Programplaner og emneplaner - Student
BLD2200 Språk, tekst og matematikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Language, Text and Mathematics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Pensum
-
HØST 2017
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminar, ferdighetstrening i øvingspost, veiledet praksis, skriftlige oppgaver og selvstudium
Forkunnskapskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å påbegynne veiledet praksis i emnet:
- Praktisk prøve i sykepleiefaglige prosedyrer
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- Egenpresentasjon og vaktplan
- Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
- Deltakelse i to veiledninger, med tema hygiene og etikk
- Individuell skriftlig oppgave knyttet til sykepleieprosessen basert på studentens datasamling (vedlegg i oppgaven), ca. 1500 ord
Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.
Læringsutbytte
Vurderingsinnhold: LæringsutbytteneVurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskravSensorordning: Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolenVurderingsuttrykk: Bestått/Ikke beståttKrav om tilstedeværelse i veiledet praksis (90 %)
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle
Pensumliste
Pensum er på totalt ca. 1000 sider.
Akselsen, P. E. & Elstrøm, P. (2012). Smittevern i helsetjenesten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 20: MRSA og andre multiresistente bakterier s. 203-212]
Grimsbø, G. H. (2016). Digitale tjenester i pasientomsorgen. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie b. 1: Sykepleie: Fag og funksjon (3. utg., s. 311- 336). Oslo: Gyldendal akademisk.
Kristoffersen, N. J. (2016). Sykepleie: Kunnskapsgrunnlag og kompetanseutvikling. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie b. 1: Sykepleie: Fag og funksjon (3. utg., s. 139-191). Oslo: Gyldendal akademisk.
Kristoffersen, N. J. (2016). Sykepleierens ansvar og arbeidsområder i helsetjenesten. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie b. 1: Sykepleie: Fag og funksjon (3. utg., s. 193-265). Oslo: Gyldendal akademisk.
Lerdal, A. (2012). Forskningsartikkel eller fagartikkel? Tidsskriftet sykepleien, 100 (2), 72-73. doi: 10.4220/sykepleiens.2012.0018. Hentet fra: https://sykepleien.no/forskning/2012/02/forskningsartikkel-eller-fagartikkel
Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L. V. & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok . Oslo: Akribe.[Kapittel 1, 2 og 3]
Skaug, E.-A. (2016). Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon av sykepleie. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie b. 1: Sykepleie: Fag og funksjon (3. utg., s. 337-376). Oslo: Gyldendal akademisk.
Wyller, V. B. (2014). Frisk: Cellebiologi, anatomi og fysiologi (3. utg.). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk.[Kap. 23, Gamle]
Anbefalt pensum:
Folkehelseinstituttet. (2016). Håndhygiene: Nasjonal veileder (Smittevern 23/2016). Hentet frahttps://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/handhygieneveileren.pdf
Hauge, S. (2014). Sykepleie i sykehjem. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb, & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (2. utg., s. 265-280). Oslo: Gyldendal akademisk.[Fronter]
Hellesø, R. (2015). Pasientjournalen og prinsipper i journalføring. I E. K. Grov, & I. M. Holter (Red.),Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 (5. utg., s. 209-241). Oslo: Akribe.
Kirkevold, M. (2014). Gammel og syk. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb, & A. H. Ranhoff (Red.), Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (2. utg., s. 22-27). Oslo: Gyldendal akademisk.[Fronter]
Løviknes, R. & Struksnes, S. (2013). Indre motivasjon og ytre krav: Sykepleiestudenters utvikling av klinisk blikk. Nordisk Sygeplejeforskning, 3 (3), 163-175. Hentet frahttps://www.idunn.no/file/pdf/62525214/indre_motivasjon_og_ytre_kra
Nasjonalt folkehelseinstitutt. (2004). Isoleringsveilederen: Bruk av isolering av pasienter for å forebygge smittespredning i helseinstitusjoner (Smittevern 2004:9). Hentet fra https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/isolereringsveilederen.pdf
Norsk sykepleierforbund. (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler (rev. utg.). Hentet fra https://www.sykepleierforbundet.no/ikbViewer/Content/785285/NSF-263428-v1-YER-hefte_pdf.pdf
Nortvedt, P. (2016). Omtanke: En innføring i sykepleiens etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 1 - 4]
Romøren, T. I. (2014). Eldre, helse og hjelpebehov. I M. Kirkevold, K. Brodtkorb, & A. H. Ranhoff (Red.),Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (2. utg., s. 29-38). Oslo: Gyldendal akademisk.[Fronter]
Slettebø, Å. (2013). Sykepleie og etikk (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 4: Til pasientens beste]
VAR Healthcare. (udatert). Demens: Kommunikasjon i forbindelse med praktiske prosedyrer. Hentet 19. desember 2016 fra https://www.varnett.no/portal/procedure/7936/12
(Pensumliste ajour: 2016-12-20. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil. kk)
Innhold
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Vurdering av praktiske studier inklusive arbeidskrav
Arbeids- og undervisningsformer
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg innsikt i ansvar og oppgaver sykepleieren har i sykehjem og rehabiliteringsavdelinger. Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap med ulike intervensjonsformer. Emnet bygger på SPH3220 Sykepleie til kronisk syke og eldre i kommunehelsetjenesten.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav på sidemål som består av to komponenter: 1) Individuell digital fortelling på ca. to minutter som studenten skal vise fram for klassen og 2) En skriftlig tekst på sidemål omfang 500 ord +/- ti prosent.
- Nettseminar om matematikk i barnehagen, basert på individuelle observasjoner, pedagogisk refleksjon, og en forkunnskapstest.
- Individuell fagtekst om barns språk med utgangspunkt i en transkripsjon av en samtale omfang om lag to sider. Fagteksten skal ha et omfang på 1500 ord +/- ti prosent. Transkripsjonen skal leveres som vedlegg.
Mer informasjon om arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Studentene må ha deltatt i følgende aktiviteter før eksamen kan avlegges:
- Gruppeframlegg om barnelitteratur.
- To seminarer om barns språkutvikling.
- To seminarer i matematikk: Spillseminar og målingsseminar.
Ved dokumentert gyldig fravær kan studenten få et faglig alternativ etter avtale med faglærer. Ved behov kan faglærer ta saken opp med studieleder. Som gyldig fravær regnes egen og egne barns sykdom dokumentert med legeerklæring eller dokumentert fravær av andre velferdsgrunner.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell skriftlig semesteroppgave. Omfang 3300 ord +/- ti prosent.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatte.
Vurderingsuttrykk
Karakterskala:A-F.
Sensorordning
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- Egenpresentasjon og vaktplan
- Egenvurdering til midtvurdering og/eller avsluttende vurdering
- Tilstedeværelse ved forventningsmøte, midtveis- og avsluttende vurdering
- Deltakelse i to (2) gruppeveiledninger med lærer
- Individuell skriftlig plan for administrativ funksjon, 2000 ord +/- 10 %
- Individuell skriftlig plan og gjennomføring av undervisning og/eller veiledning til medstudenter og/eller medarbeidere, 1200 ord +/- 10 %
- Muntlig fremlegg av gjennomført fagutvikling
- Gruppeoppgave tilknyttet INTER1200*
- Deltakelse på en to dagers førstehjelpsøvelse**
- Deltakelse i workshop knyttet til nytenkning og innovasjonsprosesser***
Studenten gis tre muligheter til godkjenning av skriftlige arbeidskrav i løpet av praksisperioden.