Programplaner og emneplaner - Student
BLD1300 Nature, Health and Physical Activity Course description
- Course name in Norwegian
- Natur, helse og bevegelse
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, kollokviegrupper og selvstudium.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- barns kroppslige lek og læring, og om hvordan man kan skape rom for dette
- betydningen av friluftsliv og naturopplevelser
- fysiske fenomen, biologisk mangfold, organismer i barn sitt nærmiljø og;; sammenhengene i naturen;
- bærekraftig utvikling og hvordan barnehagen kan bidra til økt miljøbevissthet
- menneskekroppen, fysisk vekst og utvikling, motorikk
- helsefremmende arbeid og barns helse og livsmestring
- mat, maten sitt opphav, matlaging og måltid som pedagogisk ressurs
- nasjonale føringer for helsefremmende og forebyggende tiltak
- ;hvordan lede leke, -lærings og utforskingsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- utforske naturen og eksperimentere og reflektere over naturfaglige fenomener sammen med barn;
- velge og bruke materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og gjøre nytte av lokale naturressurser;
- legge til rette for god hygiene, fysisk aktivitet, hvile og varierte måltid i samsvar med nasjonale føringer;;
- skape og bruke ulike rom sammen med barn, vurdere risiko av lekemiljø og samtidig legge til rette for barns risikovurdering og mestring;
- orientere seg i og bruke nærmiljøets ulike muligheter for lek, utforskning og bevegelse sammen med barn
- lede utviklingsarbeid basert på refleksjoner over barnehagen som leke-, lærings- og danningsarena.
- bruke digitale verktøy i sitt pedagogisk arbeid med natur, helse og bevegelse i barnehagen.
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over ulike natursyn
- ivareta mangfoldet i barne- og foreldregruppen, ulike kulturelle perspektiv herunder samiske perspektiv.
- medvirke og inspirere barn i deres aktive utforskning.
- drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområdet.
- lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper
- kritisk vurdere sin egen pedagogiske ledelse og praksis
Content
Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk,;fokus;på;samspill og;de;yngste barna inngår i alle hovedområdene:;
- Identifisere lek- og læringsmiljøer i barnehagen og nærmiljøet, inkludert natur og urbane miljøer ut ifra muligheter for naturfaglig utforsking og allsidige bevegelsesutfordringer;
- Barns;fysiske vekst, utvikling og motorisk læring;;
- Kroppslig lek;;
- Biologisk mangfold, økologi og bærekraftig utvikling;
- Fysiske fenomener, teknologi og utforskende lek i barnehagen;
- Helse; fysisk aktivitet, kosthold og livsmestring
Teaching and learning methods
Vurderingsformen er en skriftlig, individuell tre dagers hjemmeeksamen.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.;
- Deltakelse i praksisseminarer i tilknytting til praksisperioden;;
Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisningen.;
;
Krav om aktiv tilstedeværelse i undervisningen;
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, med kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer.;
Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få;alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til aktiv tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.
Assessment
Gradert skala A-F.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tilgjengelig så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.