Programplaner og emneplaner - Student
BLD3100 Arts, Culture and Creativity Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst, kultur og kreativitet
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet
Kunnskapsområdet kvalifiserer studenten til å få en særlig forståelse for kunstfagene og hvordan kunstfagene skal integreres i barnehagens arbeidsmåter. Bybarnehagen er en viktig arena for et mangfold av kunstneriske og kulturelle uttrykk. Kunstfaglige kunnskaper og erfaringer kan bidra til likeverd, mangfold og inkludering gjennom dialog, samhandling og lekende nærvær i barnehagens hverdag. Emnet skal styrke studentens praktisk-estetiske ferdigheter, oppmerksomhet og refleksjon.
Barn er selv kulturskapere i samspill med omgivelsene - de skaper, gjenskaper og fornyer kulturen. Undervisningen er profesjonsrettet og kvalifiserer studenten til å arbeide med ledelse av barn og voksne i møter med kunst- og kulturuttrykk med et særlig fokus på de yngste barns opplevelses- og uttrykksmåter.
Bærekraftig utvikling er en viktig del av barnehagen og et bidrag til fremtidsrettede forståelser og nytenkning i samfunnet. I kunnskapsområdet tilegner studenten seg innsikt og kunnskaper i å skape barnehagemiljøer som inviterer til selvstendighet, utforsking og kreativitet.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskaper om barns skapende prosesser knyttet til lek og kunstneriske uttrykksmåter
- kunnskaper om barns kroppslige, verbale og materielle uttrykksformer
- kunnskaper om barns musikalitet og musikalske uttrykksmåter
- kunnskaper om barns billedskaping, formgivende og romlige uttrykksmåter
- nyansert og fordypet kunnskap om ulike dokumentasjonsformer i barnehagen
- kunnskap om samiske barns kulturuttrykk
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende didaktisk kunnskap i ledelse av kunstneriske og estetiske prosesser med barn og voksne
- kan ta i bruk kunstfagenes ulike redskaper, teknikker og uttrykksformer.
- evner å formidle kunst- og kulturuttrykk
- kan skape miljøer som inviterer til estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek.
- kan samspille med barnas uttrykksmåter
- kan lede og veilede barnehagens personale i arbeid med kunst, kultur og kreativitet
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for kulturens mangfold og uttrykksformer i arbeid med barn
- kan reflektere over sin egen betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns lek, eksperimentering, utforskning og uttrykk
- kan ta i bruk kulturarenaer i pedagogisk arbeid med kunst og kultur
- kan legge til rette for og anvende ulike dokumentasjonsformer i det pedagogiske arbeidet
Content
Innholdet i emnet er organisert i følgende tre hovedtemaer:
1. Barns skapende lek
- Lek og improvisasjon
- Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk i alderen 0-6 år
- Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og voksne
- Skapende og inspirerende miljøer inne og ute
2. Utforskning
- Utforskning av materialer, redskaper, teknikker, instrumenter, arbeidsmåter og kunstfaglige begreper
- Egne skapende uttrykksformer
3. Kunst og kultur
- Nasjonale og internasjonale kunst og kulturuttrykk
- Digitale og andre samtidsaktuelle medier
Teaching and learning methods
Studentaktive undervisningsformer anvendes for å styrke studentens praktiske ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Gjennom estetiske og musiske læringsprosesser, formidling og egen utprøving, får studenten mulighet til å utvikle kunnskap og faglig trygghet som leder og rollemodell. Det legges vekt på at digitale medier tas i bruk på kreative og reflekterende måter. Aktiv bruk av Fronter inngår som en del av studiet.
Arbeidsmåtene vil omfatte praktisk skapende arbeid, forelesninger, seminarer, gruppeoppgaver, gruppeframlegg, loggføring, verkstedarbeider og ekskursjoner.
I praksisperioden vektlegges observasjon, undring og deltakelse i både planlagte prosesser og spontane situasjoner i barnehagehverdagen.
Til emnet ligger også temadagen Refleksjon, profesjon, praksis I (RPP I) som videreføres i emnet ledelse, samarbeid, utvikling (RPPII).
