EPN-V2

BLD1200 Society, Religion, Life-stance and Ethics Course description

Course name in Norwegian
Samfunn, religion, livssyn og etikk
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
  • Introduction

    Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

    Kunnskapsområdet gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon.
    • kunnskap om ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
    • kunnskap om relasjonen mellom samfunn og individ, kunnskap om barns sosialiseringsprosesser og inkludering i barnehagen.
    • kunnskap om velferdsstaten, kunnskap om barns oppvekst og rettigheter, familier og felles velferdsordninger.
    • kunnskap om grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan reflektere over og begrunne barnehagens praksis ut fra etisk teori og kunnskap om barns moralske danning
    • kan arbeide med høytider og sentrale fortellinger fra religionene.
    • kan samarbeide med foreldre basert på barnehagens samfunnsmandat.
    • har handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • arbeide med og reflektere over etikk, livssyn og religion sammen med kolleger, barn og foreldre
    • arbeide med grunnleggende verdier i barnehagen og ta aktivt del i barns danningsprosess
    • utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjonsetisk kompetanse og forståelse av maktforhold
  • Content

    Kunnskapsområdet består av følgende temaer

    • Det flerkulturelle samfunnet
    • Religions- og livssynskunnskap
    • Profesjonsetikk og etisk teori
    • Høytids- og fortellingsdidaktikk
    • Grunnleggende samfunnsteori
    • Velferdsstaten
    • Familie, barn og oppvekst
    • Barn i vanskelige livssituasjoner
    • Foreldresamarbeid
  • Teaching and learning methods

    Fagplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene for 1. - 7. trinn og 5. - 10. trinn, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 1. mars 2010, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn og programplan for grunnskolelærerutdanning for 5. - 10. trinn ved Høgskolen i Oslo, fastsatt av avdelingsstyret 6. mai 2010. 

  • Course requirements

    Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10.trinn. 

  • Permitted exam materials and equipment

    Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen.

    Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.

  • Grading scale

    Se emneplanene som er tilknyttet studiet.

  • Examiners

    Studietilbudet består av fire emner á 15 studiepoeng. Minste kompetansegivende enhet for dette faget er 60 studiepoeng. Studietilbudet er organisert med to emner om høsten og to emner om våren. 

    Studiefaget samfunnsfag omfatter fagdisiplinene historie og geografi og fagområdet samfunnskunnskap. Det faglige innholdet er organisert i emner der de tverrfaglige sammenhenger mellom disse fagene vektlegges. Faget settes inn i et fagdidaktisk perspektiv for å utvikle studentenes kompetanse til å undervise i samfunnsfag i grunnskolen på 5. - 10. trinn. Studiet skal kvalifisere til å kunne arbeide selvstendig med både fagspesifikke og didaktiske utfordringer.

    Gjennom ulike tilnærmingsmåter til undervisning og didaktisk refleksjon skal studentene utvikle en lærerrolle som vil fremme elevenes samfunnsbevissthet og interesse for faget.

    Arbeidet med samfunnsfag skal fremme studentenes kunnskap om og evne til å være medborger i et flerkulturelt samfunn. Studentene skal også oppøve sin evne til å bidra til slik opplæring i grunnskolen.