EPN-V2

BLD3200 Ledelse, samarbeid og utvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Management, Cooperation and Development
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2026/2027
Emnehistorikk
  • Innledning

    Kunnskapsområdet vektlegger den pedagogiske lederrollen med fokus på ledelse, samarbeid og utvikling i barnehagen. Ledelse inkluderer pedagogisk ledelse, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsarbeid. Pedagogisk ledelse innbefatter lærings- og utviklingsprosesser i personalgruppen og i barnegruppen i samarbeid med personalet. Samarbeid omfatter også møter med foresatte og eksterne instanser. Barnehagesektoren har et mangfold i størrelse, eierformer, organisering samt personal- og barnegrupper, noe som stiller ulike krav til den pedagogiske lederrollen. Kunnskapsområdet tematiserer utvikling av egen lederrolle og vektlegger hvordan lederhandlinger kan styrke barnehagen som lærende organisasjon.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • ulike ledelses- og organisasjonsteorier, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
    • hvordan politiske prosesser kan påvirke barnehagens virksomhet og mandat
    • hvordan relevant forskning, metoder og verktøy kan være grunnlag for ledelse, læring og utviklingsarbeid
    • samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte, kollegaer og eksterne instanser

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere, bruke og kritisk reflektere over lovverk og styringsdokumenter som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
    • lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre
    • lede og inkludere personalet i lærings- og refleksjonsprosesser i tråd med barnehagens samfunnsmandat
    • kritisk reflektere og analysere over hvordan egen lederrolle påvirker samarbeidsprosesser i og utenfor organisasjonen

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • anvende og har innsikt i forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av egen lederrolle og barnehagens virksomhet
    • lede og utvikle barnehagen som en lærende organisasjon
    • vise innsikt i hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger føringer for lederrollen og barnehagens virksomhet
    • reflektere over balansen mellom målstyrt pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom å ta hensyn til egne behov og være andreorientert
  • Innhold

    • Utvikling av egen lederrolle og kommunikasjonsbevissthet
    • Organisasjonsforståelse
    • Ledelse av læringsprosesser
    • Utviklings- og endringsarbeid
    • Veiledning, og ulike metoder og verktøy for refleksjon
    • Barnehagen som lærende organisasjon
    • Profesjonsutvikling og profesjonsetikk
    • Overordnede lover, styringsdokument og rammebetingelser
    • Samarbeid med foresatte og eksterne instanser

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

    Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, turer og ekskursjoner, forelesninger og veiledning. Studentene skal arbeide med et prosjektarbeid gjennom semesteret som danner grunnlag for avsluttende vurdering, semesteroppgave.

    Praksis

    Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

    Fordeling av praksisperiodene

    Sjette semester: 15 dager på eget arbeidssted, veiledet og vurdert av faglærer, i samarbeid med mentor (samtalepartner i barnehagen). Dagene fordeles i utgangspunktet med 3 dager i fem uker og kombineres med ordinære samlinger og knyttes opp mot arbeidskravet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.

    Arbeidskrav

    • Individuell prosjektskisse, omfang 1200 ord (+/- 10 %), som tematiserer endrings- og utviklingsarbeid i egen barnehage. Notatet utarbeides i samarbeid med kollegaer på arbeidsplassen. Skissen presenteres for studiegruppen som gir respons til skissen, før den sendes til faglærer for godkjenning. Den individuelle prosjektskissen danner grunnlag for semesteroppgaven.

    Formålet er å forberede endrings- og utviklingsarbeid i egen barnehage og øve på samarbeid og ledelse.

    Obligatoriske aktiviteter med krav til aktiv deltakelse og medstudentvurderinger

    Analysere organisasjonsstruktur og -kultur

    • A) Individuelt notat, 800 ord (+/- 10 %) som deles i studiegruppen. Beskrivelse og analyse av organisasjonsstrukturen og organisasjonskulturen i egen barnehage.
    • B) Studiegruppen deler notatene med hverandre og analyserer de organisasjonsteoretiske perspektivene på tvers av barnehagene.
    • C) På bakgrunn av prosessen (A-B) over forbereder studiegruppen en muntlig presentasjon som holdes i seminargruppen, varighet 15-20 minutter.

    Formålet med aktiviteten er å øke bevisstheten og evnen til å reflektere over ulike organisasjonsteoretiske perspektiver, samt skriftlig og muntlig formidling. Studentene skal øve på å vurdere hverandres skriftlige tekster og muntlige fremføringer.

    Gjennomføre og dokumentere en veilednings- og refleksjonsprosess på egen arbeidsplass

    • A) Gjennomføre minimum tre veiledningsøkter hvor ulike verktøy/metoder benyttes. Prosessen dokumenteres underveis.
    • B) Med utgangspunkt i dokumentasjonene forbereder studenten en presentasjon med et metaperspektiv på egen lederrolle i veiledningsprosessen. Presentasjonene holdes i studiegruppene og hver student gir respons til medstudenter.

    Formålet med aktivitetene er å øve på veiledningsferdigheter, reflektere over egen og andres lederrolle og trene på å gi tilbakemelding.

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    • Deltakelse i praksisseminar i forkant av praksisperioden
    • Deltakelse i praksisseminar i etterkant av praksisperioden

    Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning.

    • Deltakelse på temadager barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV2)

    Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisning

    Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, med kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer.

    Krav til aktivt arbeidsforhold i minimum 40 prosent stilling gjennom studietiden

    Se programplanen for utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav til tilstedeværelse i undervisningen og krav til aktivt arbeidsforhold.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell semesteroppgave, omfang 3000 ord, (+/- 10 prosent). Prosjektrapport hvor erfaringer fra prosjektarbeidet belyses i et teoretisk perspektiv.

    Ny/utsatt eksamen Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tilgjengelig så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.