EPN-V2

BLD2200 Språk, tekst og matematikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Language, Text and Mathematics
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Innenfor dette kunnskapsområdet skal studenten tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til språk, tekst og matematikk. Studentene skal lære om barns matematiske og språklige utvikling, utvikling av dialogiske ferdigheter, barnelitteratur, barns medie- og tekstkultur, deres språklige uttrykk, meningsskaping, kreative undring og problemløsing. Overgangen barnehage/skole belyses også. Elementer ved språk, tekst og matematikk er til stede i barns lek og utforskning og framtrer gjennom et mangfold av kommunikasjonsformer og kroppslige uttrykk. Arbeid med språk, tekst og matematikk skal støtte opp om alle barns lek, læring og identitetsskaping i utviklingen av relasjoner og deltakelse i et demokrati.

Studenten skal i løpet av andre studieår få gjøre seg erfaringer med både foresatte, personale, og samarbeidspartnere, samt øve seg i å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle egen veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen. Studenten skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som læringsmiljø og danningsarena, og barnehagelærers rolle og ansvar for å gi barnet varierte erfaringer.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne dokumentere følgende læringsutbytter, definert som kunnskap, ferdigheter, generell kompetanse og ledelse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • barns matematiske utvikling og barns språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv
  • hvordan barn tilegner seg dialogferdigheter og hvordan de skaper mening med og uttrykker seg gjennom ulike tegnsystemer
  • skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer og sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner med særlig vekt på samisk fortellertradisjon
  • hvordan barns lek og deltakelse i hverdagsaktiviteter har betydning for deres språklige og matematiske utvikling
  • lekens og samtalens betydning for barns teksterfaringer, språk- og matematikkutvikling og hvordan språk og matematikk brukes som verktøy for utforsking og tenking
  • estetiske og kroppslige aspekter ved barns språklige og matematiske utvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige-, tekstlige- og matematiske utvikling i lys av barnehagens pedagogiske virksomhet
  • er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer barns aktive deltakelse, utvikling og danning
  • viser relasjonskompetanse og kan reflektere kritisk over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kolleger
  • kan skape et inkluderende og variert lekemiljø for matematisk og språklig utforsking, fortelling og høytlesing og sikre mangfold i barns tekstopplevelser og lesefellesskap, også i et flerkulturelt perspektiv
  • kan lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper
  • kan anvende digitale verktøy og medier i sitt pedagogiske arbeid med språk og matematikk i barnehagen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta aktivt og kritisk i samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk, samt drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
  • kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, tekstlige og matematiske erfaringer
  • er bevisst det språklige, litterære og matematiske lekemiljøets betydning for arbeid med danning, demokrati og likestilling
  • mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng

Innhold

Bestått/Ikke bestått.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer.

Gjennom hele emnet skal studentene arbeide med oppgaver knyttet til emneplanens tre innholdskomponenter. Oppgavene skal presenteres og bearbeides i studiegruppene og inngår i studentaktive arbeidsformer med medstudentrespons. Målet med oppgavene er å opparbeide økt handlingskompetanse, refleksjon og begrunnelser for valg, samt øke evne til muntlig og skriftlig erfaringsdeling.

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.

Praksis

Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

Fordeling av praksisperiodene:

3. semester: 20 dager ekstern veiledet praksis, vurdert av praksislærer tilknyttet OsloMet i samarbeid med faglærer. Dagene skal i utgangspunktet gjennomføres som 4 sammenhengende uker.

4. semester: 15 dager på eget arbeidssted veiledet og vurdert av faglærer i samarbeid med mentor (samtalepartner i barnehagen). Dagene skal i utgangspunktet gjennomføres tre dager i uken i fem uker og kombineres med ordinære studiesamlinger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om et utvalg av relevante vitenskapsteoretiske perspektiver på et avgrenset estetisk felt
  • kan analysere og vurdere de teoretiske og praktiske elementene i utprøvings- og forskningsprosessen
  • har kunnskap om og kan forholde seg kritisk til kildebruk og etiske vurderinger i utprøving, kreativ praksis og forskningsprosesser

Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende utvalgt vitenskapsteori og metodekunnskap som er relevant for et avgrenset estetisk fagfelt på en selvstendig måte
  • kan vurdere og drøfte forskningsmetodiske valg opp mot formål og problemstilling
  • kan vurdere og anvende ulike kilder og forskningsetiske normer knyttet til forskningsprosessen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med utvikling av en problemstilling i kombinasjon med ulike relevante metoder
  • kan anvende og formidle sine kunnskaper med forskningsmetodisk argumentasjon
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter på de estetiske fagfeltene for å bidra til nytenking og innovasjonsprosesser

Vurdering og eksamen

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og ulike studentaktive læringsformer. Studentene forventes å delta aktivt i undervisningen og i gruppearbeid utenfor undervisningen. 

Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, forelesninger og tematiske workshops. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform.

Studenten skal i emnet ha særlig fokus på å jobbe aktivt med et utvalg relevante forskningsmetoder som kan være relevante for sin fremtidige masteroppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å framstille seg for eksamen:

  • minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og seminarer

Vurderingsuttrykk

Individuell muntlig presentasjon på ca. 15 minutter av to ulike forskningsmetoder sett opp en selvvalgt problemstilling, med skriftlig refleksjonsmateriell.

Eksamen kan ikke påklages.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges