EPN-V2

BLH1400 Samfunn, religion, livssyn og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Society, Religion, Worldviews and Ethics
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 med endringer 2023 og programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

I kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk inngår fagene samfunnsfag og religion, livssyn og etikk. Emnet har en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning.

Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og gi pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre og foresatte, samt gir et grunnlag for pedagogisk ledelse av barn.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om historie og samfunnsendring av betydning for barns oppvekstsvilkår
  • har kunnskap om det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur, tradisjon, tilhørighet og identitet
  • har kunnskap om ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
  • har kunnskap om relasjonen mellom samfunn og individ, barns sosialisering og samfunnsdeltakelse og barns medvirkning og inkludering i barnehagen
  • har kunnskap om barns rettigheter og lover, internasjonale konvensjoner, samfunnsmandatet og verdigrunnlag som regulerer arbeidet i barnehage
  • har kunnskap om grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn og seksualitet, kultur og etnisitet
  • har kunnskap om den samiske urbefolkningen og nasjonale minoriteter
  • har kunnskap om etikk og profesjonsetikk
  • har kunnskap om velferdssamfunnet, bærekraftig utvikling, demokrati, barns oppvekst, familier og felles velferdsordninger

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over og begrunne barnehagens praksis ut fra etikk og kunnskap om barns moralske danning
  • kan arbeide med sentrale fortellinger, tradisjoner og høytider fra religioner og livssyn
  • kan samtale med barn om filosofiske, etiske og eksistensielle spørsmål
  • kan samarbeide med foreldre om barns nærmiljø og oppvekstsvilkår, kulturelle og livssynsmessige tilhørighet
  • kan lede, planlegge, gjennomføre, begrunne og kritisk vurdere didaktiske aktiviteter knyttet til fagområdene «Nærmiljø og samfunn» og «Etikk, religion og filosofi» i rammeplanen for barnehagen

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til å identifisere profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over disse og begrunne sine handlingsvalg
  • har evne til å arbeide med en mangfoldig barnegruppe basert på profesjonsetisk kompetanse og forståelse av maktforhold
  • har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis
  • kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid

Innhold

Graded scale A-F

Arbeids- og undervisningsformer

The following coursework requirements must have been approved for the student to take the exam:

  • comprehending, summarising and critically review a research paper in the field of fluid mechanics.
  • One experimental laboratory report (approximately 5 pages, estimated to 15 hours of work) on an experimental laboratory exercise.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individual oral examination (20 minutes)

Vurdering og eksamen

The student should have the following outcomes upon completing the course:

Knowledge

Upon successful completion of the course, the student has:

  • thorough knowledge of cyber security
  • advanced knowledge of mechanisms for cyber defense, and how they are used in practice
  • a thorough understanding of societal aspects of cyber security
  • a thorough understanding of the relation between security and privacy

Skills

Upon successful completion of the course, the student can:

  • describe the main aspects of the relation between security and privacy
  • describe central problems related to cyber security governance
  • plan and describe the structure of cyber defense for an organization

General com​petence

Upon successful completion of the course, the student:

  • understands the role of, and mechanisms that are used in penetration testing
  • understands the role of, and mechanisms that are used for cyber defence
  • can explain and discuss security challenges related to cyber security to experts and non-experts alike
  • can explain and discuss societal aspects of cyber security with experts and non-experts alike.

Hjelpemidler ved eksamen

Two internal examiners. External examiner is used periodically.

Vurderingsuttrykk

Ramis Örlü

Sensorordning

No aids are permitted