EPN-V2

BLH1210 Natur, helse og bevegelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Nature, Health and Movement
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 med endringer 2023 og programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

I kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse inngår fagene fysisk fostring, naturfag og mat og helse. Emnet har en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning.

Kunnskapsområdet skal gi studentene kunnskap og forståelse for hvordan ulike miljøer inne og ute kan være en kilde til barns utforsking, opplevelser, erfaringer, lek, læring og danning. Naturen i nærmiljøet og barnehagens uteområder er særlig viktige miljøer for emnet. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, grunnleggende bevegelseserfaringer, kropp og kroppslige væremåter, og en innføring i naturfaglige temaer og arbeidsmåter. Et sentralt utgangspunkt for undervisningen er hvordan de ulike årstidene legger føringer for naturfaglig utforsking og varierte bevegelsesaktiviteter. Utdanningen legger vekt på hvordan en kan skape gode møter mellom ulike tradisjoner innen friluftsliv, natursyn, matkultur, fysisk aktivitet og helse, og hvordan dette kan knyttes til bærekraftige praksiser i barnehagen. Undervisningen er både praktisk og teoretisk rettet der studentene er aktive og undersøkende.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barns bruk av kropp og sanser i lek og læring og hvordan tilrettelegge for dette
  • har kunnskap om betydningen av friluftsliv og naturopplevelser for barn
  • har kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold, organismer i barna sitt nærmiljø og sammenhengene i naturen gjennom årstidene
  • har kunnskap om bærekraft og hvordan barnehagen kan bidra til miljøbevissthet
  • har kunnskap om menneskekroppen, barns fysiske vekst og utvikling, bevegelseslek og læring
  • har kunnskap om barns helse, helsefremmende arbeid og livsmestring, inkludert relevante nasjonale føringer
  • har kunnskap om mat, matens opphav, mataktiviteter, matlaging og måltid som pedagogiske ressurs

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske naturen, eksperimentere, og samtale om dette med barn
  • kan velge og bruke materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og gjøre nytte av lokale naturressurser
  • kan legge til rette for daglig fysisk aktivitet, hvile, varierte måltider og god håndhygiene, i samsvar med nasjonale føringer
  • kan skape og bruke ulike bevegelsesmiljø som innbyr til bevegelsesglede, bevegelsesutfordringer og mestring sammen med barn inne og ute
  • kan vurdere sikkerhet ved lekemiljø og håndtere skader og ulykker på en hensiktsmessig måte
  • kan utnytte utemiljøets muligheter gjennom alle årstider for naturfaglig utforsking, lek og fysisk aktivitet sammen med barn
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere faglige aktiviteter, og støtte barns spontane aktiviteter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over pedagogisk arbeid og etiske problemstillinger i kunnskapsområdet
  • kan reflektere over og ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv, blant annet det samiske, i arbeidet med kunnskapsområdet
  • er medvirkende og inspirerende sammen med alle barn i deres bevegelseslek, naturopplevelser og måltid

Innhold

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:  

  • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger 
  • Skriftlig fremlegging av problemstilling og metoder for medstudenter på 300-600 ord
  • Minst en tilbakemelding på skriftlig fremlegging fra medstudenter  

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til fagene i emnet, og studentaktive læringsformer vil være sentralt. Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer som for eksempel øvelser, ekskursjoner, forelesninger og veiledning. Emnet legger opp til gruppearbeid i og utenom undervisningstiden.

Gjennom hele emnet arbeider studentene med oppgaver knyttet til emneplanens innholdskomponenter. Utvalgte oppgaver presenteres og bearbeides i studiegruppene, og de inngår i studentaktive læringsformer med medstudentrespons. Studentene jobber og videreutvikler besvarelsene sine fram mot eksamen, med utgangspunkt i tilbakemeldingene. Målet med oppgavene er økt observasjons- og handlingskompetanse i arbeid med barn, refleksjon og trening i å begrunne valg, samt økt evne til muntlig og kroppslig kommunikasjon.

