EPN-V2

BLD3420 Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging Emneplan

Engelsk emnenavn
Children in need of special care and follow-up measures
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Emnet Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging omfatter 30 studiepoeng og tilbys som et fordypningstilbud i bachelorstudiet barnehagelærerutdanning.

Emnet skal gi pedagogisk kunnskap og kompetanse innen inkludering, mangfold og læring i barnehagen. Emnet skal også bidra til å heve faglig og profesjonell kompetanse for tilrettelegging av utviklings- og læringsfremmende prosesser i barnehagen. Prinsippet om et tilpasset opplæringstilbud i barnehage og skole, innebærer at barn med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger skal møte et mangfold av utfordringer tilpasset sine evner og forutsetninger, samt ulike utviklings- og læringsfremmende aktiviteter. Prinsippet baserer seg på grunnleggende samfunns- og utdanningspolitiske utfordringer knyttet til utvikling, læring, likeverd, inkludering- og mangfoldstenkning, og livskvalitet. For å kunne møte barn med tilpasningsbehov som ikke ivaretas i ordinær pedagogisk virksomhet trenger studentene å tilegne seg spesialpedagogisk kompetanse. Spesialpedagogisk kompetanse omfatter sentrale tilnærminger og arbeidsmåter både for å kunne legge til rette for et inkluderende og romslig fellesskap for alle barn og for å møte barn med særlige tilpasningsbehov. Det vil bli lagt vekt på inkluderende pedagogikk, forebyggende arbeid og tidlig innsats.

Forkunnskapskrav

The course is organised as a full-time programme of study for one semester. The students are expected to work approximately 40 hours per week. The course has the following content:

Theory

· The differences between myths, fairy tales and legends

· Structural theories, psychological theories, eclectic theories

· Myths and religions

· Psychology of importance and meaning in fairy tales, and traditional stories as cultural expressions

· The student's own cultural identity and stories

· Hero tales and contemporary mass media narratives

· Cultural exchanges

· Excursions; museums, schools, kindergartens

Stories as background for various artistic expressions

· Puppet making and performing

· Storytelling

· Stop-motion animation

· Dramatisation

· Stories and music

· Digital mediation of myths, fairy tales and legends

Stories in a didactic perspective

· The uses of fairy tales in education and therapy

· Didactic reflections on the use of myths and fairy tales

· Practical work with traditional narratives

· Excursions; schools, kindergartens

· Literature studies/theory

· Lectures and supervision

· Excursions, workshops, seminars

· Cultural exchanges/discussions

· Individual and group papers/performances

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om oppvekstsvilkår i et inkluderende fellesskap
  • har kunnskap om inkluderende prosesser og spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet
  • har kunnskap om barn med særlige behov av ulik og sammensatt art

Ferdigheter

Studenten

  • er i stand til å identifisere særlige behov, igangsette tiltak og arbeide forebyggende
  • er i stand til å kunne ivareta alle barn i gruppa - både de yngste, barn med nedsatt funksjonsevne, barn med spesielle og særlige behov og barn utsatt for omsorgssvikt
  • kan legge til rette både ut fra den enkeltes evner og forutsetninger og barnegruppas behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan fremme inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter for alle barn i en mangfoldig og kompleks barnehage
  • kan forebygge ulikhetsskapende prosesser
  • kan utvikle gode og inkluderende språk- og læringsmiljøer for alle barn
  • kan forebygge mobbing og utestengning av enkeltbarn og grupper av barn
  • kan lede inkluderende prosesser både blant barn og personale;

Innhold

Innholdet i emnet er organisert i følgende seks hovedtemaer:

1. Overordnete perspektiver på inkludering og mangfold

  • Inkludering og mangfold, normalitet og avvik, likeverdig og tilpasset opplæring
  • Individ og fellesskap, deltaker og medborger - oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
  • Prinsipper for forebyggende arbeid og tidlig innsats, forebygging av ulikhetsskapende prosesser
  • Perspektiver på læring og utvikling
  • Lovverk, retningslinjer og sentrale føringer
  • Prinsipper for inkluderende ledelse

2. Barn med særlige behov

  • De «ville» og de «stille» barna - samspill og relasjoner
  • Barn som faller utenfor - utestengning og mobbing, inkluderende samspills- og lekprosesser
  • Barn med ulike former for nedsatt funksjonsevne og forsinket utvikling
  • Barn i vanskelige livssituasjoner - omsorgssvikt, mishandling, overgrep og vold, og barn utsatt for traumer og stressrelatert problematikk

