EPN-V2

BLD3200 Management, Cooperation and Development Course description

Course name in Norwegian
Ledelse, samarbeid og utvikling
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Course history

Introduction

Barnehagesektoren har i dag stort mangfold i eierskap, størrelse, organisering, personal- og barnegrupper. Dette mangfoldet stiller ulike krav til ledelsen i barnehagen. Kunnskapsområdet vektlegger den pedagogiske lederrollen og tar opp ledelse, samarbeid og utvikling. Ledelse inkluderer pedagogisk ledelse, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsarbeid. Pedagogisk ledelse innbefatter lærings- og utviklingsprosesser i personalgruppen og i barnegruppen i samarbeid med personalet. Samarbeid omfatter også møter med foresatte og eksterne instanser.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om barnehagen som organisasjon, personalledelse samt samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
  • har kunnskap om pedagogisk ledelse, ledelse av barnegrupper og personalet
  • har kunnskap om ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen med vekt på veiledning og pedagogisk dokumentasjon for refleksjonsprosesser
  • har kunnskap om yrkesetiske problemstillinger forbundet med lederrollen

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig og i samarbeid med andre planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere det daglige pedagogiske arbeidet
  • kan selvstendig lede veilednings- og samarbeidsprosesser i pedagogisk arbeid og i utviklingsarbeid
  • kan velge egnede tilnærminger og metoder i arbeidet med utviklings, endring- og læringsprosesser
  • kan lede faglige prosesser for å utvikle barnehagen som lærende organisasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan selvstendig formidle faglig kunnskap til personalet, foresatte og eksterne parter som er forankret i relevant forskning og barnehagens samfunnsmandat
  • har innsikt i hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammene for og innvirker på ledelse, endring- og utviklingsarbeid og gjennom dette å bidra til god praksis
  • kan kritisk vurdere betydningen av relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
  • har evne til å reflektere etisk over egen lederrolle, barnehagens rolle i samfunnet og organisasjonens balanse mellom tillit og kontroll

Content

I emnet drøftes følgende tema:

  • Organisasjonskunnskap.
  • Ledelse av personalgrupper.
  • Utviklings- og fornyingsarbeid i barnehagen.
  • Veiledning.
  • Dokumentasjon for refleksjon.
  • Konfliktstyring og konflikthåndtering.
  • Samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartner.
  • Kunnskap om utfordringer i førstegangsledelse.
  • Profesjonsutvikling med vekt på mestring av barnehagelærerrollen.
  • Profesjonsforståelse.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer i studiet er

  • forelesninger
  • ferdighetstrening i mindre grupper
  • individuelt arbeid
  • seminarer

Til emnet ligger temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 2 (RPP2) som bygger på RPP1 i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet og temadagen Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV 2) som bygger på BIV 1 i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk.

Veiledet praksisopplæring

Praksisopplæring i sjette semester er 20 dager på eget arbeidssted: Lederpraksis fordelt over fem uker, hvorav fire dager i barnehagen og én dag på høgskolen per uke

For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) kull 2015-2018.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Et gruppeframlegg (om lag 20 minutter) knyttet til veilednings- og ledererfaringer i praksis fra barnehage.
  • Skriftlig individuelt refleksjonsnotat knyttet til praksisperioden (1200 ord +/- ti prosent). Studenter som ennå ikke har gjennomført praksisperioden i sjette semester vil få alternative arbeidskrav.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

  • Temadag Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV2).
  • Temadag Refleksjon, profesjon, praksis 2 (RPP2).
  • Ferdighetstrening i mindre grupper - se undervisningsplanen.

Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon.

Assessment

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave (3000 ord +/- ti prosent). Oppgaven vurderes av intern og ekstern sensor.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

PensumlisteOrganisasjonskunnskap (160 sider)

Larsen, A. K. og Slåtten, M. (2014). Nye tider - nye barnehageorganisasjoner . Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 1-8 og kapittel 13. (160 s.).

Ledelse av personalgrupper (120 sider)

Slåtten, M. V. (2013): Å lede en organisasjon med skjev kjønnssammensetning blant personalet. I: E. Skogen (red.): Å være leder i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 2 (14 s.).

Lafton, T. (2016) Nye blikk på distribuert ledelse. Når menneskelige og ikke-menneskelige aktører veves sammen i barnehagens ledelsespraksiser.. I: L. T. Grindheim, T. Kruger, P. E. Leirhaug, D. Wilson (red.)Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser . Bergen: Fagbokforlaget

Haugen, R. og E. Skogen (2013): Trivsel, stress og jobbtilfredshet. I: E. Skogen (red.): Å være leder i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 7 (28 s.).

Skogen, E. (2013). Ledelse i barnehagen I: Skogen, E. (red.) Å være leder i barnehagen Bergen: Fagbokforlaget. (27 s.)

Aasen, W. (2014): Vilkår for utvikling av en lærende barnehage - teamledelse og teamlæring i barnehage. I: S. Mørreaunet, K. Å. Gotvassli, K. H. Moen og E. Skogen (red.): Ledelse av en lærende barnehage. Bergen: Fagbokforlaget. Artikkel 11 (20 s.).

