Programplaner og emneplaner - Student
BLH2400 Forsterkning i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Arts, Culture and Creativity (in-depth)
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
-
Innledning
Emnet er en forsterkning i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet. Kunnskapsområdet bygger på fagene drama, forming og musikk. Pedagogikk inngår som en integrert del i studiet. Studiet skal gi studenten fordypet kunnskap relatert til kunnskapsområdet og utvikle studentens ferdigheter til faglig og pedagogisk arbeid med kunst, kultur og kreativitet i barnehagen, samt utvikle deres identitet som fremtidige ledere, kunst - og kulturformidlere og barnehagelærere. Samarbeid med ulike aktører i kunstfaglige kontekster vil være et perspektiv i studiet. I dette emnet vil kunnskap om de yngste barna bli særlig vektlagt.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
-
Læringsutbytte
Kunnskaperstudenten har
- inngående kunnskap om kommunikasjonsteori og ulike aspekter ved mellommenneskelig kommunikasjon og interaksjon som grunnlag for å bygge relasjoner
- inngående kunnskap om dynamikken i mellommenneskelige samspill og kommunikative forutsetninger for å bygge gode relasjoner
- innsikt i teorier og kommunikative teknikker for å forebygge og håndtere konflikter
- innsikt i teori og sentrale prinsipper for å gjennomføre forhandlinger på en god måte
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for grunnleggende teorier om kommunikasjon og interaksjon mellom mennesker
- analysere samhandlingsprosesser, gjenkjenne kommunikasjonsforskjeller og anvende relevante strategier, metoder og teknikker for å oppnå effektfull kommunikasjon og løse konflikter
- analysere forhandlingsprosesser og fremme forslag om løsningsorienterte strategier i slike prosesser
Generell kompetanse
Studenten kan
- Anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen ledelse
- Kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i tilknytning til ledelse med spesialister på fagområdet og til allmennheten
- Anvende kunnskaper og ferdigheter til å forbedre samhandlingsprosesser i et ledelsesperspektiv
-
Innhold
Innholdet i forsterkningen gjenspeiles i følgende temaer og undertemaer:
1. Barns skapende virksomhet
- Barns lek, undring, utforskning og eksperimentering i kunstnerisk virksomhet.
- Barns estetiske væremåter og uttrykksformer.
- Barns møter med kunst.
- Barnehagelæreren som kulturformidler gjennom samarbeid, kommunikasjon og samspill.
2. Estetisk teori og kunstdidaktikk
- Egen skapende virksomhet.
- Estetisk teori og kunstneriske virkemidler.
- Nyskapende og kreative prosesser, samt arbeid med digitale verktøy og medier.
- Kunst og kulturuttrykk fra fortid og nåtid, i lokale, nasjonale og internasjonale perspektiver.
- Utvikle og arrangere en barnekulturfestival.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Det blir tatt i bruk ulike undervisningsformer. Undervisningen vil derfor variere mellom forelesninger, og øvelser og refleksjon i smågrupper.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det forutsettes godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning for å kunne avlegge eksamen.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen avlegges:
- Barnekulturfestival;: Studentene skal i felleskap planlegge, utvikle og gjennomføre en barnekulturfestival der de formidler egne kunstneriske produksjoner og legger til rette for skapende hendelser for barnehagebarn i lokalmiljøet. Festivalen er studentstyrt.
De studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i visningen av gruppens praktiske produksjon til barnekulturfestivalen, skal levere et skriftlig notat på om lag 700 ord der de diskuterer de ulike kunstneriske elementene i produksjonen og hvordan dette er tenk å kommunisere med aldersgruppen som er valgt.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.
Mer informasjon om arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse finnes i programplanfor bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
-
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering består av to eksamensdeler:
- Individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager. Omfang inntil 3500 ord (+/- ti prosent).
- Muntlig eksamen i gruppe. Gruppen skal bestå av om lag fem studenter. Det gis individuell karakter. Eksamen er praktisk kunstnerisk prosjekteksamen. Eksamensperiodens varighet er på ca. to uker. Gruppene trekker et kunstnerisk og tematisk utgangspunkt for sin prosjekteksamen. Hver gruppe får 40 minutter til fremlegg av sitt prosjekt og faglig samtale.
De to eksamensdelene vektes likt. Begge eksamensdelene må være bestått for at samlet karakter skal kunne settes. Det gis én samlet karakter på avsluttende vurdering.;
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Det er kun eksamensdelen som ikke er bestått, som må tas om igjen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe gjennomføres individuell muntlig eksamen. Det kan leveres omarbeidet versjon av oppgave ved den første påfølgende ny/utsatt hjemmeeksamen. Ved senere forsøk gis ny oppgavetekst.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
-
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges..
-
Sensorordning
Gradert skala A - F