3. Begreper, språk og tale

  • Begreps- og tallforståelse, språklig bevissthet og betydningen av gode språkmiljøer, språkvansker
  • To- og flerspråklige barns språk- og begrepsutvikling og -forståelse, ekstra norskopplæring før skolestart
  • Forebygging av lese-, skrive- og matematikkvansker
  • Materiell for å fremme språklig bevissthet, tall- og begrepsforståelse og kartleggingsmateriell

4. Didaktiske overveielser og spesialpedagogiske tiltak, observasjon og kartlegging

  • Utarbeiding og bruk av IOP og utviklingsplaner
  • Didaktiske og metodiske tiltak både overfor enkeltbarn og barnegrupper
  • Bruk av observasjon, ulike observasjonsmetoder, kartlegging som grunnlag for utarbeiding av IOP og IP
  • (Spesial-)pedagogiske tiltak i arbeid med barn med særlige behov, individ- og systemrettet arbeid

5. Samarbeid med foreldre og andre instanser

  • Samarbeid med hjemmet - med spesielt fokus på samarbeid med foreldre til barn med særlige behov og i vanskelige livssituasjoner - empowerment, resiliens og mestring
  • Samarbeid barnehage - barnevern og tverretatlig/-faglig samarbeid
  • Veiledning og rådgiving overfor foreldre og personale
  • Etiske problemstillinger, refleksjon og overveielse

6. Oppgaveseminar

  • Innsamling og behandling av observasjonsmateriale
  • Krav til vitenskapelig pålitelighet og gyldighet
  • Etiske overveielser i utdanningsforskning og profesjonell virksomhet;

Arbeids- og undervisningsformer

I tillegg til forelesninger, vil det bli gjennomført gruppediskusjoner, gruppearbeid, seminarer, studentforedrag, øvelser og arbeid med case. Seminarbasert arbeid vil bli gjennomført for å belyse pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og forskningsmetoder. På seminarene vil studentene presentere og drøfte sitt arbeid med hverandre og faglærer. Studentene må bruke tid utover undervisningstiden til selvstudier, gruppe- og kollokviearbeid. Studentene kan få ansvar for å legge fram dagsaktuelle saker fra media, koblet til det faglige innholdet i fordypningen.

I løpet av studiet skal studentene (enkeltvis eller i mindre grupper) gjennomføre en observasjonspraksis på fire til fem dager i barnehager med ulik organisering av det pedagogiske tilbudet, og med fokus på inkluderende prosesser. Aktuelle problemstillinger skal belyses gjennom observasjonsmaterialet fra barnehagene og bearbeides i grupper med utgangspunkt i pensumlitteratur og selvvalgt litteratur.

IKT (Informasjonsteknologi) brukes aktivt i læringsprosessene.;

Veiledet praksisopplæring

Praksisopplæringen i sjuende semester er veiledet og består av fem dager veiledet praksisopplæring i tilknytning til valgt fordypningsstudium.

Fravær fra praksisopplæringen i emnet må være tatt igjen innen utgangen av høstsemesteret. Praksislærer vurderer praksisopplæringen til bestått eller ikke bestått.

;Mer informasjon om praksisstudier finnes i programplanen og i "Retningslinjer for praksis" og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

  • En skriftlig gruppeoppgave (4-6 studenter) på 1500 ord +/- 10%. Problemstilling skal knyttes til temaer og litteratur knyttet til bolken «overordnete perspektiver».
  • Et muntlig gruppeframlegg (4-6 studenter) med utgangspunkt i den skriftlige gruppeoppgaven; framlegget presenteres og drøftes med studenter og faglærere, omfang omlag 30 min.
  • Fagseminarer - individuelt muntlig framlegg med utgangspunkt i oppgitt tema som presenteres for og drøftes med studenter og faglærere, omfang om lag 20 min.
  • Refleksjonsnotat i forbindelse med praksis i barnehage på 400 ord +/-10%

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).;;

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

  • To til tre ekskursjoner til ulike institusjoner.
  • Deltakelse i seminar om praksis i barnehage
  • Tre gruppearbeid med dokumentasjon knyttet til undervisning og forelesninger i hovedtemaene

Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er 4 timer eksamen under tilsyn

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) deltid for nærmere informasjon.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.;Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

A - F

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.