EPN-V2

BLD3901 Bachelor med studieopphold utenfor Norge Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor's Assignment
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • Har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
  • Har innsikt i situasjonen for barn, lokale barnehagepraksiser og pedagogisk tenkning i området hvor studieoppholdet finner sted
  • Har kunnskap om interkulturell kommunikasjon, komparativ og flerkulturell pedagogikk
  • Har kunnskap om og innsikt i samfunnsforhold og kulturen i vertslandet

Ferdigheter

Studenten

  • Har evne til å formulere og avgrense en pedagogisk og/eller fagdidaktisk problemstilling
  • kan anvende noe vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere erfaringer og sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
  • Kan kommunisere faglig om egne og andres kulturelle og især pedagogiske tradisjoner og verdier i en interkulturell kontekst
  • Viser ferdigheter i akademisk skriving og kan visuelt fremstille og reflektere kritisk over interkulturelle erfaringer fra perioden
  • Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan reflektere kritisk og etisk over interkulturell kommunikasjonsteori i lys av praksis
  • Kan diskutere sammenhenger mellom flerkulturell pedagogikk og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • Kan reflektere kritisk og etisk over kulturelt og språklig mangfold i norske barnehager

Innhold

Eksamensdeler vurderes av intern og ekstern sensor.

Arbeids- og undervisningsformer

Bacheloroppgaven kan dokumenteres og utføres på ulike måter underveis. Problemstilling for bachelor oppgaven skal godkjennes av veileder, og metoden må henge sammen med valgt problemstilling.

Hele utenlandsoppholdet varer i minimum to måneder. Alle studenter skal:

  • delta i forberedelsesprogram hvor studentene får innsikt i temaer knyttet til det forestående utenlandsoppholdet
  • delta på oppgave og metodeseminar før utreise
  • gjennomføre tre veiledninger med tildelt veileder. Veiledningen kan skje via skype eller annet egnet medium, og kan gjennomføres enkeltvis eller i gruppe
  • loggføre daglige erfaringer som utgangspunkt for ukentlige refleksjonssamtaler med medstudenter
  • fordype seg i selvvalgt pensum
  • gjennomføre et tre til fire ukers lokalt praksisopphold etter avtalt plan.
  • delta i studieopplegg ved samarbeidsinstitusjonen, tilsvarende om lag én uke, og eventuelt workshops for ansatte innen barnehagefeltet, arrangert av samarbeidsinstitusjonen.
  • undersøke, observere og dokumentere fenomener som er interessante for kommende profesjonsutøvelse
  • delta i eventuelle relevante møter med lokale samarbeidspartnere.

Perioden avsluttes med innlevering av bacheloroppgave.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningen vektlegger musikalske variasjonsmuligheter med rom for personlig kunstneriske uttrykk og utføring, samspill, tilrettelegging, ledelse og instruksjon. Dette forutsetter en prosessorientert undervisning hvor mye av læringen skjer gjennom aktiv deltakelse og tett samarbeid mellom student og lærer og innad i studentgruppen. Barnehagesamlingene inngår her som en viktig læringsarena. Fordypningen krever selvstudium og refleksjon over eget arbeid, egenøving, verkstedarbeid, workshops og litteraturstudier. Det blir i tillegg enkelte konserter og ekskursjoner samt to utvidete kursdager på campus i norsk folkemusikk- og dans.

Vurdering og eksamen

  • Literature studies/theory
  • Lectures and supervision
  • Excursions
  • Workshops
  • Seminars/discussions
  • Cultural exchanges and real life encounters
  • Reflective journal
  • Individual and group papers/performances

Hjelpemidler ved eksamen

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Arbeidskrav for gruppe: Lage og gjennomføre to konserter/musikkproduksjoner for og med barn. Konsertlengde: 15-20 minutter.
  • Individuelt arbeidskrav: skriftlig prøve på campus i grunnleggende musikkteori. Omfang tre timer.
  • Individuelt arbeidskrav: Anmeldelser av selvvalgte musikk-konserter. Omfang 1000 ord +/- 10 % (sammenlagt omfang for alle anmeldelsene).