Gotvassli, K.-Å. og Skogen, E. (2014): Motivasjon og mestring i en lærende barnehage. I: S. Mørreaunet, K. Å. Gotvassli, K. H. Moen og E. Skogen (red.): Ledelse av en lærende barnehage . Bergen: Fagbokforlaget. Artikkel 11 (29 s.).

Utviklings- og fornyingsarbeid i barnehagen (224 sider)

Larsen, A. K. og Slåtten, M. (2014): Nye tider - nye barnehageorganisasjoner. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitler 9-12. (85 s.).

Bøe, og Thoresen, M. (2012): Å skape og studere endring. 100 sider. Bergen: Fagbokforlaget

Lafton, T. og E. Skogen (2014): Ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid i en lærende barnehage. I: i "Ledelse av en lærende barnehage". I: S. Mørreaunet, K. Å. Gotvassli, K. H. Moen og E. Skogen (red.):Ledelse av en lærende barnehage. Bergen: Fagbokforlaget. Artikkel 10 (20 s.).

Dons, C. F. og S. Mørreaunet (2014): Om å lede aksjoner i en lærende barnehage. I: S. Mørreaunet, K. Å. Gotvassli, K. H. Moen og E. Skogen (red.): Ledelse av en lærende barnehage. Bergen: Fagbokforlaget. Artikkel 9 (21 s.).

Mostad, V., T. Skandsen, J.I. Wærness og Y. Lindvig (2013): Entusiasme for endring i barnehagen. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kapittel 5, 6, 7 og 8 (98 s.).

Kunnskap om utfordringer i førstegangsledelse (180 sider)

Haaland, F. og Dale, F. (2005). På randen av ledelse. Gyldendal Akademisk: Oslo. (180 s).

Konfliktstyring og konflikthåndtering

Lundestad, M. (2013): Konflikter i personalgrupper i barnehager. I: E. Skogen (red.): Å være leder i barnehagen . Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 6 (28 s.).

Profesjonsutvikling med vekt på mestring av barnehagelærerrollen (26 sider)

Lundestad, M. (2013) Barnehagen som arbeidsplass - å vare som pedagog og leder " Bergen; Fagbokforlaget kap. 1, 2, 3, 4 og 8.

Profesjonsetikk (34 sider)

Aune, Helga (2012): Opplæringslovens og barnehagelovens formålsbestemmelser. Utdanning, likestilling og stereotype kjønnsroller. I Jakhelln og Welstad (red.) Utdanningsrettslige emner. Oslo: Cappelen Damm Forlag (17 sider)

Foss, V. og Børhaug, K. (2014). Barnehageleiing i ein endra politisk kontekst . I Eilifsen, M. og Dysvik, A. (red.): Barnehagelederen - en samling av erfaringsbasert teori (s. 176 - 193). Oslo: Universitetsforlaget. (17 s.)

Veiledning (53 sider)

Larsen, A. S. : Mentorvirksomhet og kollektive læringsprosesser. I: Karlsen, T. J. (red.) Veiledning under nye vilkår. (15 s.)

Sträng, R. 'Handledning för utveckling och förändring.' I: Karlsen, T. J. (red.) Veiledning under nye vilkår. Oslo: Gyldendal, (12 s.)

Mørreaunet, S. (2014): Ledelse av veiledning i en lærende barnehage. I: S. Mørreaunet, K. Å. Gotvassli, K. H. Moen og E. Skogen (red.): Ledelse av en lærende barnehage. Bergen: Fagbokforlaget. Artikkel 7 (26 s.).

Dokumentasjon for refleksjon (86 sider)

Lafton, T. (2014) Når nettbrett dokumenterer barnehagens innhold. I S. Brostrøm, T. Lafton og M.A. Letnes(2014): Barnehagedidaktikk. Bergen: Fagbokforlaget. S. 102-118 (16 s.)

Kolle, T., Larsen, A.S. og Ulla, B. (2010). Pedagogisk dokumentasjon - Inspirasjoner til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitlene 3, 4, 5 (s. 35-77) og 7 (s. 95-109). (56 s.).

Samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere (98 sider)

Larsen, A. K. og M. V. Slåtten (2015): Kommunens virksomhet og myndighet. I: En bok om oppvekst. Samfunnsfag for barnehagelærere . Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 19 (11 sider).

Larsen, A. K. og M. V. Slåtten (2015): Barnehagelærerprofesjonen i samfunnet. I: En bok om oppvekst. Samfunnsfag for barnehagelærere . Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 20 (13 sider).

Hoås Moen, K. og Svendsen, A. (2014) : Det offentlige hjelpeapparatets organisering, oppgaver og saksbehandling. I: Sjøvik, P. (2014) (x utg.); En barnehage for alle . Oslo: Universitetsforlaget. (20 s.).

Mørland, B. (2014) : Barnehagen - en del av det profesjonelle støtte- og hjelpeapparatet. I: Sjøvik, P. (2014) (x utg.); En barnehage for alle . Oslo: Universitetsforlaget. (18 s.)

Trondsen Sagdahl, L. (2014): En familie i møte med det profesjonelle hjelpeapparatet. I: Sjøvik, P. (2014) (x utg.); En barnehage for alle . Oslo: Universitetsforlaget. (17 s.)

Totalt: 1050 sider.

(Pensumliste ajour: 20. april 2017)