Programplaner og emneplaner - Student
BLD2200 Språk, tekst og matematikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Language, Text and Mathematics
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Kunnskapsområdet skal gi studentene grunnleggende forståelse av hvordan språk, litteratur og matematikk kan brukes som kilder til opplevelse, lek, kommunikasjon, læring og danning. Studentene skal erverve innsikter og ferdigheter i barns kommunikative, språklige, matematiske og litterære kompetanse.
Progresjonskrav
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
-
Forkunnskapskrav
Emnet gir en innføring i de rettsområdene som er mest nærliggende for arkiv- og dokumentasjonsforvaltningsprofesjonen i Norge. Det gir også en innføring i grunnleggende rettskildelære og metode. Emnet har et særlig fokus på arkiv-, forvaltnings- og offentlighetslovverk, og arkivenes rolle i en transparent og forsvarlig forvaltning.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for barns muntlige språkutvikling, matematiske begrepsdanning og utforskning av symboler, skrift og digitale medier
- har kunnskap om et tekstlig mangfold, både skjønnlitteratur og sakprosa for barn på begge de norske målformene, i tillegg til samisk
- har kunnskap om barns tallutvikling, måling og regnestrategier, og har innsikt i hvordan denne kunnskapen kan anvendes i tilrettelegging av barnehagens læringsmiljø
- har kunnskap om lekens betydning for barns språk-, tekst- og matematikkforståelse, og om hva som påvirker disse områdene
Ferdigheter
Studenten
- har erfaringer med å gjennomføre tiltak for å skape et godt miljø for språk, tekst og matematikk og kan skape gode leke- og læringsmiljøer for språklig og matematisk utforskning
- kan drøfte og reflektere kritisk over verdien av observasjon, pedagogisk dokumentasjon og kartlegging
- kan legge til rette for gode språklige, litterære og matematiske samspill
- kan gi barn erfaring med ulike sjangre og formidle litteratur for barn i ulike aldersgrupper
- kan legge til rette for medvirkning og skapende prosesser i møte med språk, tekst og matematikk
- kan bruke fagspråk i kommunikasjon med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
Generell kompetanse
Studenten
- mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk), og kan bruke språket til å organisere, planlegge, dokumentere og evaluere barnehagens arbeid
- følger med på og forholder seg aktivt til aktuelle diskusjoner om språk, litteratur og matematikk i barnehagen
- behersker muntlig og skriftlig kommunikasjon- i en rekke situasjoner som er forbundet med arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen
-
Innhold
Emilie Marie Weiseth
-
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til rettskilder og juridisk metode
- har god oversikt over arkivloven med forskrifter
- har god oversikt over forvaltningsloven og eforvaltningsforskriften
- har grunnleggende kjennskap til offentlighetsloven
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende juridisk metode til å besvare relevante rettslige spørsmål
- kan innrette eget arbeid i samsvar med grunnleggende arkivrettslige plikter
Generell kompetanse
Studenten
- forstår forventninger til og begrensninger i profesjonsutøveres rettsanvendelse
- kan ta stilling til når det er nødvendig eller hensiktsmessig å overlate konkrete problemstillinger i eget arbeidet til en profesjonell jurist
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium, diskusjoner og øvingsoppgaver. All undervisning foregår ved fysisk oppmøte på campus.
-
Vurdering og eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- én individuell skriftlig oppgave til vurdering, med omfang mellom 1800 og 2200 ord, inkludert referanseliste.
Formålet med arbeidskravet er å trene opp generelle ferdigheter i bruk av juridisk metode og oppgaveteknikk, og bidra til dybdekunnskap om sentrale deler av pensum.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å kunne fremstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen i emnet er en skriftlig, individuell 4-timers skoleeksamen.
-
Vurderingsuttrykk
Lovdata Pro (eksamensmodus) vil være tilgjengelig under skoleeksamen.
Det er i tillegg tillatt å ta med lovsamling, utskrift eller særtrykk av lover, uten håndskrevne kommentarer. Håndskrevne henvisninger som gjelder nøytrale referanser til paragrafer, lover og dommer er tillatt (eksempel «se § 2»).
-
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.