EPN-V2

BLD2200 Språk, tekst og matematikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Language, Text and Mathematics
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Godkjente arbeidskrav i: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN 1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for tjenesten(e) ved praksisstedet
  • har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
  • har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
  • har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
  • har kunnskap om brukere med varierte hjelpebehov
  • har kunnskap om i hvilken grad tilbudet bidrar til å styrke brukerens mestring og livssituasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter ved tjenesteytingen
  • kan redegjøre for hvordan brukerens selvbestemmelsesrett ivaretas
  • kan identifisere en brukers ressurser og interesser som har betydning for livskvaliteten
  • kan identifisere et omsorgs og/eller opplæringsbehov hos tjenestemottaker i samarbeid med praksislærer
  • deltar i omsorgs- og opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
  • kan vurdere nytte og effekt av omsorgs- eller opplæringstiltaket
  • deltar aktivt i faglige diskusjoner på praksisstedet

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse.
  • viser forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier

Innhold

;; ·;;;;;;;; Norskfaglige tema

  • Barns språkutvikling
  • Barnelitteratur og tekster for barn
  • Språklig og tekstlig mangfold

·;;;;;;;; Matematikkfaglige tema

  • Måling og sammenlikning
  • Tall og tallforståelse

·;;;;;;;; Tverrfaglige tema

  • Barns språklige, litterære og matematiske medskaping i sosialt samspill
  • Pedagogens rolle i arbeid med språk-, litteratur-, og matematikkmiljø i barnehagen
  • Observasjon og kartlegging

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Obligatoriske aktiviteter;; ; ;; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;;; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

  • Deltakelse i praksisseminarer i tilknytting til praksisperioden.;

Hensikten er at studentene skal være forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisningen. ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;;

;

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen;;

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, med kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.; ; ; ; ; ; ; ; ;

Utfyllende informasjon om arbeiskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for barnehagelærerutdanning, deltid.; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler, en skriftlig del og en muntlig del. Den skriftlige delen teller 50% og den muntlige delen teller 50%. Begge deler må være bestått for å få karakter.

Del 1) Individuell skriftlig semesteroppgave. Omfang 2000 ord +/- 10%.

Del 2) Individuell muntlig eksamen, varighet 20 minutter. En forberedt fremføring (ca. 10 minutter); etterfulgt av en muntlig høring der studenten besvarer spørsmål fra pensum (ca. 10 minutter).

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt. Ved første nye eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Hjelpemidler ved eksamen

Mappeeksamen, individuell

Mappekrav: Del 101 Vurdering av praksis Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

Ny og utsatt: Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt. Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;;

Del 1) , gradert skala A-F, teller 50;prosent

Del 2), gradert skala A-F,; teller 50;prosent

Sensorordning

Alle