EPN-V2

BLD3901 Bachelor med studieopphold utenfor Norge Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor's Assignment
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I bacheloremnet skal studentene erfare at studieopphold ved institusjoner utenfor Norge gir utvidet innsikt i og handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn, personale og foreldre med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Studieoppholdet byr på muligheter for økt bevisstgjøring og handlingskompetanse i forhold til interkulturell kommunikasjon, etisk refleksjon og flerkulturell pedagogikk. Oppholdet bidrar til personlig og faglig bevisstgjøring om egne verdier og eget pedagogisk ståsted i forhold til syn på barn, lek, læring og voksen-barn relasjoner.

Perioden stiller høye krav til selvstendighet og evne til å søke veiledning og innhente kunnskap og erfaringer fra ulike kilder. I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskaper fra tidligere deler av studiet og fordype seg i et tema de ser som vesentlig for sitt framtidige arbeid som barnehagelærer. Det kreves godkjenning som utvekslingsstudent i tråd med OsloMets regelverk.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • Har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
  • Har innsikt i situasjonen for barn, lokale barnehagepraksiser og pedagogisk tenkning i området hvor studieoppholdet finner sted
  • Har kunnskap om interkulturell kommunikasjon, komparativ og flerkulturell pedagogikk
  • Har kunnskap om og innsikt i samfunnsforhold og kulturen i vertslandet

Ferdigheter

Studenten

  • Har evne til å formulere og avgrense en pedagogisk og/eller fagdidaktisk problemstilling
  • kan anvende noe vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere erfaringer og sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
  • Kan kommunisere faglig om egne og andres kulturelle og især pedagogiske tradisjoner og verdier i en interkulturell kontekst
  • Viser ferdigheter i akademisk skriving og kan visuelt fremstille og reflektere kritisk over interkulturelle erfaringer fra perioden
  • Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan reflektere kritisk og etisk over interkulturell kommunikasjonsteori i lys av praksis
  • Kan diskutere sammenhenger mellom flerkulturell pedagogikk og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • Kan reflektere kritisk og etisk over kulturelt og språklig mangfold i norske barnehager

Innhold

Final assessment is graded and by one internal and one external examiners.

Arbeids- og undervisningsformer

Fairytales and Creativity is one of the courses under Nordic Childhoods. It focuses on Nordic culture where nature plays an important role in society, aesthetics and in work with children. Joint events with the other Nordic Childhoods courses, are integrated as overnight trips and outdoor excursions. We also visit schools, kindergartens and other institutions. We focus on play, learning by doing, experience and workshops.

In the Fairytales and Creativity course we ask: Why do stories appeal to modern man? In what way can stories contribute to increasing knowledge about today's cultural expressions, and about ourselves? How can we use stories in contexts relevant to different pedagogical approaches? The objective of the course is to introduce students to the storytelling tradition of western culture and the main theories of myths and basic mythology. Important elements in the course are: the difference between myths, fairytales and legends; structural theories, psychological theories, eclectic theories; myths and religion.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se arbeids- og undervisningsformer.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av en bacheloroppgave:

  • Bacheloroppgaven skal være på 7000 ord (+/- 10 prosent).
  • Dersom man i tillegg til fagteksten velger å gjennomføre et praktisk og/eller digitalt arbeid, skal fagteksten være på 3500 ord (+/- 10 prosent), i tillegg skal studenten levere inn dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 20 minutter.

Bacheloroppgaven er i utgangspunktet et individuelt arbeid. Dersom studenter samarbeider om bacheloroppgaven, skal hver enkelt students medvirkning i arbeidet fremgå klart av et følgenotat. Følgenotatet skal inneholde refleksjon over arbeidsfordeling og læringsutbytte av samarbeidsprosessen. Det er ikke mulig å være flere enn to studenter sammen om fagteksten. Det kan utvikles et praktisk arbeid sammen i større gruppe. Fagteksten må da skrives individuelt eller to og to studenter sammen. Hver innleverte oppgave må ha en unik problemstilling.

Dersom to studenter velger å levere oppgaven sammen:

  • Bacheloroppgaven være på 12 000 ord (+/- 10 prosent) når fagtekst er eneste dokumentasjonsform.
  • 6000 ord (+/- 10 prosent) ved valg av en praktisk del, sammen med dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av bacheloroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny bacheloroppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, (180 studiepoeng) heltid eller deltid, eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering.

Hjelpemidler ved eksamen

The final assessment consists of an individual paper on a chosen topic (4000-4500 words). If the student makes a practical product, the written part only needs to be 2000 words). The individual paper should

  • have an individually chosen topic
  • be an in-depth study of the individually chosen topic
  • focus on the central parts of the course and make meaningful use of at least 3 texts from the syllabus.

The paper can

  • be a purely theoretical study/analysis
  • include practical studies
  • test out educational ideas linked to the subject
  • be a performance etc., including theoretical reflections on the choices made
  • focus on the central parts of the course and make meaningful use of at least 3 texts from the syllabus

The topic must be approved by the course leader(s).

New or postponed examinations

If a student fail the exam or in case absence at the time of the exam for a valid reason, the student is entitled to resit the exam make the following semester. The re-examination will be organised in the same manner as the ordinary exam. Students who fail the exam, may submit an improved paper for the resit exam. The regulations for resit and rescheduled exam are available in the Regulations relating to studies and examinations at OsloMet. Students must register for a resit or rescheduled examination.

Vurderingsuttrykk

All aids are permitted. However, sources must be stated in accordance with the applicable rules on source references.

Sensorordning

Grading scale, A-F.

Grading will be according to the ECTS-grading scale, with A-E as pass grades and F as fail grade. Criteria for the different grades will be presented to the students at the beginning of the course.