EPN-V2

BLD1300 Nature, Health and Physical Activity Course description

Course name in Norwegian
Natur, helse og bevegelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, kollokviegrupper og selvstudium.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • barns kroppslige lek og læring, og om hvordan man kan skape rom for dette
  • betydningen av friluftsliv og naturopplevelser
  • fysiske fenomen, biologisk mangfold, organismer i barn sitt nærmiljø og;; sammenhengene i naturen;
  • bærekraftig utvikling og hvordan barnehagen kan bidra til økt miljøbevissthet
  • menneskekroppen, fysisk vekst og utvikling, motorikk
  • helsefremmende arbeid og barns helse og livsmestring
  • mat, maten sitt opphav, matlaging og måltid som pedagogisk ressurs
  • nasjonale føringer for helsefremmende og forebyggende tiltak
  • ;hvordan lede leke, -lærings og utforskingsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • utforske naturen og eksperimentere og reflektere over naturfaglige fenomener sammen med barn;
  • velge og bruke materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og gjøre nytte av lokale naturressurser;
  • legge til rette for god hygiene, fysisk aktivitet, hvile og varierte måltid i samsvar med nasjonale føringer;;
  • skape og bruke ulike rom sammen med barn, vurdere risiko av lekemiljø og samtidig legge til rette for barns risikovurdering og mestring;
  • orientere seg i og bruke nærmiljøets ulike muligheter for lek, utforskning og bevegelse sammen med barn
  • lede utviklingsarbeid basert på refleksjoner over barnehagen som leke-, lærings- og danningsarena.
  • bruke digitale verktøy i sitt pedagogisk arbeid med natur, helse og bevegelse i barnehagen.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over ulike natursyn
  • ivareta mangfoldet i barne- og foreldregruppen, ulike kulturelle perspektiv herunder samiske perspektiv.
  • medvirke og inspirere barn i deres aktive utforskning.
  • drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområdet.
  • lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper
  • kritisk vurdere sin egen pedagogiske ledelse og praksis

Content

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk,;fokus;på;samspill og;de;yngste barna inngår i alle hovedområdene:;

  • Identifisere lek- og læringsmiljøer i barnehagen og nærmiljøet, inkludert natur og urbane miljøer ut ifra muligheter for naturfaglig utforsking og allsidige bevegelsesutfordringer;
  • Barns;fysiske vekst, utvikling og motorisk læring;;
  • Kroppslig lek;;
  • Biologisk mangfold, økologi og bærekraftig utvikling;
  • Fysiske fenomener, teknologi og utforskende lek i barnehagen;
  • Helse; fysisk aktivitet, kosthold og livsmestring

Teaching and learning methods

Vurderingsformen er en skriftlig, individuell tre dagers hjemmeeksamen.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.;

  • Deltakelse i praksisseminarer i tilknytting til praksisperioden;;

Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisningen.;

;

Krav om aktiv tilstedeværelse i undervisningen;

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, med kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer.;

Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få;alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til aktiv tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tilgjengelig så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.