EPN-V2

BLD2200 Språk, tekst og matematikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Language, Text and Mathematics
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Kunnskapsområdet skal gi studentene grunnleggende forståelse av hvordan språk, litteratur og matematikk kan brukes som kilder til opplevelse, lek, kommunikasjon, læring og danning. Studentene skal erverve innsikter og ferdigheter i barns kommunikative, språklige, matematiske og litterære kompetanse.

    Progresjonskrav

    Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

  • Forkunnskapskrav

    Emnet gir en innføring i de rettsområdene som er mest nærliggende for arkiv- og dokumentasjonsforvaltningsprofesjonen i Norge. Det gir også en innføring i grunnleggende rettskildelære og metode. Emnet har et særlig fokus på arkiv-, forvaltnings- og offentlighetslovverk, og arkivenes rolle i en transparent og forsvarlig forvaltning.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskaper

    Studenten

    • kan gjøre rede for barns muntlige språkutvikling, matematiske begrepsdanning og utforskning av symboler, skrift og digitale medier
    • har kunnskap om et tekstlig mangfold, både skjønnlitteratur og sakprosa for barn på begge de norske målformene, i tillegg til samisk
    • har kunnskap om barns tallutvikling, måling og regnestrategier, og har innsikt i hvordan denne kunnskapen kan anvendes i tilrettelegging av barnehagens læringsmiljø
    • har kunnskap om lekens betydning for barns språk-, tekst- og matematikkforståelse, og om hva som påvirker disse områdene

    Ferdigheter

    Studenten

    • har erfaringer med å gjennomføre tiltak for å skape et godt miljø for språk, tekst og matematikk og kan skape gode leke- og læringsmiljøer for språklig og matematisk utforskning
    • kan drøfte og reflektere kritisk over verdien av observasjon, pedagogisk dokumentasjon og kartlegging
    • kan legge til rette for gode språklige, litterære og matematiske samspill
    • kan gi barn erfaring med ulike sjangre og formidle litteratur for barn i ulike aldersgrupper
    • kan legge til rette for medvirkning og skapende prosesser i møte med språk, tekst og matematikk
    • kan bruke fagspråk i kommunikasjon med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere

    Generell kompetanse

    Studenten

    • mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk), og kan bruke språket til å organisere, planlegge, dokumentere og evaluere barnehagens arbeid
    • følger med på og forholder seg aktivt til aktuelle diskusjoner om språk, litteratur og matematikk i barnehagen
    • behersker muntlig og skriftlig kommunikasjon- i en rekke situasjoner som er forbundet med arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen
  • Innhold

    Emilie Marie Weiseth

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kjennskap til rettskilder og juridisk metode
    • har god oversikt over arkivloven med forskrifter
    • har god oversikt over forvaltningsloven og eforvaltningsforskriften
    • har grunnleggende kjennskap til offentlighetsloven

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende juridisk metode til å besvare relevante rettslige spørsmål
    • kan innrette eget arbeid i samsvar med grunnleggende arkivrettslige plikter

    Generell kompetanse

    Studenten

    • forstår forventninger til og begrensninger i profesjonsutøveres rettsanvendelse
    • kan ta stilling til når det er nødvendig eller hensiktsmessig å overlate konkrete problemstillinger i eget arbeidet til en profesjonell jurist
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium, diskusjoner og øvingsoppgaver. All undervisning foregår ved fysisk oppmøte på campus.

  • Vurdering og eksamen

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • én individuell skriftlig oppgave til vurdering, med omfang mellom 1800 og 2200 ord, inkludert referanseliste.

    Formålet med arbeidskravet er å trene opp generelle ferdigheter i bruk av juridisk metode og oppgaveteknikk, og bidra til dybdekunnskap om sentrale deler av pensum.

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å kunne fremstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Eksamen i emnet er en skriftlig, individuell 4-timers skoleeksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Lovdata Pro (eksamensmodus) vil være tilgjengelig under skoleeksamen.

    Det er i tillegg tillatt å ta med lovsamling, utskrift eller særtrykk av lover, uten håndskrevne kommentarer. Håndskrevne henvisninger som gjelder nøytrale referanser til paragrafer, lover og dommer er tillatt (eksempel «se § 2»).

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.