Programplaner og emneplaner - Student
BLH1200 Natur, helse og bevegelse Emneplan
-
Innledning
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Undervisningen i emnet gis i utdanningens 1. studieår.
Kunnskapsområdet skal gi studentene en særlig forståelse for hvordan ulike miljøer med vekt på naturen kan være en kilde til opplevelser, utforsking, lek, læring og danning hos barn. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, kropp og kroppslige væremåte. Undervisningen i vil i stor grad være praktisk rettet der studentene er aktive og undersøkende.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
- kunnskaper om natur, kroppslig lek, kosthold og helse, og hvordan disse inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
- kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
- kunnskap om barns fysiske vekst, motoriske utvikling og kroppslig lek
- didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- utforske naturen og eksperimentere med fenomen i den fysiske verden og ta i bruk hverdagsteknologi sammen med barn
- reflektere over og forholde seg til ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med helse, natur og bevegelse
- initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
- bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna
- kan analysere og kritisk reflektere over fysisk aktivitet og kosthold i lys av likeverd og mangfold for barn og voksne i barnehagen
- er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
-
Innhold
3.1 Aktivitetsfag
Kunnskaper
Etter gjennomført emne har studenten bred kunnskap om:
- hvordan aktiviteter, lek og estetiske uttrykk brukes i sosialpedagogisk arbeid og er del av barn og unges symbolske kommunikasjon, og kan knytte dette til relevant faglitteratur.
- hvordan aktiviteter, og estetisk uttrykk bidrar til å få frem ulike følelser som for eksempel tillit, trygghet, og evnen til å stole på seg selv og andre, og at mestring gir rom for ny selvforståelse og utvikling
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende aktiviteter for å bygge relasjoner på ulike arenaer som barnevernspedagoger arbeider
- reflektere over egen faglig utøvelse, og beherske bruken av aktiviteter og estetiske metoder i samhandling, kommunikasjon og i den profesjonelle samtalen med barn og unge
Generell kompetanse
Studenten har:
- innsikt i estetisk dannelse, hvordan man opptrer profesjonelt og hvordan man kan bruke aktiviteter og estetiske metoder i sosialpedagogisk arbeid
3.2 Yrkespraksis tredje studieenhet
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha:
- bred kunnskap om hvordan de ulike praksisplassene er organisert og hvilket mandat som styrer virksomhetene
- bred kunnskap om ulike forvaltningsnivåers oppgaver og hvordan oppgavene er fordelt mellom dem
- bred kunnskap om hva som fremmer barns deltakelse og medvirkning
- inngående kunnskap om relasjonsbygging med barn og ungdom og deres familier
- bred kunnskap om tverrsektorielt/tverrprofesjonelt arbeid innenfor helse- og sosialsektoren
- god innsikt i hvordan barnevernsarbeid utøves i et maktfelt
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- forberede, gjennomføre og evaluere samtaler med barn, unge og familier
- sette i gang sosialpedagogiske aktiviteter sammen med barn og unge
- bidra til at barn får oppfylt sine rettigheter på det aktuelle arbeidsfeltet
- samhandle på tvers av profesjoner og arbeidsfelt
- redegjøre for å begrunne faglige valg
- mestre skriftlige sjangere i bruk på praksisstedet - eksempelvis rapporter, journalnotater, møtereferater, utkast til fylkesnemndsrapport og leserinnlegg i mediene
- reflektere over faglig og personlig kompetanse i veiledning
- være i stand til å forberede og lede møter
- være i stand til å reflektere over og formidle sine erfaringer fra praksis sammen med medstudenter
- dokumentere egen læringsprosess
- reflektere over praksisstedets arbeidsmåter og kulturelle verdier og normer
Generell kompetanse
Studenten kan:
- ta medansvar for sosialpedagogisk arbeid og fagutvikling på arbeidsplassen
- reflektere kritisk over egen yrkesutøvelse
- identifisere etiske dilemmaer og begrunne faglige og etiske valg
- reflektere over hvordan egne livserfaringer og verdier kan utfordres i møte med andres perspektiver, posisjoner og kulturelle bakgrunn
-
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv.
Veiledet praksisopplæring
Det er 15 dager praksisopplæring i 1. semester (del 1) og 25 dager i 2. semester (del 2). Praksisopplæringen i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring og Kunst, kultur og kreativitet . Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet omfatter aktivitetsfagsundervisning og praksis i barnevernspedagogers yrkesfelt. I praksisperioden skal studentene tilegne seg kunnskap om barnevernet og hvordan man jobber i ulike deler av praksisfeltet.
3.1 Aktivitetsfag
3.1 er en videreføring av kunnskap og ferdigheter studentene tilegnet seg om bruk av aktiviteter tidligere i studiet. Studenten skal fordype seg i et nytt aktivitetsfag, og kunne bruke det valgte faget som del av utøvende sosialpedagogisk arbeid.
3.2 Yrkespraksis tredje studieenhet
3.2 omfatter obligatorisk veiledet yrkespraksis (inkludert praksisseminarer). I praksisperioden skal studentene tilegne seg kunnskap om barnevernet og om hvordan man jobber i ulike deler av feltet. Å møte etablerte yrkesutøvere og barnevernets klienter, er viktig for å utvikle profesjonelle holdninger og ferdigheter. I yrkespraksis skal studentene under veiledning øve seg i konkrete arbeidsoppgaver som er aktuelle for barnevernspedagoger. Det gis også muligheter for praksis i utlandet. Emnet styres av praksisreglementet. Reglementet ligger som vedlegg i programplanen. Les også informasjonen i programplanens innlednin
-
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav.