Programplaner og emneplaner - Student
BLD3200 Ledelse, samarbeid og utvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Management, Cooperation and Development
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Digital kompetanse for lærere er et skolerelevant fag som tilbys lærerstudenter eller som videreutdanning av lærere.
Digital kompetanse er en av de grunnleggende ferdighetene som skal integreres i alle fag og på alle nivåer i grunnskolen. Digitale verktøy er pedagogiske hjelpemidler i lærernes daglige arbeid med planlegging, administrasjon, undervisning og evaluering.
Det blir lagt vekt på å gi innføring i grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale verktøy og problemstillinger som kan gi perspektiver på muligheter og begrensinger ved integrering av slike verktøy i skolen. Studentene skal oppnå fortrolighet med bruk av datamaskinen og de vanligste brukerprogrammene, samt Internett. Programmet gir en innføring i pedagogisk bruk av IKT med vekt på nye didaktiske arbeidsformer, aktuelt teknisk utstyr og teknologiens plass i skole, barnehage, samfunn og arbeidsliv.
Læringsutbytte
Ingen forkunnskapskrav.
Innhold
Muntlig eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- forståelse for hva digital kompetanse innebærer for skole og læring
- inngående kunnskap om didaktisk bruk av digitale verktøy i skolen
- kunnskap om teorier om arbeids- og læringsformer ved bruk av IKT
- kunnskap om digital dømmekraft, så som personvern, opphavsrett, kildekritikk og nettvett i skolen
- kunnskap om etiske og kulturelle problemstillinger relatert til IKT i skolen
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke digitale verktøy i eget administrativt arbeid
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med digitale verktøy
- utvikle og bruke forskjellige arbeidsmåter med IKT som fremmer elevers læring
- ta i bruk digitale verktøy for tilpasset opplæring
- være rollemodell ved bruk av IKT
Generell kompetanse
Studenten
- kan ta ansvar for egen læring, gjennom å ta seg fram der lærestoff ikke er ferdig tilrettelagt
- kan bruke digitale verktøy som grunnleggende ferdighet og i samspill med andre grunnleggende ferdigheter
- har reflekterte holdninger til pedagogisk bruk av IKT
- har reflekterte holdninger til teknologiens betydning for sosiale skiller i skole og samfunn
- kjenner til de metode- og rolleendringene som IKT medfører i skole og opplæring
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studiet er nettbasert og basert på egenaktivitet fra studentene. Det tilbys innføringsmateriale i form av korte tekster og instruksjonsvideoer i ferdighetsorienterte emner. Teoretiske emner blir presentert med innledende tekster med tilhørende pensumlitteratur. Til hver modul vil det bli gitt praktiske og/eller teoretiske øvingsoppgaver som skal leveres individuelt. Noen av disse oppgavene inngår i arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
En innleveringsoppgave for hver modul:
- Modul 1 - skriftlig oppgave (2000-3000 ord). Fagartikkel om IKT og læring.
- Modul 2 - undervisningsopplegg og rapport med begrunnelse for bruk av digitale verktøy (1500-2000 ord). Undervisningsopplegget skal gjøre bruk av digitale tekster og presentasjoner.
- Modul 3 - undervisningsopplegg og rapport med begrunnelse for bruk av digitale verktøy (1500-2000 ord). Undervisningsopplegget skal inneholde lyd, bilde eller video og være forankret i LK06.
- Modul 4 - undervisningsopplegg, rapport med begrunnelse for bruk av digitale verktøy (1500-2000 ord). Undervisningsopplegget skal omfatte wiki, blogg eller sosiale medier.
- Modul 5 - instruksjonsvideo om bruk av et valgt program som støtter digital tallbehandling og refleksjonsnotat (1500-2000 ord).
- Modul 6 - Vurdering av 2 digitale læringsressurser (ca. 2000 ord)
Studenter som har gjennomført arbeider som tilsvarer arbeidskravene i tidligere lærerutdanning har anledning til å søke om fritak fra de aktuelle arbeidskravene, jf. lov om universiteter og høgskoler § 3-5 (2).
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er) som oppgis ved studiestart. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til -Godkjent- eller -Ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -Ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Dette gjelder også studenter som kan dokumentere sykdom ved fristens utløp. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, og som ikke kan dokumentere sykdom, får ingen nye forsøk.
Hjelpemidler ved eksamen
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Det avlegges avsluttende eksamen etter ett semester for studenter som tar dette emnet på heltid. For deltidsstudenter avlegges avsluttende eksamen etter to semester.
Avsluttende vurdering etter seks moduler er en individuell muntlig/praktisk eksamen på inntil 45 minutter med en forberedelsestid på to virkedager. Studenten forbereder en presentasjon av et tildelt emne. I tillegg eksamineres studenten i to praktiske emner i bruk av digitale verktøy som velges ved trekking under muntlig eksamen.
Rettigheter og plikter ved eksamen
Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.
Vurderingsuttrykk
Ingen hjelpemidler tillatte.
Sensorordning
Gradert skala A-F.
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.