Programplaner og emneplaner - Student
BLD3100 Arts, Culture and Creativity Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst, kultur og kreativitet
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Arbeids- og undervisningsformer i studiet er:
- Forelesninger
- Ferdighetstrening i mindre grupper
- Individuelt arbeid
- Seminarer
Til emnet ligger også temadagen Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV2) som bygger på BIV 1 i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk.
Veiledet praksisstudier
Praksisstudiet i sjette semester er veiledet og består av 25 dager obligatorisk praksisstudier med fokus på ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid.
Ved fravær fra praksisperioden, se nærmere informasjon i retningslinjer for praksis, som du finner på nettsiden, praksis for barnehagelærerutdanningen.I heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden finner du mer informasjon om praksisoppgaven.
For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Learning outcomes
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
- Skriftlig individuelt refleksjonsnotat knyttet til praksisperioden (1200 ord +/- 10%). Studenter som ennå ikke har gjennomført praksisperioden i sjette semester vil få alternative arbeidskrav.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
- Temadag Refleksjon, profesjon og praksis 3, (RPP3), krav om 100 prosent deltakelse
- Temadager og undervisningsøkter om Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV 2), krav om 100 prosent deltakelse
- Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering, krav om 100 prosent deltakelse
- Deltakelse i seminar INTER1300
- I tillegg kreves 80 % deltagelse i seminarer, ferdighetstrening og arbeid i grupper - se undervisningsplanen
Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Content
Ingen formelle krav til tidligere utdanning, men emnet baserer seg på at studentene har grunnleggende kunnskap om katalogisering og formater for bibliografiske beskrivelser (primært MARC). Studenter uten grunnleggende forkunnskap anbefales å først gjennomføre emnet VBINF6100 Grunnleggende metadata.
Teaching and learning methods
Eksamen er en individuell skriftlig, semesteroppgave (3000 ord +/- 10 %).
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Course requirements
Vurdering i emnet er en semesteroppgave i gruppe. Gruppene skal skrive en rapport som dokumenterer og diskuterer problemstillinger og erfaring relatert til utvikling og resultat. Anbefalt omfang på rapport er 4-5 sider (1600-2000 ord).
En gruppe kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Assessment
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Permitted exam materials and equipment
I emnet drøftes følgende tema:
- Førstegangsledelse
- Ledelse av personalgrupper, barn og barnehage
- Organisasjonskunnskap
- Utviklings- og fornyingsarbeid i barnehagen
- Veiledning
- Dokumentasjon for refleksjon
- Konfliktstyring og konflikthåndtering
- Profesjonsutvikling med vekt på mestring av barnehagelærerrollen
- Samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
Grading scale
Del 1: Det gis en individuell, gradert karakter etter skala fra A-E for bestått og F for ikke bestått.. Karakteren i del 1 teller 60 prosent av samlet karakter.
Del 2: Det gis en individuell karakter, gradert karakter etter skala fra A-E for bestått og F for ikke beståttgradert. Karakteren i del 2 teller 40 prosent av samlet karakter.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.