Obligatoriske aktiviteter med krav til aktiv deltakelse

  • Seminargrupper i sang med akkompagnementsinstrument (gitar eller ukulele) og framføring av eget repertoar på fem sanger.
  • To praktiske kursdager på campus med tema norsk folkemusikk og -dans. Tidsramme: 8.30-19.00, mandag og tirsdag.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning og prosjekter grunnet emnets praktiske og prosessorienterte arbeids- og formidlingsmåter. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver som kan gi eksamensrett. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og krav om tilstedeværelse finnes i programplanen for barnehagelærerutdanningen, deltid.

Vurderingsuttrykk

Four of the following individual coursework requirements must be approved. The purpose of these coursework requirements is to gain experience of storytelling, to practise creating enthusiasm for theory, to gain international experience beyond the ordinary lectures and workshops, to acquire practical skills in connection with a vocation, and to get first-hand experiences of the local context of the course.

1 Favourite story presentation (2-5 minutes)

2 Theory presentation (5-10 minutes)

3 Participation in International Week (week 43) 3-4 days workshops

4 Practical work in connection with arts and craft classes, 5 days of workshops

5 Participation in excursions (stipulated appr. 10 days, only 1 day`s absence is acceptable)

Four of the following group coursework requirements must be approved:

1 Production of a drama (5 days of workshop)

2 Production of radio theatre (5 days of workshop)

3 Production of stop-motion animation (5 days of workshop)

4 Blog production (a diary that will require at least five minutes from every student every week)

5 Practical work in connection with International Week (2-6 hours of preparation)

Students who know about absence must notify the teacher. In special cases compensatory assignments can be used.

Sensorordning

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • advanced knowledge of central research issues related to innovation and entrepreneurship, across disciplines, sectors and time
  • specialised knowledge about key driving forces of entrepreneurial activities and innovation
  • specialised knowledge about prerequisites for innovative and entrepreneurship at individual, organisational and systemic levels
  • advanced knowledge of perspectives, frameworks and concepts within strategic thinking, leadership and management central to entrepreneurship and innovation
  • specialised knowledge about necessary resources to develop and manage entrepreneurial teams and how to exploit the entrepreneurial ecosystem

Skills

The student has

  • broad skills to identify, gather, and analyse relevant information, understand how this information is relevant for various aspects of entrepreneurial processes
  • specialised skills to identify and analyse information relevant for strategic management decisions related to entrepreneurship and innovation
  • the ability to critically assess and evaluate research and generate insight from key findings
  • advanced skills to apply relevant scientific theories when studying the academic topics of entrepreneurship and innovation, and to independently analyse empirical data

General competence

The student has

  • specialised competence to communicate scholarly issues through written text and oral presentation
  • in-depth competence to accumulate knowledge of the academic topics of entrepreneurship and innvation
  • advanced competence to identify and gather relevant information for a scientific project in entrepreneurship and innovation
  • comprehensive insight into the significance of sustainable and ethical dilemmas in innovation and entrepreneurial processes
  • the ability to critically reflect on the role of innovation in societal development

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • advanced knowledge of central research issues related to innovation and entrepreneurship, across disciplines, sectors and time
  • specialised knowledge about key driving forces of entrepreneurial activities and innovation
  • specialised knowledge about prerequisites for innovative and entrepreneurial behaviour at individual, organisational and systemic levels
  • advanced knowledge of perspectives, frameworks and concepts within strategic thinking, leadership and management central to entrepreneurship and innovation
  • specialised knowledge about necessary resources to develop and manage entrepreneurial teams and how to exploit the entrepreneurial ecosystem

Skills

The student has

  • broad skills to identify, gather, and analyse relevant information, understand how this information is relevant for various aspects of entrepreneurial processes
  • specialised skills to identify and analyse information relevant for strategic management decisions
  • the ability to critically assess and evaluate research and generate insight from key findings
  • advanced skills to apply relevant scientific theories when studying an academic issue, and to independently analyse empirical data

General competence

The student has

  • specialised competence to communicate scholarly issues through written text and oral presentation
  • in-depth competence to accumulate knowledge of the academic topics of entrepreneurship and innovation
  • advanced competence to identify and gather relevant information for a scientific project in entrepreneurship and innovation
  • comprehensive insight into the significance of sustainable and ethical dilemmas in innovation and entrepreneurial processes

the ability to critically reflect on the role of innovation in societal development