Programplaner og emneplaner - Student
BLH2100 Språk, tekst og matematikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Language, Text and Mathematics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
INTER1100 «Den samme ungen – ulike arenaer» inngår i en større satsing ved OsloMet - storbyuniversitetet, der målet er å møte samfunnets behov for bedre samordning av tjenester rettet mot barn og unge, bedre samhandling mellom profesjonsutøvere og bedre samarbeid mellom barn/unge og profesjonsutøverne. INTER1100, «Den samme ungen - ulike arenaer», gir en felles faglig plattform for alle involverte studenter.
INTER1100 handler om velferdsstaten som ramme om barn og unges utvikling, læring og oppvekst i et samfunn preget av kulturelt og sosialt mangfold, barn/unges hverdagsliv og sosiale deltakelse, barn/unges rettigheter samt utforskende samtaler og observasjoner med barn/unge. INTER1100 henter kunnskap og kompetanse fra og samarbeider med internasjonale fagmiljøer.
INTER1100 utgjør den første modulen som inngår i INTERACT-satsingen. Det enkelte studieprogrammet innarbeider modulen på hensiktsmessig måte i sine program/emneplaner. Alle skal markere tydelig hvor i studiet INTER1100 inngår, slik at det er identifiserbart for berørte parter. Tentativ samlet arbeidsbelastning for INTER1100 inklusive selvstudier er ca 40 timer (1 uke) for den enkelte student.
Deler av arbeidet gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper.
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført INTER1100 har studentene følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- en generell forståelse av barndom og av barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale og/eller direkte observasjon av ban/ungdom
Generell kompetanse
Studenten har
- en begynnende forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for barns muntlige språkutvikling, matematiske begrepsdanning og utforskning av symboler, skrift og digitale medier
- har kunnskap om et tekstlig mangfold, både skjønnlitteratur og sakprosa for barn på begge de norske målformene
- har kjennskap til samisk fortellertradisjon
- har kunnskap om barnekulturens betydning for barn og kan anvende denne til å vurdere kvalitet i barnelitteratur
- har kunnskap om barns tallutvikling, måling og regnestrategier, og har innsikt i hvordan denne kunnskapen kan anvendes i tilrettelegging av barnehagens læringsmiljø
- har kunnskap om lekens betydning for barns språk-, tekst- og matematikkforståelse, og om hva som påvirker disse områdene
Ferdigheter
Studenten
- har erfaringer med å gjennomføre tiltak for å skape et godt miljø for språk, tekst og matematikk og kan skape gode leke- og læringsmiljøer for språklig og matematisk utforskning
- kan drøfte og reflektere kritisk over verdien av observasjon og kartlegging
- kan planlegge, lede og gjennomføre faglige prosesser innenfor språk, tekst og matematikk
- kan gi barn erfaring med ulike sjangre og formidle litteratur for barn i ulike aldersgrupper
- kan legge til rette for medvirkning og skapende prosesser i møte med språk, tekst og matematikk
- kan bruke fagspråk i kommunikasjon med personalet og foresatte
Generell kompetanse
Studenten
- kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med lek, språk, tekst og matematikk med utgangspunkt i gjeldende rammeplan
- har et helhetlig perspektiv på barns læring
- har kunnskaper om aktuelle faglig-pedagogiske problemstillinger og debatter
- er en kompetent og bevisst språklig formidler, muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk)¿
Innhold
Kunnskapsområdet består av følgende syv temaer:
- Barns muntlige og skriftlige språkutvikling.
- Barnekultur og barnelitteratur.
- Flerspråklighet
- Måling og sammenlikning.
- Tall og tallforståelse.
- Pedagogens rolle i arbeid med språk, tekst og matematikk.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Det vil i undervisningen legges vekt på formidling og diskusjon av forskningsresultater innenfor aktuelle fagfelt. Temaene som tas opp til undervisningen er profesjonsrettete. Studentene vil tilegne seg kunnskaper og utvikle sine ferdigheter gjennom studiet i et vekselspill mellom erfaringene de får med seg fra praksisopplæringen og fagstoffet som gjennomgås på forelesninger og seminarer på universitetet.
Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer (blant annet forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, individuelt og i gruppe, samt praksisopplæring) og ulike læringsarenaer (universitetet og barnehage) for å binde forskning og teori sammen med praksisfelt og for å aktivere studenten. Undervisningen i kunnskapsområdet vil i stor grad basere seg på dialog, særlig gjennom seminarer, erfaringsdelinger og faglige diskusjoner. I tillegg får studentene lesehjelp i form av en digital kunnskapsprøve.
I emnet ligger også temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1). Temaet videreføres i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (RPP2).
Veiledet praksisstudier
Praksisstudiet i andre studieår er veiledet og består av 35 praksisdager. Fem av disse dagene har fokus på overgangen fra barnehage til skole.
Fravær fra praksis i emnet må være tatt igjen innen utgangen av vårsemesteret. Praksislærer vurderer praksisostudiet til bestått eller ikke bestått.
Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksisstudiet og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden
For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuell fagtekst om barns språk med utgangspunkt i en transkripsjon av en samtale. Fagteksten skal ha et omfang på ca. 1200 ord. Eventuell transkripsjonen og/eller annet materiale kommer i tillegg.
- Nettseminar om matematikk i barnehagen, basert på individuelle observasjoner, pedagogisk refleksjon i gruppe og en studietest.
- Arbeidskrav på sidemål som består av to komponenter: 1) Individuell digital fortelling på ca. to minutter 2) En skriftlig gruppetekst på sidemål (ca. 500 ord).
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Studentene må ha deltatt i følgende faglige aktiviteter før eksamen kan avlegges:
- Deltakelse i INTER1200: Seminar over 2 dager, en individuell oppgave, samt gruppearbeid med innlevering av gruppeoppgave. Se INTER1200
- Gruppeframlegg om barnelitteratur. Omfang: Om lag 15 minutter per gruppe.
- To seminarer om barns språkutvikling.
- To seminarer i matematikk: Spillseminar og målingsseminar.
- Temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1)
Utfyllende informasjon om undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Vurdering og eksamen
Skriftlig skoleeksamen, 5 timer.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert A-F
Sensorordning
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.