Programplaner og emneplaner - Student
BLH1100 Barns utvikling, lek og læring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Children's Development, Play and Learning
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap er et helttidsstudie som retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for arbeid innenfor ulike deler av biblioteksektoren eller i andre virksomheter som håndterer og formidler informasjon og kultur.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har fordypet kunnskap om barns språkutvikling og matematiske begrepsdanning og utforskning hos alle barn i barnehagen
- har nyansert kunnskap om barns møte med skrift, litterære sjangre, fortellerkunst og moderne tekst- og mediekulturer
- har nyansert og fordypet kunnskap om ulike dokumentasjonsformer for barns lek, læring og utvikling
- har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
- har økt kunnskap om veiledningsmetoder
- har fordypet kunnskap om hva som påvirker inkluderingsprosesser i barnehagens lek- og læringsmiljø
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende, dokumentere og reflektere kritisk over form og innhold i formidlingssituasjoner i barnehagen
- kan ha meningsfullt samspill med barn om form og rom, bl.a. gjennom bruk av bøker, tegninger og/eller kart
- kan anvende sin kunnskap om barns språkutvikling til å involvere eksterne samarbeidspartnere
- kan lede og veilede barnehagens personale og foreldre i arbeid med språk, tekst og matematikk
- kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
- kan veilede i gruppe, med fokus på en-til en veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for og anvende ulike dokumentasjonsformer i det pedagogiske arbeidet med barns språklige, litterære og matematiske utvikling
- har kjennskap til hvordan man kommuniserer og drøfter faglige problemstillinger i profesjonssammenheng, både skriftlig og muntlig
- kan bidra til gode samtaler og estetiske opplevelser for alle barn
- kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek
Innhold
Emnet består av følgende temaer:
- Barns språkutvikling, inkludert flerspråklige tilnærminger
- Valg av ulike observasjonsmetoder, kartleggingsverktøy og dokumentasjonsformer av barns språkutvikling og barnehagens språkmiljø
- Problemløsning, mønster og struktur
- Den profesjonelle kommunikasjonen og veiledning
- Barnelitteratur, barnemediekultur og fortellerkunst
- Barns egne tekster
- Kart, barnetegninger og skrift
- Barns matematiske uttrykk og begrepsdanning
- Rom og form
- Dokumentasjon av barns lek
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil være forelesning og seminarer i emnet.
Studenten skal i hovedsak følge praksisstedets arbeidsrutiner og arbeidstid, og skal gjennom praksisperioden ha studiedager.
Studenten skal få ukentlig veiledning av praksisveileder. Veiledningen kan gis både individuelt og i gruppe.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kunnskaper
En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- har bred kunnskap om bibliotek- og informasjonsvitenskapens sentrale temaer, teorier, og problemstillinger
- har god kjennskap til sentrale trekk innenfor medie- og teknologiutviklingen
- har god kunnskap om hvordan ulike typer medie- og dokumentsamlinger kan organiseres og formidles
- har god innholds- og sjangerforståelse innenfor litteratur og annet medieinnhold som typisk inngår i ulike typer bibliotek
- kjenner godt til oppbygningen av og prinsippene som ligger til grunn for moderne informasjonssystemer, søkemotorer og algoritmer
Ferdigheter
En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- behersker og kan anvende nye kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger innen bibliotek og annen kultur- og informasjonsvirksomhet
- kan kritisk vurdere informasjon og kulturuttrykk, samt moderne teknologi- og medieutvikling
- kan organisere fysiske og digitale medie- og dokumentsamlinger
- kan anvende ulike metoder til å formidle informasjon, kunnskap og kultur
Generell kompetanse
En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen fagområdet
- kan følge kunnskapsutviklingen på fagfeltet og gjøre selvstendige og kritisk faglige vurderinger
- kan formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlige og muntlige sjangre
- kan reflektere kritisk og etisk over egen profesjonsutøvelse
- har beredskap til å møte forandringer i yrkeslivet
Vurdering og eksamen
En individuell skriftlig praksisoppgave på 8 - 10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Kandidater som ikke består praksisoppgaven kan levere omarbeidet versjon til ny eksamen èn gang. Kandidater som stryker to ganger må skrive en ny praksisoppgave.
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert påfølgende semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Vurderingsuttrykk
Praksis
I bachelorstudiet inngår fem ukers praksis i bibliotek, arkiv eller beslektede virksomheter. Alle studenter må gjennomføre praksisukene selv om de kan vise til lang arbeidserfaring fra bibliotek.
Praksisperioden er lagt til andre semester i første studieår som en del av emnet BIB1541 Profesjon og praksis. I tillegg til den fastlagte praksisperioden inngår ulike former for arbeid og prosjekter med tilknytning til praksisfeltet i øvrige emner.
Sensorordning
One internal and one external examiner will assess all exams.