EPN-V2

BLD3100 Arts, Culture and Creativity Course description

Course name in Norwegian
Kunst, kultur og kreativitet
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Arbeids- og undervisningsformer i studiet er:

  • Forelesninger
  • Ferdighetstrening i mindre grupper
  • Individuelt arbeid
  • Seminarer

Til emnet ligger også temadagen Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV2) som bygger på BIV 1 i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk.

Veiledet praksisstudier

Praksisstudiet i sjette semester er veiledet og består av 25 dager obligatorisk praksisstudier med fokus på ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid.

Ved fravær fra praksisperioden, se nærmere informasjon i retningslinjer for praksis, som du finner på nettsiden, praksis for barnehagelærerutdanningen.I heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden finner du mer informasjon om praksisoppgaven.

For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Learning outcomes

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

  • Skriftlig individuelt refleksjonsnotat knyttet til praksisperioden (1200 ord +/- 10%). Studenter som ennå ikke har gjennomført praksisperioden i sjette semester vil få alternative arbeidskrav.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

  • Temadag Refleksjon, profesjon og praksis 3, (RPP3), krav om 100 prosent deltakelse
  • Temadager og undervisningsøkter om Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV 2), krav om 100 prosent deltakelse
  • Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering, krav om 100 prosent deltakelse
  • Deltakelse i seminar INTER1300
  • I tillegg kreves 80 % deltagelse i seminarer, ferdighetstrening og arbeid i grupper - se undervisningsplanen

Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Content

Ingen formelle krav til tidligere utdanning, men emnet baserer seg på at studentene har grunnleggende kunnskap om katalogisering og formater for bibliografiske beskrivelser (primært MARC). Studenter uten grunnleggende forkunnskap anbefales å først gjennomføre emnet VBINF6100 Grunnleggende metadata.

Teaching and learning methods

Eksamen er en individuell skriftlig, semesteroppgave (3000 ord +/- 10 %).

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Course requirements

Vurdering i emnet er en semesteroppgave i gruppe. Gruppene skal skrive en rapport som dokumenterer og diskuterer problemstillinger og erfaring relatert til utvikling og resultat. Anbefalt omfang på rapport er 4-5 sider (1600-2000 ord).

En gruppe kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Assessment

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Permitted exam materials and equipment

I emnet drøftes følgende tema:

  • Førstegangsledelse
  • Ledelse av personalgrupper, barn og barnehage
  • Organisasjonskunnskap
  • Utviklings- og fornyingsarbeid i barnehagen
  • Veiledning
  • Dokumentasjon for refleksjon
  • Konfliktstyring og konflikthåndtering
  • Profesjonsutvikling med vekt på mestring av barnehagelærerrollen
  • Samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere

Grading scale

Del 1: Det gis en individuell, gradert karakter etter skala fra A-E for bestått og F for ikke bestått.. Karakteren i del 1 teller 60 prosent av samlet karakter.

Del 2: Det gis en individuell karakter, gradert karakter etter skala fra A-E for bestått og F for ikke beståttgradert. Karakteren i del 2 teller 40 prosent av samlet karakter.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.