Veiledet praksisopplæring
Veiledet praksisopplæring er en integrert del av kunnskapsområdet. Praksisopplæringen er organisert med praksis i barnehagen og seminarer på campus.
Mer informasjon om praksisstudier finnes i programplanen, "Retningslinjer for praksis" og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
- En individuell skriftlig oppgave i drama knyttet til sentrale begreper og teorier, omfang 1500 ord pluss minus 10 prosent
- En individuelt skriftlig oppgave i musikk knyttet til sentrale begreper og teorier, omfang 1000 ord pluss minus 10 prosent knyttet til sentrale begreper og teorier.
- Praktisk individuelt framlegg i musikk med utgangspunkt i ledelse, instruksjon og samspill
- Gruppeoppgave i forming som består av et praktisk oppdrag som danner grunnlag for et muntlig fremlegg på 10 minutter, etterfulgt av 10 minutter respons/diskusjon i klassen. Hver gruppe skal også levere inn et skriftlig notat, med foto/illustrasjoner, på minimum 500 ord +/- 10%. Notatet skal være knyttet opp mot pensum og/eller undervisning, og ta i bruk minimum 3 kilder fra pensum i forming.
- Presentasjoner i grupper for klassen (en dag) - pedagogisk dokumentasjon knyttet til praksiserfaringer og pedagogisk leders ansvar for arbeid med kunst, kultur og kreativitet i barnehagen. Gruppene skal også være responsgrupper. Dette forutsetter at studentene deltar på hele fremleggsdagen.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
- Deltakelse i fremleggelsesdagen hvor arbeidskravet legges fram
- Temadagen Refleksjon, profesjon, praksis I (RPPI)
- Deltakelse i praksisforberedelse
- Deltakelse i praksisoppsummering
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).
Assessment
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret og består av følgende deler:
Del 1, Praktisk kunstnerisk presentasjon:
- Praktisk kunstnerisk presentasjon i gruppe à 10 minutter, med fokus på musikalske uttrykksmåter.
- Praktisk kunstnerisk presentasjon i gruppe à 10 minutter, med fokus på formgivende uttrykksmåter.
- Praktisk kunstnerisk presentasjon i gruppe à 10 minutter, med fokus på dramatiske uttrykksmåter.
Del 2, praktisk pedagogisk eksamen:
- En praktisk pedagogisk eksamen i gruppe på 30 minutter (4-6 studenter i hver gruppe). Gruppen knytter ferdigheter og kunnskaper de har tilegnet seg i løpet av emnet, erfaringer fra praksisopplæringen og eksamen i del 1 til et selvvalgt tema for presentasjonen med relevans for barnehagen og fokus på kunstpedagogisk arbeid med barn. Tema skal godkjennes av lærerteamet.
Det gis en samlet karakter for del 1 og del 2.
Del 1: Det benyttes én intern og én ekstern sensor i de praktisk kunstneriske delene. Det gis en individuell, gradert karakter (A-F). Karakteren i del 1 teller 60 prosent av samlet karakter.
Del 2: Det benyttes tre interne sensorer på praktisk pedagogisk eksamen. Det gis en individuell karakter, gradert (A-F). Karakteren i del 2 teller 40 prosent av samlet karakter.
Begge eksamensdeler må gjennomføres for at samlet karakter skal kunne gis. De to eksamensdelene er selvstendige deler, slik at evt. ikke bestått på én av eksamensdelene resulterer i at kandidaten avlegger ny eksamen i denne delen.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe gjennomføres individuell eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Grading scale
Del 1: Det gis en individuell, gradert karakter (A-F). Karakteren i del 1 teller 60 prosent av samlet karakter.
Del 2: Det gis en individuell karakter, gradert (A-F). Karakteren i del 2 teller 40 prosent av samlet karakter.
Examiners
Del 1: Det benyttes én intern og én ekstern sensor i de praktisk kunstneriske delene.
Del 2: Det benyttes tre interne sensorer på praktisk pedagogisk eksamen.