Det vil være uteundervisning i nærområdet/regionen og eventuelle reisekostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv. Det forventes at studentene har klær og enkelt utstyr som gjør at de kan delta i uteundervisning til alle årstider.

Obligatorisk veiledet og vurdert praksis 1. studieår (1. og 2. semester)

Praksisstudiene har et omfang på totalt 40 dager i 1. studieår. Det er 20 dager praksis i 1. semester, del 1, og 20 dager i 2. semester, del 2. Del 1 og del 2 gjennomføres i samme barnehage, og vurderes under ett.

Egne fraværsregler og krav om tilstedeværelse gjelder i praksisperioder. Studenter må ha gjennomført 40 dager og bestått praksis for å kunne gå videre til 2. studieår.

Mer informasjon om praksisstudiet finnes i «Retningslinjer for praksisstudier ved barnehagelærerutdanningen» og i heftet «Informasjon om praksisoppgaver» som publiseres på OsloMets digitale plattform før oppstart av praksisperioden. Se også programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om praksisstudiene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Skriftlig individuelt arbeidskrav knyttet til arter/biologisk mangfold og sentrale fagbegrep, omfang på 800 ord (+/- 10 %).
  • Skriftlig individuelt arbeidskrav knyttet til obligatorisk praktisk - didaktisk arbeid med barn, omfang på 800 ord (+/- 10 %).

Arbeidskravene gjennomføres i høstsemesteret.

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Studentene blir trukket et døgn før i ett av temaene fra undervisningen, og presenterer det i de første fem minuttene. Deretter følger faglig samtale med utgangspunkt i pensum og refleksjoner over praktiske erfaringer med de ulike undervisningstemaene og oppgavene gjennom året.

Ny/utsatt eksamen 

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. 

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet fokuserer på metoder og forskningsetikk i praktiske og estetiske fag med særlig vekt på forskning knyttet opp mot undervisning og læring. I emnet inngår tematikker som: klasseromsrettet forskning, praksisrettet forskning, performative metoder, artografi, etikk, profesjonsutøvelse, distanse til egen forskning og personvern. Ansvarlighet rundt eierskap i forskning og utviklingsarbeid vektlegges gjennom fokus på blant annet åndsverkloven, Kunstig intelligens, kopiering, skapende arbeid, samskapende arbeid, reproduksjon, patentering og originalitet.  

Studentene skal anvende, utforske og reflektere over utvalgte metoder på egenhånd, i grupper og i fellesskap.  

Vurderingsuttrykk

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

  

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om ulike dilemmaer i forskning på egen profesjon og praksisutøvelse  
  • har kunnskap om ulike problemstillinger knyttet til skapende arbeid, originalitet, kopiering og kunstig intelligens
  • har innsikt i etiske problemstillinger knyttet til forskning som involverer og inkluderer barn, unge, sårbare og utsatte grupper  

Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende, utforske og reflektere over utvalgte forskningsmetoder innen praktiske og estetiske fag  
  • kan kritisk anvende forskningsmetoder for å beskrive og analysere undervisning, praksis og/eller læring på en systematisk måte

   Generell kompetanse

Studenten 

  • kan visualisere mulige løsninger på komplekse problemstillinger
  • kan anvende egen kompetanse i samskapingsprosesser og tverrfaglig arbeid  

Sensorordning

Emnet kombinerer samlinger og digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og samarbeid mellom studenter. Emnet benytter varierte forskningsbaserte og studentaktive læringsmetoder. Samarbeidslæring, hverandrevurdering, medveiledning og innovative tilnærminger er viktige elementer gjennom hele emnet.

Mellom samlingene vil det være digitale forelesninger/læringsstier og studentene skal jobbe med utvalgte forskningsmetoder som diskuteres i gruppe. Resultatene av dette arbeidet skal presenteres til eksamen.