution and cultural practice
- has knowledge about media innovation and the shifting financial conditions influencing the funding of journalism
- has thorough knowledge about how the interrelationship between social media platforms has resulted in changing news distribution and consumption
- has knowledge about research into the productiion and circulation of disinformation/ misinformation via digital media platforms
Skills
The student
- can analyze developments in funding of the news media internationally and nationally
- can analyze how digitalization and social media platforms impact the production, distribution and consumption of news
- can critically analyze news publishers approaches to user participation via different nonproprietary social media platforms, and their consequences for journalism
- can find, analyze and refer to relevant information and literature in order to develop research questions and undertake independent research or development projects
- can independently assess and discuss concepts in academic literature, and also make intellectual use of such in writing academic text
General competence
The student
- is able to analyze professional and occupational issues
- is trained in innovative thought and able to apply her/his knowledge and skills in areas such as innovation, digitalization and social media
- can use the competencies and skills acquired in new ways in order undertake advanced tasks and projects
- can transfer knowledge on key challenges within the field to specialists and the public
- can contribute to the creation of new knowledge and processes of innovation within the field
Vurdering og eksamen
Lectures and workshops.
Vurderingsuttrykk
An individual term paper of 12-15 pages. The term paper may be written in either English or Norwegian (or another Scandinavian language). Font and font size: Arial/Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.
Sensorordning
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.