Studieinfo emne BLH2300 2018 HØST
BLH2300 Forsterkning i kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Language, Text and Mathematics (in-depth)
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR
2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forsterkningen i kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk (STM) bygger videre på grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse studentene har fått i 2. studieår. Forsterkningen har barn med særlige behov, mangfold og de yngste barna som omdreiningspunkt. Emnet skal utvikle studentenes ferdigheter når det gelder pedagogisk arbeid med språk, tekst og matematikk i barnehagen. Barns og voksnes tekster i barnehagen vil være et gjennomgående perspektiv i emnet.
Emneplanen for forsterkning i STM bygger på forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanningen og nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning, og er en del av bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning (heltid). Studiet gis i vårsemesteret i andre studieår.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
-
har fordypet kunnskap om barns språkutvikling og matematiske utforskning og om betydningen av å utvikle positive holdninger til matematikk, språk og språkmangfold
-
har nyansert kunnskap om barns møte med ulike tekster, fortellerkunst og moderne tekst- og mediekulturer
-
har nyansert kunnskap om ulike dokumentasjonsformer for barns lek, læring og utvikling, og synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
-
har økt kunnskap om veiledningsmetoder
-
har fordypet kunnskap om hva som påvirker inkluderingsprosesser i barnehagens lek- og læringsmiljø
Ferdigheter
Studenten
-
kan veilede og inspirere barn når de utforsker muntlige og skriftlige sjangre, matematiske problem, symboler og sammenhenger
-
kan ha meningsfullt samspill med barn om form og rom, bl.a. gjennom bruk av bøker, tegninger og/eller kart
-
kan anvende sin kunnskap om barns språklige og matematiske utvikling til å involvere eksterne samarbeidspartnere
-
kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
-
kan veilede i gruppe, med fokus på en-til en veiledning
Generell kompetanse
Studenten
-
kan legge til rette for og anvende ulike dokumentasjonsformer i det pedagogiske arbeidet med barns språklige, litterære og matematiske utvikling
-
har kjennskap til hvordan man kommuniserer og drøfter faglige problemstillinger i profesjonssammenheng, både skriftlig og muntlig
-
kan bidra til gode samtaler og estetiske opplevelser for alle barn
-
kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek
Innhold
Emnet består av følgende temaer:
-
Barnelitteratur, barnemediekultur og fortellerkunst
-
Barns egne tekster
-
Språklig mangfold, barns språkutvikling og atypisk språkutvikling
-
Observasjon, kartlegging og vurdering
-
Matematisk identitet og problemløsning
-
Den profesjonelle kommunikasjonen, veiledning og foreldresamtale
-
Romforståelse og karttegning
-
Mønster og struktur
-
Formforståelse og begrepsdanning
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer (blant annet forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, medstudentrespons, individuelt arbeid og gruppearbeid) og ulike læringsarenaer (høgskole og barnehage) for å binde forskning og teori sammen med praksisfelt og aktivere studenten. Undervisningen vil basere seg på dialog, særlig gjennom seminarer, erfaringsdelinger, gruppearbeid og faglige diskusjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
-
Individuell skriftlig oppgave: Kronikk. Omfang: Om lag 1000 ord. Hver student skal også gi skriftlig medstudentrespons til to andre studenter. Omfang på hver medstudentrespons: 200-350 ord.
Barnekulturfestival
1) Praktisk arbeid i gruppe knyttet til barnekulturfestival. Det praktiske arbeidet skal dokumenteres gjennom en multimodal tekst. Omfang: for eksempel tre sider tekst med skrift og bilde, innlegg på blogg eller en videosnutt på maksimum fem minutter.
2) Presentasjoner i arbeidsgrupper. Omfang: Om lag 30 minutter.
3)Skriftlig rapport i gruppe etter barnekulturfestivalen. Omfang: Om lag 1000 ord.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Studentene må ha deltatt i følgende faglige aktiviteter før eksamen kan avlegges:
-
Seminar om kartlegging
-
Seminar om offentlige tekster i barnehagen (med spesielt fokus på bekymringsmelding og brev til PP-tjenesten)
-
Veiledningsseminar knyttet til dokumentasjon av barns lek
-
Ekskursjon (språk, tekst og matematikk)
-
Seminar om mønster
Utfyllende informasjon om undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering består av en individuell muntlig eksamen. Omfang: om lag 30 minutter. Individuell muntlig eksamen vil bestå av 10 minutter individuelt foredrag og 20 minutter påfølgende eksaminasjon.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor vurderer eksamensordningen.