Programplaner og emneplaner - Student
BLH1200 Natur, helse og bevegelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nature, Health and Physical Activity
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Innholdet i fordypningen består av følgende tre hovedtemaer:
1. Dramatisk lek- læring og erkjennelse
- Lek i et historisk, kulturelt og samtidig perspektiv
- Dramatisk lek som et estetisk uttrykk
- Dramatisk lek i lys av læring, omsorg og erkjennelse
- Barns lekekultur
2. Drama og dramatisering som inspirasjon til dramatisk lek
- Ulike uttrykksformer i teater
- Dramafaglig egenutvikling
- Ulike dramapedagogiske arbeidsformer
- Vurdere teater for barn
3. Dramatisk lek i barnehagens hverdag
- Ledelse av det pedagogiske arbeidet på avdelingen for å fremme barns dramatiske lek i barnehagens hverdagsliv, inne og ute.
- Lede prosesser som beriker barns dramatiske lek
- Barnehagen som kulturarena
- Leketøy og rom som inspirasjon til dramatisk lek
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
- kunnskaper om natur, kroppslig lek, mat og helse, og hvordan disse inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
- kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
- kunnskap om barns fysiske vekst, motoriske utvikling og kroppslig lek
- didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser
- kjennskap til samisk årstidskalender
Ferdigheter
Studenten kan
- utforske naturen og eksperimentere med fenomen i den fysiske verden og ta i bruk hverdagsteknologi sammen med barn
- reflektere over og forholde seg til ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med helse, natur og bevegelse
- initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
- bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna
- er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
Innhold
Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk inngår i alle hovedområdene:
- Naturens, nærmiljøets og barnehagens ulike lek - og læringsmiljøer.
- Barns motoriske utvikling og læring.
- Fysiske fenomen.
- Helse, fysisk aktivitet og mat
- Kroppslig lek.
- Økologi og bærekraftig utvikling.
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv.
Veiledet praksisopplæring
Det er 15 dager praksisopplæring i 1. semester (del 1) og 25 dager i 2. semester (del 2). Praksisopplæringen i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring og Kunst, kultur og kreativitet . Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltagelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse.
Arbeidskrav
- Semesteroppgave knyttet til fagområdene fysisk fostring og naturfag. Omfang 2500 ord (+/- ti prosent).
- Individuell oppgave - Multiple choice, omfang inntil to timer.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltagelse
- Uteaktiviteter
- Praktisk arbeid med barn i gymsal.
- Gruppearbeid og fremlegg knyttet til barn og helse.
For utfyllende informasjon om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen på om lag 30 minutter. Eksamen består av en faglig samtale med utgangspunkt i emneplanens innhold. Kandidaten/studenten trekker emner fra hovedområder dagen før eksamen
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Vurderingsuttrykk
Karakterskala : A-F
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på eksamen.